Inlägg från: Anonym (Sam Bolag) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Sam Bolag)

Tråden för oss som vill ha bort eller förändra sambolagen

Anonym (Anna) skrev 2018-05-26 13:39:06 följande:
    Ja, eftersom fördelarna överväger nackdelarna. Tror du på allvar att det är jättemycket jobb med att skriva bort sambolagen?
    Jag det är en fördel när man vill åt värde av någon annans egendom.

Du svarade inte på frågan.
    Tycker du det är en sunt att ha en lag där man måste skriva bort sin egendom, något som den andre inte äger?

Ska jag utgå ifrån att du gärna ser att vi har sådana lagar?
  • Anonym (Sam Bolag)
    Anonym (Anna) skrev 2018-05-26 13:41:11 följande:
    Eftersom du skriver att många inte vet om att lagen finns, så är det ju inte säkert att sambo2 kräver något. Annars får ju sambo1 stå sitt kast.

I din värld verkar det vara så att det alltid är sambo1 som är ovetande, medan sambo2 är fullt medveten och väldigt girig. 
    Om Sambo2 känner till den.
  • Anonym (Sam Bolag)
    Anonym (Anna) skrev 2018-05-26 14:05:38 följande:
    Jag har redan svarat. Ja, jag tycker sambolagen är bra. Den skyddar de svaga, och den går att skriva bort.
    så varför skriver du i tråden om du varken vill förändra den eller ha bort den?
    Är du här för att påtala att det går att skriva bort i varje inlägg du gör?
  • Anonym (Sam Bolag)
    Anonym (Qwerty) skrev 2018-05-26 14:09:01 följande:
    Sambolagen kom till när det blev vanligt att bo tillsammans i ett förhållande utan att vara gift. Som ett komplement till äktenskapsbalken. Tycker du att den lagen också ska tas bort?
    Nej.
  • Anonym (Sam Bolag)
    Aniiee skrev 2018-05-26 14:09:21 följande:
    Ok, du svarade på inlägget, men inte på innehållet. Gör det är du snäll, visa att du kan föra ett resonemang och svara på direkta frågor.

Nej, jag står inte som ägare på vår bostad. Det gör hyresbolaget.
    Men då har ingen av er köpt en bostad då in bor i hyresrätt.
    Jag tog upp ett exempel där den ene köper en bostad och går in med pengar.

I en hyresrätt finns inget värde som måste betalas ut.
  • Anonym (Sam Bolag)
    Anonym (Qwerty) skrev 2018-05-26 14:55:11 följande:
    Varför inte?
    Ser ingen nackdel att ha det så om man nu väljer att ingå äktenskap dvs  gifta sig.
    Tror också dom flesta vet om vad som gäller när man gifter sig, något man dessutom skriver på, det gör man inte sambos.

Dock ser jag det som en nackdel att någon ska kunna ta egendom från någon annan ens utan att ha skrivit på något, lagen säger att det räcker med att dom brukat din bostad.

Jag hade kunnat köpa sambolagen om det var krav på att registrera samboskap.
    Fast det kanske är för svårt, säkert lika svårt som att skriva bort den.

Som sagt lite mer motprestation än bara brukande av egendomen.
    Varför ska det vara lätt att ta något från någon annan?
  • Anonym (Sam Bolag)

Det är ju jättebra att alternativet finns att man kan gifta sig om nu väljer att göra det.

Båda vet ju vad som gäller när man skriver på.

• Anonym (Sam Bolag)
    Aniiee skrev 2018-05-26 14:30:40 följande:

Ja, och? Du svarade fortfarande inte på innehållet i mitt inlägg #48. Gör det nu istället för att slingra dig. Du visar bara upp att du står oförstående inför komplexiteten av samboskap.

Ska jag svara på vad en tidning eller netflix prenumeration kostar, skämtar du med mig?
  • Anonym (Sam Bolag)
    Ms H skrev 2018-05-26 16:58:58 följande:

Varför förutsätta att två som gifter sig vet vad som gäller, när du argumentetar mot sambolagen med att båda kanske inte vet vad som gäller?

