Inlägg från: Carro1992 |Visa alla inlägg
  • Carro1992

BF Februari 2019

Sandrasvisa skrev 2018-07-05 06:53:54 följande:

Hej hej!

Plussade i helgen som var, och väntar nu vårt andra barn (har en son på 2år) ????

Jag mår ganska bra ändå.. jag är väldigt trött, har molande mensvärk på kvällarna och mår lite illa till och från.. men hitintills mår jag ganska bra ????

I min första graviditet kunde jag inte slappna av och njuta alls.. jag var totalt övertygad om att jag skulle få missfall- hela tiden! (El iaf tom vecka 30/33).. jag ville inte ta bilder, inte prata om det på jobbet, inte vara glad och förväntansfull.. men så känner jag inte alls nu! Jag är glad, pirrig och lycklig! Jag har svårt att koncentrera mig på jobbet, och önskar att jag kunde berätta för folk snart ?? Vi har bestämt oss för att vänta till v12, när risken för missfall minskar.. men jag såååå ivrig! Jag känner att jag går och bär på VÄRLDENS hemlighet???? jag är väldans nöjd med att jag nu går på semester i 6veckor, så jag behöver inte dölja något på jobbet, när jag är tillbaka så har vi ju passerat v12 ????????????

Hur har ni andra gjort? Har ni berättat för familj och vänner? På jobbet?

/Sandra

Grattis!! Vad kul att du kan njuta och känna dig alldeles glad och lycklig :D jag är i v.10 och har berättat för några vänner och även familj. Vi bor inte i samma stad som de allra närmsta och fick därför passa på att berätta i midsommar. Jag har dock inte berättat på jobbet och har nu gått på semester, så skönt :)
  • Carro1992
    Sandrasvisa skrev 2018-07-06 06:50:36 följande:

Hej hej! Och grattis!

Men vad mysigt att kunna berätta för några få iaf..

Jag går på semester idag, 6veckor. Så när jag kommer tillbaka har jag passerat de 12 veckorna, så skönt! Också skönt att slippa ?gå och hålla på det? på jobbet..

/Sandra

Det är så konstigt för jag mår så himla bra och glömmer ofta bort denna lilla hemlighet, låter nog jättekonstigt. Men det är inget jag gått runt och tänkt riktigt på när jag jobbat, väldigt skönt men också lite oroande att man mår typ som vanligt. Hade jag haft massa symptom så hade jag nog även känt mig gravid. Om allt är bra där inne med lilla pyret så är det ju dock verkligen en sjuk lyx att må såhär bra, lite trött, lite växtvärk ibland. :D
  • Carro1992
    LeyasMamma skrev 2018-07-20 22:19:09 följande:

Ni som ska på kub, ingår det hos er alltid? Här erbjuds det endast till de över 35 eller med kromosomavvikelser i släkten.

Vi ska göra kub på onsdag och det ingår inte, vi får betala 1600kr för det. Börjar bli lite nervös
  • Carro1992
    Emhy89 skrev 2018-07-23 21:05:18 följande:

Var på KUB idag och ultraljudet och allt gick fint, skönt att se att allt är som det ska där inne <3

Däremot hade BM/labbet missat att remittera/ta rätt prover så jag kunde inte få något besked. Fick istället gå och ta nya prover och vänta på samtal under veckan. Så himla frustrerande.

Åh vad skönt att allt såg fint ut! Ska på kub på onsdag och är lite nervös :)
  • Carro1992
    Emhy89 skrev 2018-07-25 18:34:41 följande:

Hej! Hur gick det idag?

Hejsan! Vi fick se en liten sparv där inuti, helt otroligt. Nu har vi inte fått det slutgiltiga resultatet än då blodproverna skickas iväg men kanske på fredag eller måndag får vi besked. :) hon sa dock att allt såg väldigt bra ut på ultraljudet och att vi inte ska vara oroliga eftersom hon mätte nackspalten till 1.1mm :D
  • Carro1992
    Emhy89 skrev 2018-07-25 20:38:16 följande:

Åh vad härligt! 

