• molly50

Hur ska jag övertyga min sambo att inte låta katten gå lös ute?

Anonym (mjao) skrev 2018-05-20 00:10:28 följande:
    Vilket trams. Alla varelser mår bättre av utevistelse och motion. Människa som katt.
    Då ska vi med andra ord låta alla våra husdjur få springa lösa ute. Inte bara katter.
    För alla djur har väl från början varit vilda och vistats ute.
    Det gäller väl inte bara katter.
    Carpe Diem
  • molly50
    Dennadagdettaårdennastund skrev 2018-05-20 21:09:59 följande:
    Man ska ha koll på katterna men de ska ändå få gå ut fritt. Ja statistiken säger att det händer fler olyckor om vi är i trafiken än om vi bara sitter inomhus, hur löser man det? Ska man struntar i att gå ut då eller? Att katter blir övergivna har ju inte med detta att göra. Ägarna leta ju upp sin katt OM den kommer bort.
    Och hur har man koll på sin katt när man släpper ut den och stänger dörren?
    Eller,som en av mina grannar,som släppte ut sina och åkte till jobbet.
    De katterna försvann efter ett tag.
    Misstanken finns att de flyttade till någon annan.
    Carpe Diem
  • molly50
    Anonym (mjao) skrev 2018-05-20 23:19:55 följande:

Den här diskussionen gör det uppenbart att katter som husdjur är olämpligt över huvudtaget. Det är klart katter har ett behov av att vara ute i det fria. Tänk er själva, hur skulle ni själva må av att sitta inomhus utan att aldrig komma ut? Dessutom är katter i grund och botten självständiga och jägare. Aldrig sett en katt som trivts att gå i koppel som en hund. Samtidigt som det faktiskt är farligt för katter utomhus (menar INTE förgiftning fnys utan mer trafiken) och att andra ska slippa äta kattbajs i sandlådan (ja det finns faktiskt människor som äter sandlådesand) etc. En utekatt på en bondgård är nog det enda rätta.

Alla djur har väl ett behov av att vara ute,om man ska se det så.
    Hur naturligt är det egentligen  för en hund att gå i koppel t ex?
    Eller för en kanin att sitta i bur?
    Varför ska det bara vara förbehållet katter att få ströva fritt?

