• Monchichier

Hjälp mig att vinna fikatävling på jobbet

Jag behöver hjälp!

På jobbet har vi börjat med en fikatävling. Den med bäst fika vinner. Det här är verkligen inge inom mitt område då jag räknar smörgåsrån som godtycklig middag. Är helt lost inom allt som har med köket att göra. Men vinnarskallen är det inget fel på så den här tävlingen måste jag ta hem.

Därför vill jag ha förslag på saker man kan servera för att vinna. Obegränsad budget, så avancerat och gott som möjligt. Kommer inte göra det här själv utan kommer låta ett proffs göra jobbet.

Hjälp mig vinna!

• Svar på tråden Hjälp mig att vinna fikatävling på jobbet
  • Anonym (Beror ju på)

Det beror ju på vilka kollegor du har! Har du mycket kvinnor kanske något chokladigt funkar. Är det folk av det hurtigare slaget som ska "vara nyttiga" så funkar något fräscht och fruktigt.

Jag jobbar med män i tung industri så här skulle väl vadsomhelst som är riktigt gott och onyttigt funka..

Är det mkt äldre människor kanske småkakor funkar om de är lite extra goda. Typ sånt man åt när de var barn liksom.

• Studentpappa

Vilket bra sätt att se till att alla äter för mycket godsaker! På mitt jobb försöker vi uppmuntra folk att träna och äta mindre skit istället.

100% tjejer?

Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Anonym (Beror ju på)
    Studentpappa skrev 2018-05-15 18:19:48 följande:

Vilket bra sätt att se till att alla äter för mycket godsaker! På mitt jobb försöker vi uppmuntra folk att träna och äta mindre skit istället.

100% tjejer?

Vad är det som säger att man äter för mkt bara för att man fikar?

Jag skulle nog bokstavligen spy på folk om jag jobbade på en så tråkig arbetsplats där man "ska träna mest" och "få poäng på träning" och "den som äter nyttigast är lite bättre än alla andra" och "äter man en kaka efter maten ska man ha dåligt samvete"...

Och nej jag är varken fet eller otränad eller jobbar med tjejer.
  • Hellishen

100% tjejer?

Åh herregud misären, tur att folk på mitt jobb inte är hysteriska hälsofascister som du utan kan njuta av livet. Det betyder inte att man är ohälsosam.
  • Studentpappa
    Anonym (Beror ju på) skrev 2018-05-15 18:27:50 följande:

Vad är det som säger att man äter för mkt bara för att man fikar?

Jag skulle nog bokstavligen spy på folk om jag jobbade på en så tråkig arbetsplats där man "ska träna mest" och "få poäng på träning" och "den som äter nyttigast är lite bättre än alla andra" och "äter man en kaka efter maten ska man ha dåligt samvete"...

Och nej jag är varken fet eller otränad eller jobbar med tjejer.

Butthurt much? Handlar inte om att träna mest, utan att huvudtaget få folk att röra på sig alls. Bara det är en utmaningen för ca 70% av svenskarna.. Att ha ett arbete som uppmuntrar välmående är knappast en nackdel.
  • Studentpappa
    Hellishen skrev 2018-05-15 19:47:06 följande:

Åh herregud misären, tur att folk på mitt jobb inte är hysteriska hälsofascister som du utan kan njuta av livet. Det betyder inte att man är ohälsosam.

Ja tänk så hemskt att inte vilja äta bullar varje dag kl 0930, alltså vilken misär.
  • Monchichier

100% tjejer?

Fika tillsammans en gång i veckan är väl inte direkt att uppmuntra till överätning?

Det är det bästa sättet för oss att umgås, stärka gemenskapen och se till att folk överhuvudtaget tar rast. Det uppmuntras till att träna och leva sunt också. Det ena utesluter inte det andra.
  • Anonym (Gott)

Få någon att göra detta, eller tom våga själv eftersom detta typ inte ens räknas som bakning. Sjukt gott och enkelt: mosa digestive-kex tillsammans med lite smör till en deg och lägg i botten av en pajform. Ska bli ungefär som en pajdeg. Smeta över en burk karamelliserad mjölk. Lägg på ett lager vispad grädde och sen valfri topping tex bananskivor eller någon variant av nötter, krossad daim eller annat du gillar som passar bra med lite kolasmak

• Hellishen
    Studentpappa skrev 2018-05-15 21:29:56 följande:

Ja tänk så hemskt att inte vilja äta bullar varje dag kl 0930, alltså vilken misär.

