Hur lära barnet att sluta med ovanan?
Jag har ett barn som just börjat bli nyfiken på vad saker heter och vill att jag ska säga vad saker i böcker är etc. Problemet är att hon pekar inte själv på dem (det händer någon gång ibland men oftast inte), hon vill att jag ska peka på en specifik bild och säga vad som är på bilden. Hon tar min hand/mitt finger och drar till bilden.
Har träffat många barn i hennes ålder med autism och känner igen beteendet därifrån. Hon har också mkt dålig ögonkontakt (tittar bara på en om man sjunger eller busar/kittlar/tittut) så det är möjligt att hon har autism men vi har inte gjort någon utredning (väntar på tid till läkare) så vi vet inte om det är så.
Men oavsett om hon har autism eller inte tänker jag att det borde gå att träna bort det här med att hon drar min hand istället för att peka själv. Men jag vet inte hur. Jag gör förstås mycket positiv uppbackning när hon pekar själv men förutom det. Ska jag ta bort handen och inte peka/säga när hon drar den? Det känns inte så bra eftersom då kanske hon tror att jag inte vill förklara. Hon är lite efter språkligt (förstår bara nej och kan inte säga några ord) så det är jättepositivt att hon vill höra orden. Ska jag ta bort min hand och hjälpa henne att peka med sin hand? Men då gör jag ju likadant som beteendet jag vill få bort, dvs jag pekar med hennes hand. Så det blir ju också knasigt. Ska jag ge henne typ en penna att peka med om hon vill ha någon sak att använda? Eller jag vet inte.
Ni som är duktiga på sånt här, hur hjälper jag henne att peka själv och sluta använda min hand? Jättetacksam för hjälp :)