Tråden för oss som vill ha bort eller förändra sambolagen
Men om ena parten köpt en bostad själv, tycker du verkligheten att det är vettigt att man måste skriva bort sin egendom bara för att någon annan ska bo där?
Men om ena parten köpt en bostad själv, tycker du verkligheten att det är vettigt att man måste skriva bort sin egendom bara för att någon annan ska bo där?
Du svarar ju inte ens på vettiga svar, rimliga motargument. Du fortsätter bara hävda ditten och datten om att kräva hälften. Varför startade du ens tråden? Skriv samboavtal om du inte vill att sambolagen ska gälla, vad är problemet?
Antingen köper man och betalar bostaden tillsammans, inte svårare än så.
Om man inte har kontantinsats och kan betala för bostaden, varför ska man ha rätt tilll hälften för att man brukat den?
Det är precis som med äktenskap, för att skydda den part med sämre ekonomiska förutsättningar, många gifter sig inte alls idag och då kan ekonomin regleras i relationen ändå. Det är ju bra för den som eventuellt gjort mer obetalt arbete i en långvarig relation, det rättvisa är inte att lämna denne på bar backe med eventuella barn också. Har man delat livet länge är det rättvisa att man går ur relationen med liknande förutsättningar också. Toppen och tidsenligt att dessa lagar finns. Vill man inte att lagarna ska tillämpas, om det finns osälerhet kring hur länge relationen kommer vara eller om man är moderat, är det inte svårare än att skriva avtal gällande samboskap, eller äktenskapsförord, varför ska lagar ändras och hålla på?
Jag tycker att sambolagen är konstig och ett sett för staten att till viss del "gifta ihop" par som av en eller annan anledning inte vill gifta sig. Tycker det vore rimligare om man fick ta ett aktivt beslut (äktenskap eller skriva kontrakt) om man vill betraktas som ett par i statens ögon och t.ex. samäga saker som den ena betalat för.
Det är ju jättebra att alternativet finns att man kan gifta sig om nu väljer att göra det.
Båda vet ju vad som gäller när man skriver på.
Du glömde nog resten av orden i din mening.
Det upplägget skulle jag aldrig någonsin gå med på så ingen risk där.
Angående citatet nedan så är sambos faktiskt inte försörjningsskyldiga mot varandra.
Intressant hur olika man kan se på saken. En stor del av min invändning mot sambolagen är ju att jag tycker man ska ta ett aktivt ska registrera sitt partnerskap/samägande för att det ska ha gälla juridiskt, medan du ser frånvaro av aktiva beslut som sambolagens styrka.