Anonym (Jag med) skrev 2018-11-28 15:36:24 följande:
Så du känner några med utländsk bakgrund som har dejtat, är tillsammans med Svenskar
Yes, ganska många, skulle nästan säga att det är 50/50 vad man väljer. Iaf kulturer där religion inte har lika stort inflytande. Folk som jag känner från mellanöstern verkar välja andra från samma land / kultur i högre uträckning. Men det har nog mer med religionen att göra.
I det stora hela tror jag inte det skiljer så mycket egentligen, dels uppstår kärlek lättast bland dem man umgås med, så har man en blandad bekantskapskrets så kommer paren bli ganska blandade. Och dels väljer folk från alla kulturer oftast någon som de känner samhörighet med, och oftast känner man samhörighet med andra med liknande bakgrund. Gäller nog både svenska och blattar.
Se bara på hur folk bosätter sig, människor generellt sett vill gärna bosätta sig där det finns andra från samma land/kultur när de flyttar utomlands (om det finns möjlighet). Svenskar gör rätt ofta likadant när de emigrerar till tex Spanien, Portugal. Iaf initiallt för det finns en trygghet i att "känna" andra när allt är nytt och främmande. Sen när man känner sig trygg så kanske man flyttar runt i landet. Eller så är man kvar.
Tycker inte alls det är konstigt att svenskar oftast föredrar andra svenskar, speciellt svenskar som mest umgås med andra svenskar, det finns en trygghet i att välja någon som har en liknande bakgrund. Invandrare är ju då ett mer osäkert kort. Dessutom blir man oftast kär i någon som man umgås med, och umgås man mest med svenskar så lär det ju förmodligen bli en svensk man blir kär i. Likadant är det för blattar. Umgås man mest med andra blattar så kommer man bli ihop med en annan blatte, umgås man mest med svenskar så kommer man förmodligen bli ihop med en svensk. Vem man blir kär i är ju oftast inte ett medvetet val.