Ja hade folk på mitt jobb haft din attityd hade det känts miserabelt. För mig och för dem. Är man inte sugen på att äta fikat som finns kan man låta bli och äta något man tagit med sig själv. Det gör vissa ibland. Men ingen av dem har din horribla inställning. Tack och lov.
  • Colourfulrainbow

Ska alla äta det? Vet du om folk har några allergier? Eller om det finns någon vegan?

Man äter med ögat, speciellt när det gäller bakverk. Vad har du för folk på din arbetsplats? Är det hälomänniskor kanske de inte uppskattar gräddiga bakelser.

Skulle i regel undvika en massa grädde just för att det är många som inte gillar grädde och att det lätt kan bli väldigt mäktigt.

Jag skulle satsat på flera olika mindre kakor och bakverk, men man kanske bara får göra en?

• Monchichier
    Colourfulrainbow skrev 2018-05-16 09:17:54 följande:

Ska alla äta det? Vet du om folk har några allergier? Eller om det finns någon vegan?

Man äter med ögat, speciellt när det gäller bakverk. Vad har du för folk på din arbetsplats? Är det hälomänniskor kanske de inte uppskattar gräddiga bakelser.

Skulle i regel undvika en massa grädde just för att det är många som inte gillar grädde och att det lätt kan bli väldigt mäktigt.

Jag skulle satsat på flera olika mindre kakor och bakverk, men man kanske bara får göra en?

Japp, tanken är att alla ska äta. Just eftersom att vi är dåliga på att ta raster så kommer det här vara lite som en obligatorisk rast. En är diabetiker och en är vegetarian annars är det inte alls några hälsomänniskor direkt.
  • Palestrina

100% tjejer?

Varför tror du att "för mycket godsaker" betyder 100% tjejer? På min arbetsplats är det utan tvekan tjejerna som är de mer hälsosamma, med undantag för en löptränande man. Alla gillar godsaker dock.
  • Palestrina

För mig skulle en kombination av jättegod kaka + jättegod macka vinna min röst. En jättegod macka görs av typ ett kompakt fruktbröd, med smör, västerbottensost (eller annan god ost), något salladsblad och groddar!

En jättegod kaka, är en saftig långpannekaka täckt av en generös smörkräm av något slag, eller smörkrämsliknande glasyr. Kan vara t ex morotskaka, Silviakaka, Jörnskaka, kärleksmums etc. Viktigt dock att glasyren/krämen är god och generöst tilltagen, och absolut innehåller SMÖR (inte margarin). I just den här grenen vinner oftast hemmabakarna över bagerierna.

• Monchichier

100% tjejer?

Det är faktiskt ganska jämt. 65% män.
  • Anonym (Jisses.)
    Monchichier skrev 2018-05-15 15:53:15 följande:

Nä det är inte sagt något om. Var och en ansvarar för fika. Bästa fikat vinner. Ingenting om hur fikat ska göras, eller vem som ska göra det. Vägrar att baka själv.

Men alltså, ingen kollega kommer ju rösta på någon som kommer med uppenbart proffsbakat, köpt fika. Inte en chans. Det funkar inte så. De kommer rösta på den som bakat själv och gjort det gott. Förstår du inte själv hur pinsamt det skulle vara att komma med något som du inte bakat själv och som du uppenbarligen lagt en massa pengar på bara för att vinna? Herregud.
  • Anonym (Veganskcitronkladdkaka)

Vegansk citronkladdkaka. Googla receptet. Supergott, enkelt att göra och passar alla. Nästan nyttig!!! Kör med en citron mer än som står i receptet. Servera med blåbär.

Svar på tråden Hjälp mig att vinna fikatävling på jobbet