• LFF

Behövs barnvagn till 4-åring när bebis kommer?

Nej. En 4-åring kan gå själv. Våra tvillingar slutade med vagn strax efter 3 även om den ene absolut gärna hade fortsatt (det är ju så bekvämt att åka vagn).

• LFF
    frk uggla skrev 2018-06-04 16:01:48 följande:

Nu är det så att dottern alltid har haft stora problem med sömnen med bland annat insomningssvårigheter som periodvis har medicinerats. I vagnen eller bilen däremot somnar hon bra vid läglig tid. I ?egen säng? kan det ta 2-3 timmar.

Vagnen hon har är upp till 25kg och är alls inte liten trots att hon själv är ganska stor. Hon är också duktig att gå längre sträckor själv så jag är inte orolig för att hon blir lat.

Men det blir nog så att vi behåller hennes Crescent compact 360 och använder den om vi behöver båda vagnarna - och då när båda vi föräldrar är med. Vi får inhandla en ståbräda att använda när hon inte cyklar.

Tack för era synpunkter! Några skulle dock behöva öva på nyansering i sitt synsätt på andras liv.

Fast hade du skrivit om att hon har problem med sömnen vilket gör att ni tar sena promenader så hade ju svaren blivit helt olika. Jag står för att jag anser att en normal 4-åring är för stor för att sitta i vagn.
  • LFF
    legomum skrev 2018-06-04 23:17:59 följande:

Jag skulle inte skaffa en syskonvagn däremot en ståbräda om konditionen är så pass dålig hos barnet.

Vid 4 års ålder och nu när det är sommar så kommer hon väl cykla på promenaderna (el likn)?

Ett perfekt tillfälle att fasa ut vagnen

Fast nu har det ju framkommit att dottern har sömnsvårigheter och somnar som hon ska i bil eller vagn men inte i sin säng och då är det ju en helt annan sak med att ha en vagn som klarar av det stora barnet.
  • LFF
    legomum skrev 2018-06-05 08:50:07 följande:
    Fast nu tror ju jag på att barn blir bättre på att sova om kroppen är tröttare. Att man inte hjälper barnet i det långa loppet med vagnen.
    Det håller jag med om, men eftersom barnet till och med medicinerats för sina sömnsvårigheter så förstår jag också att man gärna håller kvar vid det som fungerar. För om det "bara" handlar om att kroppen behöver bli tröttare så hade säkerligen aldrig läkarna medicinerat från början.
Svar på tråden Behövs barnvagn till 4-åring när bebis kommer?