Inlägg från: Elisen |Visa alla inlägg
  • Elisen

BF Februari 2019

Hej!

Jag hoppar gärna in i denna tråden, känner att det kan vara skönt att ha andra att prata med som är i samma sits :) jag hittade ingen samlad bf-lista på er som är med i tråden men blir gärna tillagd om en sån finns. Vår bebis är beräknad till 26/2-19.

Jag är 31, väntar vårt tredje barn. Våra två äldre barn är flickor födda oktober -11 och augusti -14.

Vi kände oss nöjda efter två men sen sakta kom känslorna smygandes att det hade varit mysigt med en liten igen... :) men denna rundan så gick det inte lika enkelt som med de andra två. Jag har haft spökande hormoner, förmodligen stressrelaterat vilket ledde till oregelbunden mens och flertalet månader med negativt på stickan. Men till slut lyckades vi :)

Dock känns det fortfarande overkligt, Jag kan liksom inte riktigt minnas de tidigare graviditeterna men denna känns annorlunda på något vis. Svullna bröst och mage väldigt tidigt (tror inte det var så med de andra) och jag har även sjukt svårt att kissa, det är precis som att det blockeras. I övrigt mår jag bra! Längtar till jag känner lite ?verkliga? rörelser där inne :)

• Elisen
    Liten 2018 skrev 2018-09-01 20:41:28 följande:

Grattis!

BF 24/2 å vårt tredje, en sladdis. Vi trodde oxå vi var klara :D En född 04 å en 08, men de är så involverade å längtar till nya syskonet ska komma. Jättemysig känsla, de är så involverade. Denna graviditet har känns så mycket mer, illamående, mage snabbare mm. Men foglossning verkar vara de samma. Haft en skit vecka. Städat idag å ligger nu paj i ryggen. Liten har gjorts sig till känna mer denna vecka. Så mysigt. Längtar efter riktiga buffande.

Tack! :)

Vad härligt att syskonen är så involverade i det hela :)

Usch ja, samma här med illamående. Har hänt att jag lagt mig ner för att sova på kvällen men blivit tvungen att sätta mig upp en stund och dricka vatten för jag mått så plötsligt illa. Eller som nu, att jag vaknat mitt i natten och mår illa :/

jag hade lätt foglossning med de två andra men det kom långt senare vill jag minnas. Denna rundan har jag redan fått känningar och låsningar i vänster höft. Sen å andra sidan så håller vi på att bygga så det kommer väl lite krämpor lättare när man ligger på knä och lägger golv :)

Hoppas att din rygg repar sig!!
  • Elisen
    lillatrollet85 skrev 2018-09-04 15:54:22 följande:

jag är med kvar här... läser mest era andras inlägg... mår inte alls bra... v17 imon... väldigt lågt blodtryck å sjukskriven... har svårt å stå upp längre stunder... å nu sista dagarna har även hund å vanliga hushållssysslor blivit lidande...

vill verkligen inte klaga, känner mig hemsk... men ja är så otroligt glad att äntligen få vara gravid... men vill ju vara glad å lycklig rakt igenom...

någon som har erfarenhet av väldigt lågt blodtryck?

Hej! Tråkigt att höra att du mår så dåligt :( hoppas att du slipper ha det så hela graviditeten!

Hur lågt blodtryck har du?

Jag har lågt i vanliga fall och även nu, tror det va 90/55 sist de kollade. Har haft svimningsanfall och yrsel men det är ett tag sen nu som tur är.
  • Elisen
    Lantisbarn skrev 2018-09-21 07:37:15 följande:

Hej vi va på RUL igår o plutten i magen mådde jätte bra allt såg fint ut. Men sen kollade vi moderkakan o då satt den lågt ner o för livmoderhalsöppningen, någon som haft liknande i tidigare graviditeter lr i denna graviditet. Va hände flyttade den sig ? Vad sa dom.. vi fick typ inte alls mkt information alls. Bara ska tillbaka v.32 o kolla igen.

När jag väntade vår minsting så hade jag en lågt sittande moderkaka, då fick vi infon att den kan flytta sig i takt med att magen och livmodern växer - vilket den också gjorde. Skulle den stanna kvar ?i vägen? så borde det bli kejsarsnitt?
  • Elisen

Hej allihopa!

Tänkte bara höra med er om hur mycket ni känt av rörelser i vecka 19? Jag är beräknad till slutet av februari, är idag i v 18+4 (tredje barnet).

Jag har känt svaga rörelser/fladder men inte mer än så. Minns inte hur mycket jag kände av de andra barnen vid denna tidpunkten...

Ska på UL nästa vecka så det ser jag fram emot, att få se bebisen igen, i och med att den inte gör så mycket liv ifrån sig än så länge :)

På UL ska vi även se om vi kan få veta kön. Sambons tonårsdotter vill göra det till en överraskning, tex om BM kan ge oss info om vilket kön bebisen har på en lapp som sedan bara hon får se, så vill hon fixa någon överraskning som är vanligt utomlands, tex en tårta där färgen på innehållet avslöjar om det är en pojke eller flicka. Har ni gjort något sånt eller känner någon som har?

• Elisen
    MR8692 skrev 2018-10-01 07:52:27 följande:

Jag började känna fladder redan i v 13-14 men riktiga buffar i v 17-18. I v18 kände även sambon buffarna. Går in i v23 nu och känner buffar och spelar regelbundet över dygnet och börjar även lära känna hans dygnsrytm! Så underbart och så mysigt!

Att känna fosterrörelser tidigt handlar i 99% av fallen på läget av moderkakan (placenta). Har du placenta i framvägg tar det oftast längre tid innan du känner rörelser och/eller att de blir tydligare. Jag har min placenta i bakvägg därav kunde jag urskilja tidiga rörelser. Sen beror det också på hur livlig bebisen du bär på är helt enkelt.

Vadå härligt att ha fått känna av bebisen så tidigt!! Jag kan tänka mig att min moderkaka sitter i framvägg, i och med att det är så lugnt och stilla. Får se nästa vecka på UL.
Svar på tråden BF Februari 2019