Jag fick besked idag via telefon, lägsta möjliga risk 1/20 000 på alla tre kromosomavvikelser. En sådan otrolig lättnad.

Vad härligt!! Grattis :D jag är bara så sjukt lättad över att man fick se att den levde där inne och mådde bra. Nu känns det som att jag kan börja ta in det här mer och förstå att det är sant. Har nämligen inga symptom mer än trötthet, vilket är världens lyx insåg jag idag när jag såg lillen där inne :D
  • Carro1992
    Sandihåret skrev 2018-07-25 21:52:14 följande:

Det är tydligen rätt nytt att man får göra nipd test inom landstinget.... tydligen bara nåt halvår sedan det blev aktuellt.

Så visar nipd att det finns stor sannolikhet för trisomi 21/13/18 så går får man om man vill gå vidare med fostervattensprov.

Visar det sig att barnet är sjukt avbryter vi.

Tufft men samtidigt så är det därför vi gjort testerna, för att få en chans att få ett friskt barn.

Kommer nog inte prata så högt om det utan säga att vi fått missfall, eftersom alla tycker så olika i denna frågan.

Håller tummarna för er att ni får bra resultat på nästa test!!
  • Carro1992
    Emma9090 skrev 2018-07-25 22:13:57 följande:

Apropå symptom. Vilken lyx att bara ha trötthet, mitt illamående börjar sakta men säkert bli bättre som tur är. Men Herregud att brösten redan börjat bli större. Har redan stora bröst från början och jäklar nu börjar de bli tunga haha!

Verkligen! Vad skönt att illamåendet börjar avta iaf :D haha helt sjukt men jag känner varken att brösten växt eller att det ömmar osv. Om mensen inte hade varit bortblåst så hade jag inte ens märkt av att jag är gravid helt ärligt haha.
  • Carro1992
    Liten 2018 skrev 2018-08-01 20:13:31 följande:

Är i vecka 11 nu, mår inte illa lika ofta. Men plötsligt så är det där å då är det bara ta det lungt. För mig hjälper det nu ofta att äta nåt, så släpper det. Hoppas ni andra snart mår bättre.

Jag har ett annat "problem" nu. Så jäkla svullen. Går inte å dölja så bra å jag har precis börjat jobba. Var å köpte par vanliga toppar idag som kanske går. Provade mammatopp å den satt toppen å skön. Är rätt smal innan. Hur gör ni för att dölja? Går det eller hoppas ni på det bästa, hahaha.

Är också väldigt svullen, men har berättat för alla som behöver veta just nu. Nästa vecka blir dock lite jobbig då jag jobbar 2 dagar med mina kollegor innan chefen kommer, vill gärna berätta för chefen först. Så jag får helt enkelt hoppas på det bästa, ingen kommer ju fråga rätt ut ändå tänker jag ;)
  • Carro1992
    BellaKH skrev 2018-09-16 22:36:58 följande:

Nej, men vad tråkigt att det blir så! Man vill ju känna sig trygg hos sin BM och mvc.. var har du gått nu?

Jag går hos Barnmorskegruppen, ligger i stan på Kungsgatan. Har varit där på tidigt UL + NIPT hos en BM och sedan inskrivning hos en BM jag ska ha resten av tiden. Redan på inskrivningen bokade vi in alla tider fram till gravidvecka 42, haha! Känns tryggt!

Jag går till barnmorskorna på vårdcentralen på gibraltargatan i Göteborg! Jag är väldigt nöjd med dom :) aldrig bokats om nån tid, fick tider bokat från v.10 och fram till v.25, dom har hjälpt mig med prover om jag haft vattkoppor (går på jobbet) och jag har fått träffa läkare (pga tarmsjukdom) och fått remiss för tillväxtultraljud i v.30 pga min sjukdom osv. Vart går du?
  • Carro1992
    Banania skrev 2018-09-14 23:19:04 följande:

Någon här inne som har erfarenhet av att byta mvc?

