• Anonym (Stella)

Stör du dig när andra har parfym?

Parfymer kan ge astmanfall, migrän, anses vara farligt för hälsan och reproduktionen för att nämna några saker. Trots det så matas vi dagligen med många parfymerade produkter och reklam om att man måste dofta gott med den senaste parfymen annars blir man ensam och illa omtyckt för att man luktar illa. På ett ungefär.

Hur gör du och din familj? Använder ni parfymerade produkter och parfym eller låter ni bli? Tycker du att det är hemskt att möta parfymerade personer på stan eller är det bara trevligt när någon doftar gott av eau de something? Ska man bara ha parfym ibland och bara om andra kan känna den om man kramas men inte annars?

Är parfym en bra eller dålig sak i din värld? Påverkas din attraktion till någon beroende på deras parfym eller frånvaro av parfym?

Jag snurrar iväg märker jag men berätta var du står i parfymfrågan.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Stör du dig när andra har parfym?
  • Anonym (Hoja)

Det värsta är när gamla tanter dränkt sig i billig parfym från ÖB eller turkar med 6liter rakvatten på kroppen. Usch Fyfan blä

• Anonym (Stella)

Vad roligt att så många har skrivit sina tankar här men ingen har röstat. Fast det gör inget för era svar säger mer än röster.

• EnAnonumius

Många som bär parfym lever efter myten; "men jag använder ju så lite parfym, då blir det ju inga problem".
    Det är inte "mängden" som avgör om en doftastmatiker skall få problem. Utan även mycket små mängder parfym kan trigga för en doftallergiker och ge stora problem.

Nu är jag bara överkänslig, och jag kan få stark huvudvärk om jag känner en person som bär en parfym som inte "passar" hennes/hans egna kroppsdofter, och om någon bär för mycket parfym så det stinker upp "hela bussen".

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Stella)
    EnAnonumius skrev 2018-05-16 16:10:38 följande:
    Många som bär parfym lever efter myten; "men jag använder ju så lite parfym, då blir det ju inga problem".
    Det är inte "mängden" som avgör om en doftastmatiker skall få problem. Utan även mycket små mängder parfym kan trigga för en doftallergiker och ge stora problem.

Nu är jag bara överkänslig, och jag kan få stark huvudvärk om jag känner en person som bär en parfym som inte "passar" hennes/hans egna kroppsdofter, och om någon bär för mycket parfym så det stinker upp "hela bussen".
    Att man kan vara överkänslig för vissa parfymer förstår jag men jag förstår inte hur det påverkar om det passar personens egna kroppsdoft eller inte?
  • Anonym (mh)

Ett litet sput är okej. Men problemet är att många inte känner hur mycket de luktar. De sputar på flera sprut eller sprutar på mer under dagen eftersom de inte känner någon lukt längre (deras näsor har vant sig men vi andra känner). På mitt jobb är det vissa som lukten av parfym hänger kvar i luften efter att de har passerat en - de luktar så sjukt mycket och de förstår inte det själva! Andra som bara har litet på sig gör absolut ingenting, det kan lukta gott. 

• Anonym (mh)

Ett litet sput är okej. Men problemet är att många inte känner hur mycket de luktar. De sputar på flera sprut eller sprutar på mer under dagen eftersom de inte känner någon lukt längre (deras näsor har vant sig men vi andra känner). På mitt jobb är det vissa som lukten av parfym hänger kvar i luften efter att de har passerat en - de luktar så sjukt mycket och de förstår inte det själva! Andra som bara har litet på sig gör absolut ingenting, det kan lukta gott. 

• EnAnonumius
    Anonym (Stella) skrev 2018-05-16 16:33:32 följande:
    Att man kan vara överkänslig för vissa parfymer förstår jag men jag förstår inte hur det påverkar om det passar personens egna kroppsdoft eller inte?
    Dofter som "skär sig", skapar en obehaglig kombinations doft som gör att det kan trigga huvudvärk hos mig.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Mandel

Beror på vilken parfym och i vilken mängd.

Har en kollega som har någon tung doft som jag får huvudvärk av bara hon går förbi så när det kom upp att jag ev skulle få dela rum med henne fick jag panik!
    Lyckades dock avstyra det och om parfymen nu är slut eller någon sagt till henne vet jag inte, men nu har hon den inte mera.

Får panik av att gå förbi hyllorna med löste i vanliga mataffären för det verkligen stinker.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
Svar på tråden Stör du dig när andra har parfym?