Delfinis skrev 2018-05-15 10:55:49 följande:
Jag undrar om det är någon som vet vad det gäller om arv... jag är sambo idag, huset står på mig, vi har 2 gemensamma barn men min kille ha ett barn från tidigare förhållanden.
Jag undrar:
Om jag dör först, ärver mina barn huset? Särkullbarnet får inte något av det va?
Om vi gifter oss, och huset står på mig och vi skriver testamente att våra gemensamma barn skall ärva huset..vad händer om jag dör försst och min man ärver huset och sedan han dör? har hans barn rätt att få del av huset ändå?
För att visa vad som kan hända:
Antagande: Samanboende, huset köpt för gemensamt boende, inga lån, inga andra tillgångar, inget testamenet, inget samboavtal
Dör du kommer det ske en bodelning mellan dödsboet och din sambo. I bodleningen ingår huset. Halva huset går till dödsboet, halva till din sambo. Därefter ärver dina barn det som finns i dödsboet, dvs 25% av huset var.
Läget kommer sen vara att din sambo äger 50% och dina barn 25% var
Om sen din sambo, dör, kommer hans barn dela på det han äger. Han har tre barn så varje får 1/3 av hans halva hus, dvs 17%.
Resulatat blir att dina två barn kommer ha 25% + 17% = 42% vardera och hans särkullsbarn 17% av huset