Inlägg från: Anonym (Anna) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Anna)

Tråden för oss som vill ha bort eller förändra sambolagen

Anonym (Sam Bolag) skrev 2018-05-24 16:36:25 följande:
    Men om ena parten köpt en bostad själv, tycker du verkligheten att det är vettigt att man måste skriva bort sin egendom bara för att någon annan ska bo där?
    Ja, om man köper den för gemensamt bruk. 

Fördelarna överväger nackdelarna. Men jag vet, eget ansvar är inte poppis i Sverige. 
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Sam Bolag) skrev 2018-05-24 23:53:47 följande:
    Så det är bra att man kan kräva hälften bara för att man flyttade med in, eget ansvar vad syftar du på då?
    Eget ansvar innebär att man tar reda på vad som gäller om man t ex köper en bostad, och att man sedan vidtar de åtgärder som krävs. 
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Sam Bolag) skrev 2018-05-25 18:34:20 följande:
    Så om en part köpt bostaden tex lagt kontantinsats och betalat lån så tycker du att den andre ska ha rätt till hälften med motivering att man flyttade med in och bott i bostaden, är det rimligt?
    Ibland kan det vara rimligt, t ex om man bott där länge, och ibland är  det i te rimligt.

Men tycker man inte det är rimligt, kan man ju skriva bort sambolagen.

Varför tycker du det är rimligt att den som köper en bostad inte ska behöva ta ansvar och sätta sig in i hur lagar fungerar? Varför ska den som inte köpt en bostad vara ansvarig för att den som köper får behålla bostaden, det ligger väl ändå i ägarens intresse att bevaka sin egendom, tycker du inte det?
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Sam Bolag) skrev 2018-05-25 22:13:00 följande:
    Ja visst om man bott där länge, 5 år som det är idag är inte länge.
    Vart skrev jag att den som köper bostad inte ska behövs sätta sig in hur lagar fungerar?  när sluta hitta på eller läs om läs rätt.

"Bevaka sin egendom"
    Nej jag tycker inte att en person som köpt en bostad och betalt den och skrivit på köpeavtal ska behöva bevaka sin egenom nej det tycker jag inte.
    Tycker du inte själv att köpeavtal ska gälla?
    Varför ska man skriva bort något som man redan äger, bara för att någon flyttar med in och bor med dig du tycker inte själv att det är orimligt?

Alvarligt du tycker du att någon ska kunna ta något som är ditt bara för att den var införskaffat för gemensamt bruk.

Jag skrev i början av tråden att man kan skriva bort den, än en gång det är itne vad tråden handlar om.
    Eftersom du verkar utgå ifrån att den som köper en gemensam lägenhet blir lurad, så får man intrycket att du tycker att man inte ska behöva vara insatt. Men tycker du man ska vara insatt, så vad är problemet då? Då vet man ju att man ska skriva bort sambolagen.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Sam Bolag) skrev 2018-05-26 13:34:51 följande:
    Problemet är att det krävs att man måste skriva bort den.
    Tycker du det är en sunt att ha en lag där man måste skriva bort sin egendom, något som den andre inte äger?
    Ja, eftersom fördelarna överväger nackdelarna. Tror du på allvar att det är jättemycket jobb med att skriva bort sambolagen?
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Sam Bolag) skrev 2018-05-26 13:28:50 följande:

Bara för att se hur ni tänker.

Tag ett ungt par bara för att ta ett exempel.

Sambo1  köper en bostad för att båda ska bo där, skriver på köpekontrakt, lägger kontantinsats och står för lånet.

Sambo1 betalar Lån ränta och amortering, månadsavgiften delar man på.
    Lika så övriga driftkostnader, el försäkring, m.m.

Paret separerar efter 5 år.

Ska sambo2 ta det som är sitt efter att man delat upp bohag, som möbler och annat och gå vidare i livet.

Eller ska Sambo2 begära bodelning  och kvittera ut så mycket pengar det går på bostaden bara för att denne har möjlighet att göra det enligt sambolagen, trots att sambo2 inte betalat för bostaden?

Eftersom du skriver att många inte vet om att lagen finns, så är det ju inte säkert att sambo2 kräver något. Annars får ju sambo1 stå sitt kast.

I din värld verkar det vara så att det alltid är sambo1 som är ovetande, medan sambo2 är fullt medveten och väldigt girig. 
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Sam Bolag) skrev 2018-05-26 13:44:48 följande:
    Jag det är en fördel när man vill åt värde av någon annans egendom.

Du svarade inte på frågan.
    Tycker du det är en sunt att ha en lag där man måste skriva bort sin egendom, något som den andre inte äger?

Ska jag utgå ifrån att du gärna ser att vi har sådana lagar?
    Jag har redan svarat. Ja, jag tycker sambolagen är bra. Den skyddar de svaga, och den går att skriva bort.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Sam Bolag) skrev 2018-05-26 17:21:30 följande:
    Brukar du inte ta reda på vad det är du skriver på eller skriver du bara under?
    Brukar du inte ta reda på vad som gäller om du köper en bostad och är sambo?
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Sam Bolag) skrev 2018-05-26 20:35:49 följande:
    Jag känner till lagen så vad tror du?

Men bara för att jag känner till den så betyder det inte att jag tycker den är bra eller att den inte kan förändras.

Tycker du själv att man stenhårt ska använda sig av sambolagen till varje pris bara för att det existerar?

Man måste inte bodela bara för att lagen existerar, man bryter inte mot någon lag om man inte begär hälften av bostad och flyttar ut.

Det går bra att gå vidare i livet.
    Du har redan fått svar på den frågan.

Naturligtvis gör man som man själv vill, det är ingen tvingande lag. 
Svar på tråden Tråden för oss som vill ha bort eller förändra sambolagen