Inlägg från: Anonym (Ansvariga kattägare) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ansvariga kattägare)

Hur ska jag övertyga min sambo att inte låta katten gå lös ute?

Jag tycker att du ska stå på dig!

Utekatter är ett otyg! Vi har två stycken i området, varav en smiter in om man lämnar en dörrspringa öppen och jag är superallergisk mot katter.
    Minst en av dem kissar på allt som finns på vår altan så det stinker alltid kattpiss. Sandlådan vågar vi inte låta barnen leka i längre då den blivit kattoalett. 
    För ett år sen fanns det fem katter på gården, men tre av dem har blivit påkörda och dödade  
    Jag tycker inte att man ska ha djur om man inte kan ta hand om dem, och det gäller alla djur.
    Bor man på landet är utekatter helt ok, men bor man i tätbebyggt område är det fel både mot dem och mot grannarna.
    Att ha katten inne och gå ut med den i koppel, eller att låta den springa runt kopplad i trädgården är i så fall bättre.

Dennadagdettaårdennastund skrev 2018-05-21 07:51:19 följande:
    Haha nej den handlar inte om det, utan om en katt ska få gå ut själv en stund! Jag tolkar det inte som att de tänker släppa ut katten vind för våg. Ja man letar tills man hittar så klart. Folk ger normalt sett inte upp det första året.
    Vad är skillnaden på att gå ut själv och att släppas utan tillsyn menar du?
    Dennadagdettaårdennastund skrev 2018-05-21 07:56:56 följande:
    Har sett flera katter som vantrivs i koppel....de gör allt för att slippa koppel. Detta tjat om jämförandet mellan hund o katt, läs på om de olika djuren så förstår du skillnaden, varför det går med vissa djur och vissa inte. Jösses, orkar inte gå in på alla aspekter som finns. Det är väldigt stor skillnad på katt o hund.
    Det är även väldigt stor skillnad på olika kattraser (och hundraser för den delen)...
    Läs på om skillnaden mellan olika kattraser så förstår du skillnaden.
    Dennadagdettaårdennastund skrev 2018-05-21 14:36:48 följande:
    Jo skillnaden är att man kolla efter sin katt efter några timmar, man bryr sig faktiskt! Ja nu tänkte jag på vanlig huskatt/bondkatt.
    Och det den gör under de timmarna då? Hur har du koll på det? Det behövs inte mer än några minuter för att katten ska lyckas hamna under en bil.
    Dennadagdettaårdennastund skrev 2018-05-21 14:32:40 följande:
    De allra flesta katter stör inte andra utan håller sig för sig själva i en buske.
    Min erfarenhet är att de allra flesta katter är mycket noga med att markera sina revir, genom att kissa lite överallt. Jag personligen känner inte en enda människa som uppskattar doften av kattpiss på sin uteplats. De flesta katter har tränats att bajsa i en sandlåda och gör därför det, något som inte alls uppskattas utomhus av de som hade tänkt sig att använda sandlådan till annat än kattoalett.
    Dennadagdettaårdennastund skrev 2018-05-21 15:36:03 följande:
    Jag föredrar att inte gå igenom livet paranoid på vad som kan hända, och vad som kan tänkas gå fel. Riskerna är ändå låga om man inte bor vid en stor väg. Katter undviker bilar om de kan välja skogen :)

Och de flesta katter kastreras och då kissar de inte in reviret! Och sandlådan är bäst att ägaren till den täcker över för att skydda mot massa grejer som kan hända b la fåglar som flyger över o skiter osv osv!
    Menar du på fullt allvar att kommunen ska anställa folk som åker runt och täcker över sandlådor på lekplatser? Vem ska betala för det?
    Vad sägs om att kattägarna tar lite jävla ansvar i stället?

Jag tycker också om katter, men jag vill fortfarande att ägarna ska ta ansvar för dem. När jag flyttade hit fanns två utekatter i området och de syntes nästan aldrig. De höll sig borta från gården och bajsade aldrig i sandlådan eller på folks altaner. Sen har fler och fler flyttat hit och nu är det bedrövligt.

En av dem smet in hos oss och gömde sig under en säng medan vi höll på och packade bilen för att åka bort i två veckor förra sommaren, rena turen att ett grannbarn såg den och berättade för oss, annars hade den blivit instängd i två veckor utan tillgång till vare sig mat eller vatten!

Svar på tråden Hur ska jag övertyga min sambo att inte låta katten gå lös ute?