Brukar du inte ta reda på vad det är du skriver på eller skriver du bara under?
  • Anonym (Sam Bolag)
    Anonym (Qwerty) skrev 2018-05-26 17:34:44 följande:

Man skriver inte under någonting vid ingående av äktenskap.

I sådana fall skriver man på mycket mer när man blir sambos.

När man gifter sig så skriver man på likadant när man ansöker om skillsmässa.

Vad skriver man på när man blir sambos menar du?
  • Anonym (Sam Bolag)
    Anonym (Qwerty) skrev 2018-05-26 17:47:18 följande:

Nope, det gör man inte. Man skickar in en hindersprövning som man måste skriva under och det är allt.

För att man ska bli sambos så måste någon flytta, eller hur? Då är det ev hyresrätt som ska sägas upp (alt. Bostad som ska säljas), elavtal ska avslutas, fast telefoni, bredband, tv ska avslutas, ev parkeringsplats ska sägas upp, tidningsabonnemang ska ändras, flyttändring till skatteverket ska göras, adressändring till posten måste göras osv osv.

Det är sjukt mycket som ska skrivas under om man blir sambos. Speciellt om man ska sälja en bostad.

Fast det är ju inte samboskapet man skriver på så det går ju inte att jämföra.
  • Anonym (Sam Bolag)
    Ms H skrev 2018-05-26 18:34:27 följande:

Jag tar reda på vad jag skriver under. Jag tar också reda på vad som gäller om jag skriver på ett köpekontrakt för bostad där jag ska flytta in med någon annan.

Och?
  • Anonym (Sam Bolag)
    Ms H skrev 2018-05-26 18:48:08 följande:

Och vad?

Kan du inte svara på min fråga istället?

Men du ställde ingen fråga utan talar endast om att du minsann tar reda på vad som gäller.

Du svara ju inte på mina, utan skriver bara upprepande att man kan skriva bort sambolagen vilken jag redan nämnde i början av tråden.
  • Anonym (Sam Bolag)
    Ms H skrev 2018-05-26 19:16:35 följande:

Kanske. Fast egentligen borde jag nog sluta att skriva/läsa...

Det är väl lika bra eftersom tråden handlar om förändringar av sambolagen och du kan eller vill inte se en enda nackdel med den, så jag förstår inte varför du ens svarar i tråden.

Har förstått att du vill att man ska begär bodelning i allt till varje pris och den som köpt tex bostaden inte ska få behålla den om man inte skrev bort lagen bara för att den existerar.

Du får tycka så helt ok för mig.
  • Anonym (Sam Bolag)
    Anonym (Anna) skrev 2018-05-26 19:45:45 följande:

Brukar du inte ta reda på vad som gäller om du köper en bostad och är sambo?

Jag känner till lagen så vad tror du?

Men bara för att jag känner till den så betyder det inte att jag tycker den är bra eller att den inte kan förändras.

Tycker du själv att man stenhårt ska använda sig av sambolagen till varje pris bara för att det existerar?

Man måste inte bodela bara för att lagen existerar, man bryter inte mot någon lag om man inte begär hälften av bostad och flyttar ut.

Det går bra att gå vidare i livet.
  • Anonym (Sam Bolag)
    Ms H skrev 2018-05-26 21:57:47 följande:
    Seriöst, var har jag skrivit något om att jag tycker att man ska begära bodelning? Jag har inte uttryckt att jag är varken för eller emot sambolagen.
    Då får du nog utveckla lite mer om vart du står.
  • Anonym (Sam Bolag)
    Anonym (Rose) skrev 2018-05-26 22:06:40 följande:

Jag tycker att sambolagen är konstig och ett sett för staten att till viss del "gifta ihop" par som av en eller annan anledning inte vill gifta sig. Tycker det vore rimligare om man fick ta ett aktivt beslut (äktenskap eller skriva kontrakt) om man vill betraktas som ett par i statens ögon och t.ex. samäga saker som den ena betalat för.

