Dennadagdettaårdennastund skrev 2018-05-21 14:32:40 följande:
Det handlar ju inte bara om rätten till att vara fri utan också vad som passar olika djur både med hänsyn till andra djur och människor men också ur ett säkerhetsperspektiv. Hundar är inte lämpade att gå fria av flera skäl b la pga att de är betydligt mer socialt lagda än katter som av naturen är ganska skygga/tillbakadtagna, och de katter som är sociala är ju lätta att nonchalera. Alla vill inte ha djur så nära. De allra flesta katter stör inte andra utan håller sig för sig själva i en buske. Hundar söker alltså mycket mer kontakt vilket ger problem både för de som är rädda och allergiker. Sen betraktas ju även en hund som mycket större risk antagligen pga deras stora käft och ibland storlek. Srn andra husdjur så som hamster, fåglar o kaniner är det nog inte så lämpliga att släppa ut pga att de inte kommer tillbaka. Det gör katter.
Jag håller inte med. Vi har haft katter här som har varit hur sociala som helst.
Som har varit svåra att schasa bort.
Du skriver att alla vill inte ha djur så nära.
Ändå så anser du att katter ska få ströva fritt vind för våg.
Hur går det ihop?
Katter kan dessutom också orsaka allergier.
Vi har katter här som legat på våra stolsdynor och maken är jätteallergisk.
De har kissat i hans dyra jägarstövlar som han hade ute på vädring.
Kissat på barnens dockvagn,på vår grill och bajsat på vårt altangolv.
Och kissat på grannens uthängda nät och bajsat på nätet de la på sina rosenbuskar.
Det tycker du alltså är helt ok och något man får stå ut med?
Numer har vi en dynbox och lock på sandlådan.
Och vi tar in det vi kan.
Så vi har gjort det vi kan,
Men det är ändå inte trevligt.
Jag har sett katter som blivit påkörda och tagna av räven här. Så olyckor kan ske.
Jag tycker om katter,men tycker att ska de gå lösa så har de det bäst ute på landet.
Inte i tätbebyggt område.