Inlägg från: Anonym (Rose) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Rose)

Tråden för oss som vill ha bort eller förändra sambolagen

Jag tycker att sambolagen är konstig och ett sett för staten att till viss del "gifta ihop" par som av en eller annan anledning inte vill gifta sig. Tycker det vore rimligare om man fick ta ett aktivt beslut (äktenskap eller skriva kontrakt) om man vill betraktas som ett par i statens ögon och t.ex. samäga saker som den ena betalat för.

• Anonym (Rose)
    OchEnFisk skrev 2018-05-27 23:30:49 följande:
     Tänk själv att du lever tillsammans med någon i många år, ni har gemensam ekonomi och barn, du är hemma med dem längre, vabbar oftare och har ett sämre betalt jobb där du inte kan avancera pga barnen. Du är mer hemma då du gått ned i tid och sköter markservicen. Sedan tar det slut mellan er och du har ingenting. Du har inget eget sparande eftersom ni hade gemensam ekonomi, du står inte i bostadskö eftersom du hade ett boende och du har inte råd med en bostadsrätt. Du kanske inte ens är långt ifrån pensionen. Samtidigt som du underlättat för partnerns karriär genom att ta hand om gemensamma barn, hem, dennes kläder och matlådor i alla år. Exempelvis, då många relationer är utformade så. Är det rättvist att partnern får allt och du får inget ur ert gemensamma liv, eftersom det är dennes namn som råkar stå på papperna?

Det upplägget skulle jag aldrig någonsin gå med på så ingen risk där.
    Angående citatet nedan så är sambos faktiskt inte försörjningsskyldiga mot varandra.
    Intressant hur olika man kan se på saken. En stor del av min invändning mot sambolagen är ju att jag tycker man ska ta ett aktivt ska registrera sitt partnerskap/samägande för att det ska ha gälla juridiskt, medan du ser frånvaro av aktiva beslut som sambolagens styrka.

OchEnFisk skrev 2018-05-27 23:30:49 följande:
    Bättre att sambos har skyldigheter mot varandra än att staten ska stå för försörjningen av individer, oavsett om man inte vill bli "sedd som partners av staten" eller inte, man ska inte kunna ha kakan och äta den.
  • Anonym (Rose)
    OchEnFisk skrev 2018-05-28 00:08:18 följande:
    Det är ju bra för dig men det var en hypotetisk fråga, för många ser det ju ut så och lagen gäller alla, inte bara dig. Vad tycker du är mest rimligt i situationen i mitt exempel?

I praktiken är de ju det. Det står dessvärre inte i sambolagen, men i socialtjänstlagen. En person har i regel inte rätt till försörjningsstöd om denne är i ett samboskap då sambon är försörjningsskyldig gentemot sin partner. Hur definierar du annars begreppet?

Ok, det blev bara så absurt när du skrev att jag skulle tänka mig att jag själv levde på det sättet.

Jag tycker det rimliga vore om paret gifte sig, delade lika på föräldraledighet och VAB eller skrev papper på att de vid separation eller dödsfall ska dela lika på inkomsten och pensionen som de båda tjänat in.
    Det kan ju uppstå situationer som man kan tycka är väldigt orättvisa med sättet sambolagen är utformad på idag också.

Precis, socialtjänsten utgår att den som står utan inkomst blir försörjd av sin sambo och kan därmed neka denne bidrag, men det finns inget som tvingar sambon att dela med sig av sin ikomst. Alltså är sambon inte försörjningsskyldig och den svagare parten är inte alls skyddad i detta fall.

Svar på tråden Tråden för oss som vill ha bort eller förändra sambolagen