Det heter att lagen tillkom för att skydda den "svagare" partern.
    Man kan ju ställa sig frågan vem som är den svagare partnern, den som tex köpt en bostad med lån i dagens läge eller bara den som flyttade med in för att bo där.

Det är lite märkligt att det inte krävs någon registrering av sambos för att kunna kräva hälften av någon annans egendom, en enkelt papper man fyller i för att visa samboskap.

Utan det krävs endast att den "införskaffades för gemensamt bruk" jag bara skrattar när jag hör utrycket.

Det största och enda argumentet brukar vara att man kan skrvia bort den, helst sanlöst att man ska behöva skriva bort sin egendom bara för att någon flyttar med in, men tyvärr så är det.

Det pratas om inte om sunt förnuft utan mest om att den som inte skrev bort den får skylle sig själv., ungefär som man driver någon slags kamp, stenhårt hälften enligt sambolagen bara för att man kan och har laglig rätt.

Hur kan det ens vara möjligt att ta något från någon annan som man inte ens satt sin underskrift på, lagen tar inte ens hänsyns till vem som gått in med pengar tex kontantinsats, vilket är väldigt märkligt.

En motivering brukar vara att någon köpt bostad betalt den och den andre betalat allt annat, varför delar man inte på övriga utgifter utöver bostaden kan man ju fråga sig.

Det pratas ofta om att man kan skriva bort den och att det är så lätt, dock när det gäller omvänt tex om vi inte hade lagen och la det på sambos att skriva papper sinsemellan det verkar väldigt svårt, då blir en del nästan handlingsförlamade vilket är rätt märkligt.

Vill man dela allt så kan man ju gifta sig.
  • Anonym (Sam Bolag)
    Anonym (Anna) skrev 2018-05-26 19:45:45 följande:
    Brukar du inte ta reda på vad som gäller om du köper en bostad och är sambo?
    De flesta brukar ta reda på vad som gäller vid bostadsköp hur det går till och banklån etc.
    Så ja det brukar jag göra.
  • Anonym (Sam Bolag)
    OchEnFisk skrev 2018-05-27 23:39:30 följande:
    Därför: det citerade inlägget. Men det är klart att det är lättare för dig att spela oförstående och märka ord än att svara på det som faktiskt står, det visar hur svaga/obefintliga argument du har i frågan.
    Det spelar ju ingen roll vad jag tycker eller vill förändra, du vill ju inte se några nackdelar med den alls eller förändra något, så jag förstår inte riktigt vad du gör i tråden, idag har du ju lagen precis som du vill ha den.
  • Anonym (Sam Bolag)

Tanken med sambolagen är väl god när det gäller att den som inte äger äger något eller ej har säkrat sin ekonomi, eller brydde sig om att skriva någon ska ha tillgångar att kvittera ut på den andres bekostnad den dagen båda går isär.

Idag krävs ingen motprestation vilket är väldigt märkligt, en bra förändring skulle vara att sambolagen gäller förutsatt att man registrerar samboskap.
    Vilket inte borde vara allt för svårt om man nu tycker att bli sambo är likvärdigt med att gifta sig.
    Det skulle resultera i att båda parter har gjort en aktiv handling och båda äger tex bostaden oavsett vem som betalar eller betalat.

Det skulle också bidra till att folk kan flytta ihop och gå isär utan att göra anspråk på den andre bostad enbart för att den införskaffades för gemensamt bruk.
    Äganderätten måste alltid vara starkaren än om avsikten är att båda ska trampa på ens golv.

Samboskap skulle kunna registreras när som helst antingen när man flyttar in eller flera år efter.

Det vore det bästa systemet.

Svar på tråden Tråden för oss som vill ha bort eller förändra sambolagen