Inlägg från: Anonym (.) |Visa alla inlägg
  • Anonym (.)

BF Februari 2019

Anonym (Jak) skrev 2018-07-02 15:40:19 följande:

Tog ett digitalt för att själv försöka få ett hum o vilken vecka jag kan vara i.

Men med detta resultat så borde väl vecka 6 vara rätt nära va?

Det där betyder väl att du är i vecka 2-3 som det står, annars hade det stått Gravid 3+. 
  • Anonym (.)
    Anonym (Jak) skrev 2018-07-03 23:41:11 följande:

Å nej. Kom på nu. Vi ska åka karuseller på lördag. Kan man åka det nu när man bara är i vecka 6? Eller är det ett nej oavsett hur långt man gått?

Känns väldigt risky. Eftersom i de flesta karuseller så stöts magen hårt emot till exempel. 
  • Anonym (.)
    Sandihåret skrev 2018-07-24 14:13:53 följande:

12+3 idag. Var på ultraljud igår..

Vilken upplevelse att få se en liten människa spinna runt där inne. ..

Gjorde kub test. Inget önskeresultat. 1:5 på ts21 och 1:47 på 13/18.

Kom som en chock över mig, grät hejdlöst hela kvällen .

Tänkte att de värsta kanske kan vara 1:100.... så får man 1:5... världen har smått rasat samman, jag är i standby läge. Vet ej om jag ska frysta vara glad över graviditeten eller ställa in oss på att barnet är sjukt och i såfall avbryter vi.

Gjorde NIPD test. Proverna ska skickas till USA. Då får man ett troligare svar.

Tack och lov så ingår allt detta i vår sjukvård i Värmland.

Svårt att se sig själv i spegeln men den lilla putande magen, och ibland känns det som Ramlösa i magen, det går liksom inte att låta bli att tänka på hur det kommer bli.

Det tar 10-14 dagar innan man får svar.

Är det testet där man får se hur hög sannolikheten är att barnet har Downs Syndrom? Och betyder dina provsvar att det är hög risk att barnet är sjukt? 
  • Anonym (.)
    Sandihåret skrev 2018-07-24 16:01:47 följande:

Ja det är ett sannolikstest!

Sannolikheten är 1 av 5.

Dvs högt.

Har man 1:2-1:200 är man i högrisk.

I min ålder 28-30 brukar sannolikheten vara 1:600-1:900 enligt någon sida jag kollat på.

Så 1:5 är alltså av 5 barn födda så har 1 DS.

Oh, okej! Tack för ditt svar! 
  • Anonym (.)
    Farsta2014 skrev 2019-01-16 22:51:37 följande:

Man lär sig alltid något nytt. Väntar 3:an men hade inte en aning om att man ska undvika att sova på rygg eller slappa i soffan på rygg sent i graviditeten. Jag visste att man vid minskade rörelser ska lägga sig på vänster sida och att det kan vara obekvämt att sova på rygg, men att man ska undvika att sova på rygg visste jag inte. Jag blir lite arg att min BM inte informerat mig om detta.

www.viforaldrar.se/gravid/sova-pa-sidan-som-gravid-battre-an-att-sova-pa-rygg/

Jag fick också reda på det på annat håll än min BM om jag minns rätt.. :/ Jag tycker att såna viktiga saker bör dom informera en om. 
  • Anonym (.)
    LeyasMamma skrev 2019-01-17 07:49:34 följande:

Jag trodde inte det va någon fara att ligga på rygg sålänge man själv inte upplever det som obehagligt? T.ex. att man mår illa, blir yr eller att bebis pressar mot lungorna?

Här hemma har vi åkt på magsjuka, minsta dottern apydde i lördag, sedan haft diarré från måndag-fortfarande, och igår spydde jag en runda på förmiddagen för att sedan fortsätta idag. Ingen höjdare att va höggravid och magsjuk...

Jag har hört att bebis får mindre syre när man ligger på rygg. Men jag vet faktiskt inte. Min BM sa i alla fall att man ska undvika att ligga på rygg så jag gör inte det.

Nej men usch, krya på dig! Jag får ont i magen och tycker det är jobbigt om jag hostar lite grann. Kan inte tänka mig att kräkas nu när man är höggravid, fy fan. Hoppas att ni alla mår bättre snart! 
  • Anonym (.)
    LeyasMamma skrev 2019-01-17 08:01:11 följande:
    Okej, ja det är ju inte speciellt bekvämt att ligga på rygg ändå just nu så att undvika det är inga problem :)

Tack! Hoppas det är snabbt en snabbt övergående magsjuka. Värre för min lilla tös som är 1,5 PR och haft sånna diarréer. Tycker så synd om dom små när dom blir så dåliga och inte förstår vad som händer riktigt.
    Åh ja usch, jag förstår det. Jag har inga barn sen innan utan väntar mitt första men jag har syskonbarn som har varit dåliga och ens hjärta går sönder när dom inte mår bra. Små kan ju inte heller berätta för en om dom mår dåligt, tyvärr. 
  • Anonym (.)
    LeyasMamma skrev 2019-01-17 08:01:11 följande:
    Okej, ja det är ju inte speciellt bekvämt att ligga på rygg ändå just nu så att undvika det är inga problem :)

Tack! Hoppas det är snabbt en snabbt övergående magsjuka. Värre för min lilla tös som är 1,5 PR och haft sånna diarréer. Tycker så synd om dom små när dom blir så dåliga och inte förstår vad som händer riktigt.
    Åh ja usch, jag förstår det. Jag har inga barn sen innan utan väntar mitt första men jag har syskonbarn som har varit dåliga och ens hjärta går sönder när dom inte mår bra. Små kan ju inte heller berätta för en om dom mår dåligt, tyvärr. 
  • Anonym (.)
    LeyasMamma skrev 2019-01-17 08:27:15 följande:
    Nej så är det ju, och det kommer ju bara. Är lättare sen när dom blir större och man kan förklara för dom vad som händer och dom kan säga till en när dom mår dåligt osv.
    Ja precis!
Svar på tråden BF Februari 2019