DeathByPickles skrev 2018-05-20 23:38:03 följande:
Jag tror att du behöver se dig omkring lite mer. Det finns gott om katter som går finfint i sele och som har lämpliga, inhägnade bakgrådar... eller som helt enkelt hänger lösa utomhus tillsammans med sina ägare.
Jag förstår verkligen inte skillnaden folk gör mellan katter och andra husdjur när det kommer till ansvar och den tid man är villig att spendera på djuret för att få det att trivas.
Klart det är bekvämt att bara öppna dörren och och gå till jobbet - jag skulle gärna göra detsamma med alla mina djur. Hundar och ormar och gnagare! Jisses så skönt det vore att komma hem till ett djur som fått leva rövare utan tillsyn hela dagen! ... tills den där dagen när man kommer hem till ett tomt hus för att en bil kört för fort, eller.. eller.. eller...
Det är också otroligt pinsamt att det inte finns något djurägaransvar när katter tar död på kaniner eller höns till exempel, eller förstör egendom.
Om jag skulle ha en katt skulle jag släppa ut den av rent humana skäl, för att katten har ett behov att få vara ute och springa och "jaga".