• Steven01

Bolån

Det ts och andra här på FL inte verkar förstå är att banker inget hellre vill än att låna ut pengar.
    Men dom vill också vara säkra på att dom får tillbaks pengarna och då räknar dom på risker, och då är det många faktorer som spelar in men alla handlar om samma sak, risken att låntagaren inte ska kunna betala.

Så om du ts inte får räkna med ob ersättningen så är det för att just det ökar risken att man inte kan betala lånet.

• Steven01
    LillaLinan80 skrev 2018-05-20 09:19:15 följande:
    Nu tror jag att du missförstår mig, jag förstår att banken vill låna ut pengar! Det jag inte förstår är varför man inte får räkna med ob-tillägg i sin inkomst. I min sambos fall rör det sig om 6000kr ut i ob varje månad, det har varit stadig under en tio års period.

För mig känns det lika osannolikt att han skulle mista sitt ob (som ingår i hans arbete) som att ngn av oss skulle förlora jobbet eller bli sjuk. Vi är dessutom runt 40 år och ingen av oss har någonsin haft betalningsanmärkningar. Känns väldigt konstigt, småsint och faktiskt lite slarvigt av banken att bara nobba ob-tillägg.
    Men vad är det som är så svårt att fatta? Att räkna med ob är en risk och risker är något banker undviker. Så det är därför banken inte räknar med det, ob är ett tilllägg.
Svar på tråden Bolån