Börjar tröttna på besök som varenda gång ska bokas om x antal gånger, information som försvinner och idag som skulle varit återbesöket efter RUL visade det sig att de missat att boka in ett besök öht... Har lapp på tiden och inget annat besök var inbokat så det är INTE jag som tagit fel på tiden. Dessutom lovade de att ringa under dagen men inget samtal. Känns inte riktigt som att jag kan lita på vården längre och börjar få en del ångest inför nästa besök och framförallt den kommande förlossningen.

Så är det någon som har tips på BRA mvc i Göteborg där man slipper strul? Och hur man bäst går till väga för att få byta?

Tacksam för alla tips!!!

Jag går till barnmorskorna på vårdcentralen på gibraltargatan i Göteborg! Jag är väldigt nöjd med dom :) aldrig bokats om nån tid, fick tider bokat från v.10 och fram till v.25, dom har hjälpt mig med prover om jag haft vattkoppor (går på jobbet) och jag har fått träffa läkare (pga tarmsjukdom) och fått remiss för tillväxtultraljud i v.30 pga min sjukdom osv. Vart går du?
  • Carro1992

Hejsan!

Har inte skrivit på länge men läser fortfarande det ni andra skriver! :) tänkte fråga om det är någon av er som har eller ska få göra tillväxtultraljud?

• Carro1992
    Elva11 skrev 2018-11-20 20:36:24 följande:

Hej,

Jag har gjort två stycken TUL, det första visade +22% och det andra +10%. Det var samma person som mätte och han konstaterade att det inte är helt enkelt att få en bra uppskattning...

Okej spännande. Vi har tid för det på lucia, kommer vara i v.33 då. Har läst lite om det och det verkar som att folk fått lite olika svar där som sen visats sig inte stämma
  • Carro1992
    lillatrollet85 skrev 2018-11-24 10:32:48 följande:

Nån mer än jag som beställt en babybox härifrån.. Men inte fått någon? Stod leverans 8 veckor.. Å de va i början på oktober...

Hittar inte vem man kan kontakta...

Vart har du beställt ifrån? :)
  • Carro1992
    MR8692 skrev 2019-01-08 13:03:30 följande:

Kom nyligen hem efter ett lyckat vändningsförsök i morses! Jag är så lättad! Det var en komplicerad vändning och det behövdes två överläkare men huvudsaken var att det gick vägen! Tycker inte alls att upplevelsen var skrämmande överhuvudtaget, lär bli 10000gr värre att föda

Vad skönt att det gick bra för dig! Vår lilla krabat i magen ligger i tvärläge och har gjort det hur länge som helst. Har aldrig känt sparkar uppåt revbenen. Ska få göra ultraljud på torsdag för att fastställa positionen då och sen isåfall bokas in för vändningsförsök veckan efter, känner mig helt 100 på att det kommer bli ett vändningsförsök så jag känner mig mentalt förbered för det! Är just nu i vecka 36 (35+5)
  • Carro1992
    MR8692 skrev 2019-01-08 20:19:27 följande:

Envisa busungar! Det kommer nog gå bra ska du se, förutsättningarna är goda när de ligger i tvärläge. Gjorde min vändning i 36+0 vilket rekommenderas för förstföderskor. Förhoppningvis gör din krabat sista lilla snurren själv innan torsdag!

