• Delfinis

Arv

Jag undrar om det är någon som vet vad det gäller om arv... jag är sambo idag, huset står på mig, vi har 2 gemensamma barn men min kille ha ett barn från tidigare förhållanden.
     Jag undrar:
    Om jag dör först, ärver mina barn huset? Särkullbarnet får inte något av det va?

Om vi gifter oss, och huset står på mig och vi skriver testamente att våra gemensamma barn skall ärva huset..vad händer om jag dör försst och min man ärver huset och sedan han dör? har hans barn rätt att få del av huset ändå?

• Svar på tråden Arv
  • Kjell2
    Delfinis skrev 2018-05-15 10:55:49 följande:

Jag undrar om det är någon som vet vad det gäller om arv... jag är sambo idag, huset står på mig, vi har 2 gemensamma barn men min kille ha ett barn från tidigare förhållanden.
     Jag undrar:
    Om jag dör först, ärver mina barn huset? Särkullbarnet får inte något av det va?

Om vi gifter oss, och huset står på mig och vi skriver testamente att våra gemensamma barn skall ärva huset..vad händer om jag dör försst och min man ärver huset och sedan han dör? har hans barn rätt att få del av huset ändå?

Införskaffades huset till gemensamt boende eller bodde du där själv innan han flyttade in?

Extermt förenklat:
    Gifter ni er kommer huset ingå i bodelningen och till del även gå till hans barn om äktenskapet upplöses. Samma gäller om ni är sammanboende och huset inköptes för gemensamt boende.

• Delfinis

Vi inskaffade det tillsammans....men jag har hör mig att om huset står på mig så kan jag säga att det inte skall ingå i bodelningen ( om han dör först)?

hur gör jag om jag vill säkra att våra gemensamma barn bara skall ärva huset?

• Kjell2
    Delfinis skrev 2018-05-15 11:04:23 följande:

Vi inskaffade det tillsammans....men jag har hör mig att om huset står på mig så kan jag säga att det inte skall ingå i bodelningen ( om han dör först)?

hur gör jag om jag vill säkra att våra gemensamma barn bara skall ärva huset?

Huset ska ingå i bodelningen då det inköptes för gemensamt bruk.

Ni kan skriva ett samboavtal att det inte ska ingå. Kräver att ni båda skriver på, inget du kan bestäma själv.

För att få ordning på detta bör ni prata med ett proffs. Tre fall bör ni fundera på 
    du dör
    han dör
    ni separerar

Ta först ett snack tillsammans så ni vet hur ni vill ha det.

• Kjell2
    Delfinis skrev 2018-05-15 10:55:49 följande:

Jag undrar:

För att visa vad som kan hända:

Antagande: Samanboende, huset köpt för gemensamt boende, inga lån, inga andra tillgångar, inget testamenet, inget samboavtal

Dör du kommer det ske en bodelning mellan dödsboet och din sambo. I bodleningen ingår huset. Halva huset går till dödsboet, halva till din sambo. Därefter ärver dina barn det som finns i dödsboet, dvs 25% av huset var.

Läget kommer sen vara att din sambo äger 50% och dina barn 25% var

Om sen din sambo, dör, kommer hans barn dela på det han äger. Han har tre barn så varje får 1/3 av hans halva hus, dvs 17%.

Resulatat blir att dina två barn kommer ha 25% + 17% = 42% vardera och hans särkullsbarn 17% av huset
Svar på tråden Arv