Anonym (Rose) skrev 2018-05-26 22:06:40 följande:
Jag tycker att sambolagen är konstig och ett sett för staten att till viss del "gifta ihop" par som av en eller annan anledning inte vill gifta sig. Tycker det vore rimligare om man fick ta ett aktivt beslut (äktenskap eller skriva kontrakt) om man vill betraktas som ett par i statens ögon och t.ex. samäga saker som den ena betalat för.
Det heter att lagen tillkom för att skydda den "svagare" partern.
Man kan ju ställa sig frågan vem som är den svagare partnern, den som tex köpt en bostad med lån i dagens läge eller bara den som flyttade med in för att bo där.
Det är lite märkligt att det inte krävs någon registrering av sambos för att kunna kräva hälften av någon annans egendom, en enkelt papper man fyller i för att visa samboskap.
Utan det krävs endast att den "införskaffades för gemensamt bruk" jag bara skrattar när jag hör utrycket.
Det största och enda argumentet brukar vara att man kan skrvia bort den, helst sanlöst att man ska behöva skriva bort sin egendom bara för att någon flyttar med in, men tyvärr så är det.
Det pratas om inte om sunt förnuft utan mest om att den som inte skrev bort den får skylle sig själv., ungefär som man driver någon slags kamp, stenhårt hälften enligt sambolagen bara för att man kan och har laglig rätt.
Hur kan det ens vara möjligt att ta något från någon annan som man inte ens satt sin underskrift på, lagen tar inte ens hänsyns till vem som gått in med pengar tex kontantinsats, vilket är väldigt märkligt.
En motivering brukar vara att någon köpt bostad betalt den och den andre betalat allt annat, varför delar man inte på övriga utgifter utöver bostaden kan man ju fråga sig.
Det pratas ofta om att man kan skriva bort den och att det är så lätt, dock när det gäller omvänt tex om vi inte hade lagen och la det på sambos att skriva papper sinsemellan det verkar väldigt svårt, då blir en del nästan handlingsförlamade vilket är rätt märkligt.
Vill man dela allt så kan man ju gifta sig.