Haha verkligen! Ja dom sa det förra veckan hos barnmorskan att han låg bra för att det skulle bli ett lyckat vändningsförsök :D han får skynda på sig lite nu om han ska hinna vända sig haha,
  • Carro1992

Var inne på vändningsförsök imorse som tyvärr misslyckades. Det gick inte att rucka på bebisen där inne överhuvudtaget så inget mer försök kommer heller att göras. Är i v.37 (36+4) och har nu valt att gå vidare med planerat snitt istället. Gissar att vi kommer få en tid någon gång runt v.5 så nu är det bara ca 2 veckor kvar tills vi får träffa vår lilla kille!! Känns så spännande

• Carro1992
    LeyasMamma skrev 2019-01-15 10:10:25 följande:

Tråkigt att vändningsförsöket inte lyckades! Är det första barnet? Min lilla låg i tvärläge för några veckor sedan och då va bm övertygad om att huvudet va nedåt, men ul på förlossningen visade att så inte va fallet.

Nu sist trodde bm fortfarande huvud ner men väldigt rörlig. Så hon sa att om jag hade varit i v37 så hade hon skickat in mig för ett konstaterande med hjälp av ul. Så återstår att se 1a feb hur hon ligger.

Ja precis, det är första barnet och typiskt min tur att man lyckas vara en av dom 3-4% där bebisen inte vänder sig haha. Min bebis verkar skifta lite mellan att ligga på tvären eller helt med rumpan ned. Jag valde att inte ens kolla upp om jag skulle kunna föda i säte, det känns lite läskigt och framförallt när jag vet att han kan lägga sig på tvären och då går det ju inte. Fick hem datum för snitt idag och det känns helt sjukt att jag kan säga att jag är mamma om 2 veckor! Blev tårögd när jag öppnade kuvertet.

Jag hoppas att din lilla ligger med huvudet nedåt när ni ska kolla den 1a februari! Hur långt gången är du?
  • Carro1992

[quote=79366449][quote-nick]LeyasMamma skrev 2019-01-15 22:25:04 följande:[/quote-nick]Hopplöst det där med igångsättning! För mig så startade 1a spontant och hon kom på bf+9 och andra så fick jag hinnsvepning vilket hjälpte till att starta det hela och hon kom bf+10. Vill så gärna att denna ska komma i någorlunda tid då det är hemskt att gå över bf. Varje dag blir som en vecka! Skillnaden för mig med denna jämfört mot de andra 2 är att jag kommer jobba tills det är dags, med dom andra har jag varit ledig ett tag innan bf. Känns som jag får sätta huvudet på lite annat än bara graviditeten :) blir så slö utav att bara gå hemma men ändå rastlös.

Bra info för de som inte fått reda på det utav bm! Det där med navelsträngsprolaps har min bm informerat mig om vid varje graviditet då mina töser inte fixerat sig ordentligt någon utav dom, ena va ruckbar och ena rörlig. Däremot haft tur på det sättet att Vattnet gått inne på förlossningen, ena gången vid värk i duschen, andra gången tog de mina hinnor:) hur har dina tidigare gjort?Spännande med första! :) kan säga att jag hade valt snitt med istället för säte även om jag haft 2 relativt lätta förlossningar. Men skulle aldrig klara av att hålla emot krystvärkarna, har inte kunnat det med de andra 2 heller.

Åh förstår att det måste kännas helt fantastiskt med ett satt datum? Tänk, snart har ni ert lilla pyre där i famnen!

Nu är vi i 34+0 så känns fortfarande ganska långt bort, är beräknad till 25e men har sagt att jag tror hon kommer den 6e mars :D hoppas däremot att hon vill kila ut lite innan. Hon får gärna komma runt min födelsedag den 12e feb ;)

Tack! Det är många som säger att dom hellre hade tagit snitt faktiskt än att föda i säte. Det känns verkligen rätt av dom alternativen som blev kvar för mig :) det kanske låter helt sjukt med det känns på ett sätt att det kanske kommer in mer nu att man ska bli förälder när vi har ett satt datum. Det kändes sjukt stort att kunna ringa pappan igår och säga att ?du ska bli pappa om 15 dagar?. Grät hela kvällen (lyckotårar) och har sovit som en riktig kratta inatt, det finns inte mycket annat i mitt huvud nu än dagen vi kommer få träffa honom <3

Svar på tråden BF Februari 2019