Inlägg från: Anonym (Sam Bolag) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Sam Bolag)

Tråden för oss som vill ha bort eller förändra sambolagen

Anonym (Anna) skrev 2018-05-25 20:27:18 följande:
    Ibland kan det vara rimligt, t ex om man bott där länge, och ibland är  det i te rimligt.

Men tycker man inte det är rimligt, kan man ju skriva bort sambolagen.

Varför tycker du det är rimligt att den som köper en bostad inte ska behöva ta ansvar och sätta sig in i hur lagar fungerar? Varför ska den som inte köpt en bostad vara ansvarig för att den som köper får behålla bostaden, det ligger väl ändå i ägarens intresse att bevaka sin egendom, tycker du inte det?
    Ja visst om man bott där länge, 5 år som det är idag är inte länge.
    Vart skrev jag att den som köper bostad inte ska behövs sätta sig in hur lagar fungerar?  när sluta hitta på eller läs om läs rätt.

"Bevaka sin egendom"
    Nej jag tycker inte att en person som köpt en bostad och betalt den och skrivit på köpeavtal ska behöva bevaka sin egenom nej det tycker jag inte.
    Tycker du inte själv att köpeavtal ska gälla?
    Varför ska man skriva bort något som man redan äger, bara för att någon flyttar med in och bor med dig du tycker inte själv att det är orimligt?

Alvarligt du tycker du att någon ska kunna ta något som är ditt bara för att den var införskaffat för gemensamt bruk.

Jag skrev i början av tråden att man kan skriva bort den, än en gång det är itne vad tråden handlar om.
  • Anonym (Sam Bolag)
    Ms H skrev 2018-05-25 22:02:40 följande:
    Jag har inte uttalat mig alls i frågan om vad som är rimligt eller inte.
    Nej men det var en fråga till dig.
  • Anonym (Sam Bolag)

Det är lätt att sitta bakom sin skärm och tycka att man ska veta vad som gäller och prata om att man får skylle sig själv om man inte skriver bort den m.m.

Men det är många unga som inte känner till den.
    Man kan tycka om sambolagen, men det finns vissa bitar som borde göras om.

Tex att den som gått in med pengar borde få tillbaka sitt kapital vid en  bodelning vilket inte är mer än rätt allt annat är orimligt.

• Anonym (Sam Bolag)
    Ms H skrev 2018-05-25 22:31:53 följande:
    Nej, jag tycker inte att det är rimligt att man ska vara betalningsskyldig för ett lån man inte själv valt att ta.
    Ändå tycker du att man ska ha rätt till halva värdet på en bostad som lånet avser  bara för att den brukats gemensamt dessutom på en bostad som man själv inte har  köpt?
  • Anonym (Sam Bolag)
    Aniiee skrev 2018-05-25 22:53:50 följande:

TS, det är ju vanligt att den ena står för bostaden och den andra för de löpande utgifterna (orsaken till att sambolagen kom till från början) 

Vet du vad det kostar att hålla en familj i mat, kläder, hygien, enkla nöjen som tidningar och böcker, netflix, "räkningar" osv om året i snitt?

Vi säger att du betalar ränta, amortering och driftkostnaderna, jag betalar allt det där löpande. Vem tror du har betalat mest för en familj med två vuxna och två barn när året är slut? Tror du att jag någonsin kommer betala lika mycket för familjens utgifter? För det låter väl rättvist, du har ju betalat huset, då måste ju jag stå för resten, eller hur?

Om man är överens om det upplägget så ser jag inga problem, jag personligen kan ser ingen mening med att inte dela övriga kostnader utöver bostaden.

Varför ska du betala resten?
    Den som köpt bostaden ska förstås betala för sin bostad texr lån och ränta och vara med och dela på hushållets andra kostnader och självklart få behålla  sin bostad vid en separation.

Skulle aldrig falla mig in att begära hälften bara för att jag betalat lite räkningar å andra utgifter.
  • Anonym (Sam Bolag)
    Anonym (Qwerty) skrev 2018-05-25 23:32:27 följande:
    Så länge du inte caschat bostaden så är det banken som äger det. Om det är så att det bara är en part som lagt hela handpenningen så går det alldeles utmärkt att skriva avtal om att den handpenningen ska räknas som enskild egendom alt. skriva ett annat kontrakt liknade skuldebrev.
    Om man cashar eller lånar en del till finansiering är ovensäntligt.
    Varför skulle man skriva ett skuldebred på något man köpt och finansierat själv det är ju sjukt att det ens ska behövas, det behövs inte om sambolagen inte gick in och styrde över folks ägande.

Vill du att det ska vara lätt att ta något från någon annan?
  • Anonym (Sam Bolag)
    Ms H skrev 2018-05-26 08:15:49 följande:
    Nej, det är inte alls oväsentligt om det finns bostadslån eller inte. Lån minskar summan som ska delas.
    Som det är idag ja, men egentligen är det ovesäntligt eftersom man inte äger bostaden.
  • Anonym (Sam Bolag)
    Aniiee skrev 2018-05-25 23:48:57 följande:
    Du undviker att svara på inlägget. Gör det istället, så vi kan ha en faktiskt, givande diskussion.
    Jag har svarat på ditt inlägg, hur ni lägger upp ägande och ekonomi är upp till er.
    Så du står inte som ägare på er bostad?
  • Anonym (Sam Bolag)

Bara för att se hur ni tänker.

Tag ett ungt par bara för att ta ett exempel.

Sambo1  köper en bostad för att båda ska bo där, skriver på köpekontrakt, lägger kontantinsats och står för lånet.

Sambo1 betalar Lån ränta och amortering, månadsavgiften delar man på.
    Lika så övriga driftkostnader, el försäkring, m.m.

Paret separerar efter 5 år.

Ska sambo2 ta det som är sitt efter att man delat upp bohag, som möbler och annat och gå vidare i livet.

Eller ska Sambo2 begära bodelning  och kvittera ut så mycket pengar det går på bostaden bara för att denne har möjlighet att göra det enligt sambolagen, trots att sambo2 inte betalat för bostaden?

• Anonym (Sam Bolag)
    Anonym (Anna) skrev 2018-05-26 12:59:00 följande:
    Eftersom du verkar utgå ifrån att den som köper en gemensam lägenhet blir lurad, så får man intrycket att du tycker att man inte ska behöva vara insatt. Men tycker du man ska vara insatt, så vad är problemet då? Då vet man ju att man ska skriva bort sambolagen.
    Problemet är att det krävs att man måste skriva bort den.
    Tycker du det är en sunt att ha en lag där man måste skriva bort sin egendom, något som den andre inte äger?
Svar på tråden Tråden för oss som vill ha bort eller förändra sambolagen