Inlägg från: 123jhejlhvh123 |Visa alla inlägg
  • 123jhejlhvh123

kan bvc och läkare tvinga till dagis?

Fennyxx skrev 2018-05-10 08:31:26 följande:

Bvc sköterskan verkar för påstridig, men hon kan ha en poäng. För en del matkinkiga barn lossnar det faktiskt lite på fsk. De hänger liksom med strömmen, mat blir inte en grej utan bara en av alla saker man gör i gruppen 6 och så bärjar de pilla i sig mat som alla de andra barnen.

Ni kan ju testa halvtid tex, om du har ett ms skov kan du kanske vara sjukskriven på halvtid när dottern är på fsk och fl resten.

ja visst kan det även vara bra för henne och gå på dagis. men jag känner mitt barn bäst. ska ju inte behöva bli påtvingad till en sån sak.
  • 123jhejlhvh123
    elyse skrev 2018-05-10 08:22:17 följande:
    Jag är inte helt säker på mer permanenta åtgärder, men till se små barn kan man ge främst flytande kost. Det underlättar ju.

Äter hon inte alls när hon får prova själv utan kastar allt omkring sig? Att en del kommer på golvet och henne själv är ju som det brukar vara.
    ja jo precis jag ger henne välling lite då och då under dagarna. lite stoppar hon i munnen men det mesta hamnar på golvet
  • 123jhejlhvh123
    chrissepisse skrev 2018-05-10 08:14:38 följande:

Som många andra redan svarat, nej, de kan inte tvinga er att sätta dottern på förskola. Jag har själv ett barn som är kraftigt underviktigt samt har varit sen med talet. BVC har inte varit särskilt trevliga i sitt bemötande. Jag har en känsla av att vår "räddning" har varit att vi har två äldre syskon där det inte har funnits några problem och att han har gått på förskola under hela den tid som vikten har rasat, då han inte har ätit på förskolan heller (vilket normala barn "ska").

Nu, vid fem års ålder, har talet äntligen lossnat. Maten är fortfarande ett stort problem, men både vi och förskolan kämpar på.

Jag tror att din BVC vill utesluta att flickan är underviktig och sen med talet på grund av vanvård och att det är därför de är påstridiga med att hon ska börja förskolan. Jag är glad att vikt- och talproblemen inte kom med mitt första barn, för då hade jag varit helt knäckt av bemötandet från BVC. Det är jobbigt att känna sig utpekad som en mindre bra förälder. Mitt förslag är att du och pappan ber om ett möte med sköterskan där hon får förklara och motivera varför hon tycker att barnet ska börja på förskola och hur hon ser på att ni tackar nej till platsen. Ni kan också be om remiss till dietist, om ni inte redan har varit i kontakt med en sådan, för att visa hur angelägna ni är om att maten ska fungera.

ja bara för att barn inte gör som alla barn är de ju onormala tycker de. men jag tycker inte det, man kan aldrig jämföra barn. hoppas ditt barn blir bättre med maten. man blir ju maktlös när man inte får i de som de ska ha. ja jag är också glad att det inte var sånt där med mitt första barn. ja jag ska kolla upp över ett möte. dietist skaa vi träffa en remiss har skickats dit men vet inte när vi får komma dit. 
  • 123jhejlhvh123
    Anonym (?) skrev 2018-05-10 11:25:55 följande:

Måste man inte ha barnen på förskola om man är sjukskriven?

jo fast jag har inte riktig sjukskrivning så jag är hemma från ett jobb.
  • 123jhejlhvh123
    Anonym (Linn socionom) skrev 2018-05-10 07:41:17 följande:

Tack! Du skrev ungefär det jag hade tänkt skriva, du besparade mig den tiden! Ts, stå på dig! Ring socialtjänsten och säg att du inte har behov av något möte då ni går på öppen fsk och tycker 3 år är lagom att börja förskola samt att ni väntar på utredning för matproblematiken. (Inte för att du behöver uppge anledning men så vet socialsekreteraren detta ifall denna gränslösa Bvc-sköterska ringer dem igen...)/en socionom

• 123jhejlhvh123
    Anonym (Fsklärare) skrev 2018-05-10 07:10:37 följande:

Först och främst måste jag beklaga bemötandet du fått på BVC. De har ingen som helst rätt att ringa kommunen och kolla upp platser till förskolan. De har ingen som helst rätt att försöka tvinga in er. BVC ska, om de misstänker att ett barn och deras föräldrar av någon anledning behöver stöttning i sitt föräldraskap anmäla det till socialen. BVC har gått för långt.

Ditt barn är inte två år gammal ännu och har faktiskt inget behov av förskolan. Det betyder inte att förskolan är en plats av ondo. Tvärtom har vi en utmärkt förskola. Men det betyder inte att ett så pass litet barn måste till förskolan och inte av skälet att lära sig äta.

Det finns många anledningar till att barn inte äter. En del är fysiska andra psykiska. En del barn har inte tillräcklig munmotorik och har svårt att svälja, andra barn klrar inte av vissa konsistenser och/eller smaker. En del barn äter allt och andra växer upp på luft.

I förskolan försöker vi ta bort alla kamper och alla krav kring maten eftersom det skapar en ond cirkel.

Äter barnet själv?

Annars lägg mat i bitar på bordet framför barnet och låt hen plocka med det samtidigt som du matar.

Vad gillar barnet?

Försök att bara servera mat som barnet verkligen gillar för att trigga igång aptiten. Hellre ensidigt ätande än inget ätande alls.

Minska tiden vid matbordet. 1-2 timmar är alldeles för lång tid för ett så litet barn. 30 minuter max. Massor med extra fett på maten, flytande smör smakar mycket bättre än olja.

