• Anonym (Fuck Cancer)

Vad skriva till sjuk vän?

Jag fick ganska nyligen veta att en vän är sjuk, väldigt sjuk. Vi är inte supertighta men det är en sån där vän som man alltid kommer att älska trots miltals avstånd och att man sällan hörs/träffas. Det är en sån fantastisk person, helt genomgod som lyser upp ett rum bara genom att finnas där. Det var en gemensam vän till oss som berättade den här hemska nyheten och jag känner att jag vill skriva ett sms. Men vad skriver jag? Jag vill uppmuntra och göra personen lite glad (om än bara för en sekund) utan att nämna sjukdomen eftersom jag har förstått att det av olika anledningar inte är okej att nämna sjukdomen just nu. Är det någon som har förslag på vad jag kan skriva?

• Svar på tråden Vad skriva till sjuk vän?
  • Anonym (Qwerty)

Varför inte ringa istället? Sms blir så opersonligt.

• Anonym (Omtanke)

Ingenting om du bara tänker skicka sms! Skriv minst ett vykort- helst ett riktigt brev. Så pass omtanke är h*n värd.

• Anonym (Fuck Cancer)
    Anonym (Qwerty) skrev 2018-05-14 20:37:06 följande:

Varför inte ringa istället? Sms blir så opersonligt.

Nej vännen jag pratade med berättade att personen just nu inte orkar prata. Personen föredrar sms just nu, då hen själv kan välja att läsa eller vänta beroende på hur hen mår. Med ett sms kan man ändå visa att man bryr sig tänker jag.
  • Anonym (Fuck Cancer)
    Anonym (Omtanke) skrev 2018-05-14 20:38:21 följande:

Ingenting om du bara tänker skicka sms! Skriv minst ett vykort- helst ett riktigt brev. Så pass omtanke är h*n värd.

Ja okej ett vykort/brev kan jag absolut skriva, men problemet är att jag inte vet vad jag ska skriva. Ska jag skriva om gemensamma minnen?
  • baralillatant

Jag tycker inte man ska överarbeta en sån grej.

Skriv bara att du vill att hon ska veta att du finns och att du tänker på henne. Eller något liknande. Tror det är svårt att skojja till det med en dödssjuk människa som man inte är tight med.

• Anonym (Madde)
    Anonym (Fuck Cancer) skrev 2018-05-14 20:46:01 följande:
    Ja okej ett vykort/brev kan jag absolut skriva, men problemet är att jag inte vet vad jag ska skriva. Ska jag skriva om gemensamma minnen?
    Gemensamma minnen skulle jag avråda från.
    Det kan lätt bli fel tänker jag.
    Håll det väldigt kort och lite peppigt, om du ska skriva.

"Tänker på dig, du kommer ta dig igenom detta Kramar"
  • Anonym (Fuck Cancer)
    baralillatant skrev 2018-05-14 20:52:12 följande:

Skriv bara att du vill att hon ska veta att du finns och att du tänker på henne. Eller något liknande. Tror det är svårt att skojja till det med en dödssjuk människa som man inte är tight med.

Jo så är det kanske
  • Anonym (Qwerty)
    Anonym (Fuck Cancer) skrev 2018-05-14 20:43:20 följande:

Nej vännen jag pratade med berättade att personen just nu inte orkar prata. Personen föredrar sms just nu, då hen själv kan välja att läsa eller vänta beroende på hur hen mår. Med ett sms kan man ändå visa att man bryr sig tänker jag.

Ok, hur dålig är dålig? Har du kontakt med närmast anhörig? Är personen för sjuk för besök?

Att relatera till ett gemensamt minne kan vara en fin tanke. Kanske ett kort som föreställer er tillsammans och några rader?
  • Anonym (Qwerty)
    Anonym (Qwerty) skrev 2018-05-14 20:55:29 följande:

Ok, hur dålig är dålig? Har du kontakt med närmast anhörig? Är personen för sjuk för besök?

Att relatera till ett gemensamt minne kan vara en fin tanke. Kanske ett kort som föreställer er tillsammans och några rader?

Något handskrivet alltså. Inte sms.
  • Anonym (Fuck Cancer)
    Anonym (Qwerty) skrev 2018-05-14 20:55:29 följande:

Inte dödssjuk, behandling kommer sättas in nu inom kort. Jag tror inte att ett besök är aktuellt just nu med tanke på avståndet. Jag har inte personligen kontakt med närmast anhörig men det har vår gemensamma vän.

Ja ett foto på oss skulle kanske funka, det borde finnas något sådant foto någonstans.
  • Anonym (En med erfarenhet)
    baralillatant skrev 2018-05-14 20:52:12 följande:

Plus ett på detta. Skriv vykort eller brev i stil med ovanstående och lägg till att hon/han jättegärna får höra av sig när hon/han orkar det. Skippa mobilen och inte "gemensamma minnen" får då kan den sjuke få känslan av att du redan summerat hennes/hans liv och liksom gett upp hoppet om hennes/hans chanser att bli bättre.

Något som jag själv uppskattat jättemycket när jag varit svårt sjuk är när man helt oväntat skickat en liten present till mig genom posten, en blombukett, en pocketbok etc. Man kan beställa direkt online så levererar de direkt till personen och då kan du även få med din hälsning däri. (Bluebox, Adlibris ex eller valfritt blomombud). Fundera ut om den sjuke har något speciellt som hon/han tycker om att göra och se om du kan hitta något som stämmer överens med detta. Då får den sjuke dels den glada överraskningen att någon tänkt på henne/honom, dels själva lilla gåvan i sig att njuta av.

Svar på tråden Vad skriva till sjuk vän?