• Anonym (Stella)

Stör du dig när andra har parfym?

Parfymer kan ge astmanfall, migrän, anses vara farligt för hälsan och reproduktionen för att nämna några saker. Trots det så matas vi dagligen med många parfymerade produkter och reklam om att man måste dofta gott med den senaste parfymen annars blir man ensam och illa omtyckt för att man luktar illa. På ett ungefär.

Hur gör du och din familj? Använder ni parfymerade produkter och parfym eller låter ni bli? Tycker du att det är hemskt att möta parfymerade personer på stan eller är det bara trevligt när någon doftar gott av eau de something? Ska man bara ha parfym ibland och bara om andra kan känna den om man kramas men inte annars?

Är parfym en bra eller dålig sak i din värld? Påverkas din attraktion till någon beroende på deras parfym eller frånvaro av parfym?

Jag snurrar iväg märker jag men berätta var du står i parfymfrågan.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Stör du dig när andra har parfym?
  • AndreaBD

Jag får astmaanfall av andras parfym, i värsta fall. Så jag avskyr när andra har parfym

• Anonym (K)

Jag hade föredragit om alla bara luktade ren människa med rena kläder. Vissa parfymer och blomdofter ger mig migrän, i synnerhet om de är starka, andra känns bara onödiga. Vid några enstaka tillfällen har jag råkat på människor vars parfym tilltalar mig, men även då är jag kluven. Någon annan kanske riskerar att få ett astmaanfall av just den parfymen.

• lövet2

Ja, jag stör mig. Försöker undvika att komma nära. Hemma har jag det mesta oparfymerat, men mina flickor har haft en del produkter under åren, som luktat ganska starkt. De har fått vara lite snåla med parfymerna och inte hällt på sig några mängder.

• Anonym (Stella)
    AndreaBD skrev 2018-05-15 17:13:48 följande:
    Jag får astmaanfall av andras parfym, i värsta fall. Så jag avskyr när andra har parfym
    Bara om dom är dränkta i parfym eller även av svag doft?
    Anonym (K) skrev 2018-05-15 17:13:59 följande:
    Jag hade föredragit om alla bara luktade ren människa med rena kläder. Vissa parfymer och blomdofter ger mig migrän, i synnerhet om de är starka, andra känns bara onödiga. Vid några enstaka tillfällen har jag råkat på människor vars parfym tilltalar mig, men även då är jag kluven. Någon annan kanske riskerar att få ett astmaanfall av just den parfymen.
    Jag gillar också hel och ren men hur är det när man har gått runt en hel dag sen sista duschen? Luktar man inte lika ren och fräsch då längre? Såpass att man kan lukta lite illa tom? Menar ingen som har tränat men bara varit på jobbet eller stan en dag.

• Anonym (K)
    Anonym (Stella) skrev 2018-05-15 17:20:41 följande:
    Jag gillar också hel och ren men hur är det när man har gått runt en hel dag sen sista duschen? Luktar man inte lika ren och fräsch då längre? Såpass att man kan lukta lite illa tom? Menar ingen som har tränat men bara varit på jobbet eller stan en dag.

Jo, har man inte hittat någon deo som funkar för en (det kan vara lite klurigt) så kan den som kommer riktigt nära känna att man luktar lite illa vid dagens slut. Det är i alla fall den erfarenhet jag har av min man som råkar ha sina armhålor i höjd med min näsa. Men har man på sig parfym luktar man ju obehagligt redan från början, så det gör inte saken bättre.
  • Anonym (Stella)
    Anonym (K) skrev 2018-05-15 17:39:08 följande:

Jo, har man inte hittat någon deo som funkar för en (det kan vara lite klurigt) så kan den som kommer riktigt nära känna att man luktar lite illa vid dagens slut. Det är i alla fall den erfarenhet jag har av min man som råkar ha sina armhålor i höjd med min näsa. Men har man på sig parfym luktar man ju obehagligt redan från början, så det gör inte saken bättre.
     Men du menar att så länge ens deo funkar så är det lugnt? Även om nacken har blivit lite varm t ex?
  • Anonym (Ursula)

Jag har inga problem med svaga dofter, men jag föredrar ju om folk inte direkt luktar. Om någon alltid luktar undrar jag väl mest hur illa ställt det är med hygienen om denne måste ha på parfym jämt men inte så jag direkt bryr mig.

Är det någon som luktar starkt kan jag inte vara nära några längre stunder. Jag får hosta och irriterade luftvägar.

• MallaL

Alternativ 3 och 4, jag stör mig om personer har dränkt sig i parfym, lite går bra om bara känns när man kommer nära. Tyvärr är det många som inte inser att luktsinnet är utröttningsbart, dvs de känner inte sin egen parfym efter ett tag och tar på mer.

Senast idag var jag tvungen att flytta mig på bussen för en tjej klev på med ett gigantiskt doftmoln av typ syrén och vanilj, kväljande doft som jag vet jag får migrän av.

• AndreaBD
    Anonym (Stella) skrev 2018-05-15 17:20:41 följande:

Det beror förstås också på hur nära de kommer mig och om det finns ytterligare faktorer som utlöser astma. Så som pollen just nu. Utan andra faktorer är en svag doft ingen fara.
Svar på tråden Stör du dig när andra har parfym?