OchEnFisk skrev 2018-05-28 00:08:18 följande:
Det är ju bra för dig men det var en hypotetisk fråga, för många ser det ju ut så och lagen gäller alla, inte bara dig. Vad tycker du är mest rimligt i situationen i mitt exempel?
I praktiken är de ju det. Det står dessvärre inte i sambolagen, men i socialtjänstlagen. En person har i regel inte rätt till försörjningsstöd om denne är i ett samboskap då sambon är försörjningsskyldig gentemot sin partner. Hur definierar du annars begreppet?
Ok, det blev bara så absurt när du skrev att jag skulle tänka mig att jag själv levde på det sättet.
Jag tycker det rimliga vore om paret gifte sig, delade lika på föräldraledighet och VAB eller skrev papper på att de vid separation eller dödsfall ska dela lika på inkomsten och pensionen som de båda tjänat in.
Det kan ju uppstå situationer som man kan tycka är väldigt orättvisa med sättet sambolagen är utformad på idag också.
Precis, socialtjänsten utgår att den som står utan inkomst blir försörjd av sin sambo och kan därmed neka denne bidrag, men det finns inget som tvingar sambon att dela med sig av sin ikomst. Alltså är sambon inte försörjningsskyldig och den svagare parten är inte alls skyddad i detta fall.