Jag tror att lagen skulle behöva ändras så att även kattägare får ett större ansvar och kan bli ersättningsskyldiga när deras katter har ställt till med skada t ex.
    Det skulle kanske få kattägare att ta lite större ansvar.
    Samt att man får betala mer när man köper en kattunge.
    Carpe Diem
  • molly50
    Anonym (mjao) skrev 2018-05-20 23:45:35 följande:
    Om jag skulle ha en katt skulle jag släppa ut den av rent humana skäl, för att katten har ett behov att få vara ute och springa och "jaga".
    Det har väl hundar också. Ska vi släppa ut dem lösa och låta dem springa vind för våg också då?
    Carpe Diem
  • molly50
    Dennadagdettaårdennastund skrev 2018-05-21 08:00:30 följande:
    Fast hästar har väl en jätte stor hage? Och går väl inte bara ut lite i koppel!
    Man kan väl hägna in sin gård också och låta katten vara där istället för att låta den springa fritt vind för våg.
    Carpe Diem
  • molly50
    Dennadagdettaårdennastund skrev 2018-05-21 14:32:40 följande:
    Det handlar ju inte bara om rätten till att vara fri utan också vad som passar olika djur både med hänsyn till andra djur och människor men också ur ett säkerhetsperspektiv. Hundar är inte lämpade att gå fria av flera skäl b la pga att de är betydligt mer socialt lagda än katter som av naturen är ganska skygga/tillbakadtagna, och de katter som är sociala är ju lätta att nonchalera. Alla vill inte ha djur så nära. De allra flesta katter stör inte andra utan håller sig för sig själva i en buske. Hundar söker alltså mycket mer kontakt vilket ger problem både för de som är rädda och allergiker. Sen betraktas ju även en hund som mycket större risk antagligen pga deras stora käft och ibland storlek. Srn andra husdjur så som hamster, fåglar o kaniner är det nog inte så lämpliga att släppa ut pga att de inte kommer tillbaka. Det gör katter.
    Jag håller inte med. Vi har haft katter här som har varit hur sociala som helst.
    Som har varit svåra att schasa bort.
    Du skriver att alla vill inte ha djur så nära.
    Ändå så anser du att katter ska få ströva fritt vind för våg.
    Hur går det ihop?
    Katter kan dessutom också orsaka allergier.
    Vi har katter här som legat på våra stolsdynor och maken är jätteallergisk.
    De har kissat i hans dyra jägarstövlar som han hade ute på vädring.
    Kissat på barnens dockvagn,på vår grill och bajsat på vårt altangolv.
    Och kissat på grannens uthängda nät och bajsat på nätet de la på sina rosenbuskar.
    Det tycker du alltså är helt ok och något man får stå ut med?
    Numer har vi en dynbox och lock på sandlådan.
    Och vi tar in det vi kan.
    Så vi har gjort det vi kan,
    Men det är ändå inte trevligt.
    Jag har sett katter som blivit påkörda och tagna av räven här. Så olyckor kan ske.
    Jag tycker om katter,men tycker att ska de gå lösa så har de det bäst ute på landet.
    Inte i tätbebyggt område.
    Carpe Diem
  • molly50
    Dennadagdettaårdennastund skrev 2018-05-21 14:37:56 följande:
    Ja funkar också!
    Då tycker jag att kattägare kan göra det istället för att kräva att grannarna ska anpassa sig och sina hem efter deras katter.
    Carpe Diem
  • molly50
    Dennadagdettaårdennastund skrev 2018-05-22 09:01:21 följande:
    Nej jag har inte skrivit att jag tycker det är ok. Synd att den katten nära era beter sig så men det innebär inte att alla katter gör så, de flesta kastrerade katter pissar inte på saker och vanligtvis så gräver de ner sitt bajs. Men synd i ditt fall att det varit så men som sagt alla katter gör inte så, och ska då alla katter vara innekatter bara för att vissa inte kan sköta sig?
    Men du tycker ändå att katter ska få ströva fritt vind för våg.
    Och då händer sådana saker som jag beskrivit.
    Det är inte bara en katt som går här utan flera.
    Och de gräver inte ner bajset efter sig.
    Så man vill knappt gå ut barfota på sommaren eller låta barnen springa barfota.
    Ja,det kan säkert vara en okastrerad katt som gör så.
    Jag vet att åtminstone en av grannarna har tagit ungar på sina katter.
    Men det är då bara ännu mer oansvarigt att släppa ut katten.
    Det borde vara lag på att den ska vara kastrerad och chipmärkt.
    Man måste ju kunna hänga ut tvätt och ha andra saker ute utan att få det nerpinkat. (Som vår granne fick med sin tvätt)
    Carpe Diem
  • molly50
    Dennadagdettaårdennastund skrev 2018-05-22 09:14:53 följande:
    Ja fast jag delar inte din syn, jag ser inga problem med att katter är fria. Och om katter går in på min tomt tycker jag det är jätte trevligt, så länge de såklart inte kissar på saker men de flesta gör inte så. Ibland blir det bara en hets om att katter ska vara inne pga att de ställer bara till oreda. Många verkar känna sånt hat till katter, och oftast är de inga trevliga personer överlag. De personerna blir arga enbart av att en katt går o genom deras tomt, ja kanske rent av att se dem. Det är dem jag blir störd av.
    Men om man har problem med katter som gör sina behov på ens gård och ens saker,hårar ner ens utemöbler eller kanske repar lacken på ens bil så tröttnar man till slut.
    Har man själv aldrig upplevt det så är det kanske inte så lätt att förstå.
    Jag tänker att har man inte valt att skaffa katt så ska man inte behöva anpassa sig efter andras.
    Och har man valt att skaffa katt så ska man ta ansvar för det. Precis som med alla andra husdjur.
    För övrigt så förstår jag inte vitsen med att skaffa ett husdjur som man sedan släpper ut och inte ser skymten av på dagarna.
    Kanske inte på flera dagar.
    Carpe Diem
  • molly50
    molly50 skrev 2018-05-22 10:42:29 följande:
    Men om man har problem med katter som gör sina behov på ens gård och ens saker,hårar ner ens utemöbler eller kanske repar lacken på ens bil så tröttnar man till slut.
    Har man själv aldrig upplevt det så är det kanske inte så lätt att förstå.
    Jag tänker att har man inte valt att skaffa katt så ska man inte behöva anpassa sig efter andras.
    Och har man valt att skaffa katt så ska man ta ansvar för det. Precis som med alla andra husdjur.
    För övrigt så förstår jag inte vitsen med att skaffa ett husdjur som man sedan släpper ut och inte ser skymten av på dagarna.
    Kanske inte på flera dagar.
    Jag ska tillägga att jag är ingen katthatare bara för att jag har tröttnat på att få min gård förvandlad till kattoalett.
    Men det verkar vara en vanlig sak att ta till när folk kritiserar ägare till utekatter.
    Carpe Diem
  • molly50
    Fennyxx skrev 2018-05-22 21:30:01 följande:
    Dennadagdettaårdennastund skrev 2018-05-22 09:03:50 följande:

Ja fast de hör hemma i naturen också, gör ju alla!

De är husdjur. Det betyder att de har en ägare som är ansvarig för att ta hand om dem och borde se till att de inte varken utsätts för eller orsakar onödiga skador och lidande.

Katter hör dessutom inte hemma i svensk natur, varken vilda eller tama. Kolla med australiensarna, det är inte bara att släppa ut vad som helst och låtsas som om det regnar. Alla djur hör verkligen inte hemma överallt.
    Carpe Diem
Svar på tråden Hur ska jag övertyga min sambo att inte låta katten gå lös ute?