ADD och concerta??
Jo, jag har även haft Concerta ett kort tag, men andra mediciner passar mig bättre. Jag upplever att t.ex. Attentin är bättre. Har även två barn med ADHD, som tidvis har haft alla möjliga medicin-varianter, även Concerta, slutligen tar de också hellre Attentin/Elvanse.
Det spelar ingen roll om man har ADHD eller ADD. Ibland vill läkarna inte ens bestämma vilket det är. Framför allt om man får diagnos som vuxen.
Skillnader med medicin (det är förstås mycket individuellt olika): Jag är mycket mer vaken och "bruset" i huvudet är borta. Jag kan fokusera på en sak i taget och blir inte så lätt distraherad. Jag blir inte så trött heller, kan filtrera bort allt störande bättre. Jag brukade också tycka att jag inte har någon anledning att ta medicin, men jag var lite chockad vilken skillnad det var. Jag har nog missat en del av min omvärld. Det är lite grann som att få glasögon efter att ha sett ganska dåligt. Då märker man vad man har missat.
Prova gärna, tycker jag. Det är inte så många som får jobbiga biverkningar. Vi har inte haft några större problem med det. Och de här medicinerna har ändå relativt lite med biverkningar. Och om det inte känns bra kan man byta till en annan sort.