Hur är viktuppgången?

Dålig men följer hon sin egen kurva?

Efter mer än tio år i barnomsorgen har man sett det mesta kring mat och barn.

Jag har haft barn som äter kokt potatis med lite salt på och inget annat. Jag har mött barn som äter allt och i mängder. Jag har mött barn som vi måste stoppa gör de äter så snabbt att kroppen inte hinner känna efter. Vi har barn som bara äter hemma och barn som bara äter på förskolan. Och då och då möter vi barnen som verkar överleva på luft. De äter då rakt ingenting.

Ditt barn går upp i vikt. Hade hen börjat gå ner i vikt hade det varit läge till oro men hen går upp om än salta. Hur står det i kontrast till växtkurvan?

Jag skulle råda er att backa och börja om kring maten. För den har inte blivit en bra situation längre.

Dela dagen i frukost, litet mellanmål, lunch, litet mellanmål, kvällsmat och litet mellanmål/välling.

Inte äta längre än 30-45 minuter. Låta barnet själv pilla på mat även om det far överallt. En del barn behöver känna, klämma, mosa, gegga ordentligt innan de äter maten. Om ens då.

Ge extra fett och server mat på helfeta mjölkprodukter och helfet mjölk till.

Ät samtidigt som barnet och prata om maten. ?Kola ärtan, den är alldeles grön och rund jag undrar om den kan rulla på min tunga? ?oj den här potatisen ser mumsig ut den måste jag smaka på?.

Kanske sätta igång iPad med något barnprogram på för att distrahera. Alla knep är tillåtna men att försöka göra matstunden till glädje istället för ett tvång.

Ursäkta jättelång inlägg

håller med. hon äter själv ibland men det mesta hamnar på golvet. ska prova göra bitar åt henne och se om det går bättre när jag ger henne mat. ska ha i flytande smör ist. hon går inte upp så mycket ung. 500 gr varje gång vi är dit. men då går hon på rätt täta besök. kurvan följer hon inte riktigt som hon ska. ja alla barn är ju olika när det gäller mat. ja hon har ju aldrig gått ner i vikt utan det går ju uppåt iaf. tack för tips jag ska prova allt möjligt så det blir roligt :) babblarna brukar hon titta på. 
  • 123jhejlhvh123
    Anonym (K) skrev 2018-05-10 11:41:48 följande:

Sen skulle jag vilja tillägga att om din lilla är så ofokuserad att det påverkar maten och att du behöver Babblarna för att få saker att funka, då behöver ni nog fundera ordentligt och kontakta ett oberoende proffs. För nånting är det ju som gör att det inte riktigt funkar. Om det är så att hon har lite svårt att smälta intryck behöver ni hitta ett sätt utan skärm. Hon behöver hitta harmoni. Jag tror inte heller att dagis är lösningen, men nånting bör ni göra. Lycka till med lilla skatten.

jo jag vet. 
  • 123jhejlhvh123
    Anonym (Linn socionom) skrev 2018-05-10 07:41:17 följande:

Tack! Du skrev ungefär det jag hade tänkt skriva, du besparade mig den tiden! Ts, stå på dig! Ring socialtjänsten och säg att du inte har behov av något möte då ni går på öppen fsk och tycker 3 år är lagom att börja förskola samt att ni väntar på utredning för matproblematiken. (Inte för att du behöver uppge anledning men så vet socialsekreteraren detta ifall denna gränslösa Bvc-sköterska ringer dem igen...)/en socionom

ja jag tycker varför inte ta det här först med att vi träffar barnläkare och om de inte hittar något som är fel (vilket jag inte tror) så kan man ta dagis och prova det efter det ist tycker jag. ne utan allt ska dras upp på engång.
  • 123jhejlhvh123
    Anonym (D) skrev 2018-05-10 12:21:32 följande:
    OM det landar i att du väljer att hon ska börja på förskola nu snart så rekommenderar jag starkt att inte skola in innan sommaren om det går att undvika. Det blir bara förvirrande och jobbigt för henne att först skolas in, sedan få ett jättelångt uppehåll alternativt hamna i en sommarsammanslagning och till slut behöva inskolas om efter sommaren igen.

Oavsett om hon skulle börja äta väldigt bra på förskolan så menar jag att det ändå inte skulle väga upp för de negativa effekterna av ett långt uppehåll precis efter inskolningen med en ominskolning som följd.
    precis så tycker jag också. blir bara förvirrande för henne
  • 123jhejlhvh123
    Anonym (Anna O) skrev 2018-05-10 13:08:38 följande:

Det är bara ibland som matkrångel beror på barnet. I nästan alla fall beror matproblematik enbart på föräldern. Därför hade det varit bra med förskola, för att bryta de mönster, som du inte ens ser. 

okej då undrar jag vad gör jag då för fel? mer än att gör allt för att få i mitt barn maten..
  • 123jhejlhvh123
    Anonym (?) skrev 2018-05-10 14:38:15 följande:
    Jag förstår ändå inte, varifrån får du ersättning utan att h krav på att
    jag får från försäkringskassan. men jag har aldrig arbetat i hela mitt liv och har ersättning som jag kommer ha enda fram till jag går i pension. så jag kommer alltid vara hemma. pga skovet jag hade när jag fick min dotter, så sitter det fortfarande kvar på mig och det kommer aldrig försvinna. jag har svårt att gå långt ute utan att hålla i mig i något, för då får jag jätte dålig balans. inomhus går det lättare. kan inte stå långa stunder och inte sitta för länge. för då känns det som ryggen ska gå av. min sambo jobbar och om dottern tex. är hemma från dagis om hon nu ska gå där. så kan ju inte sambon vabba heller eftersom jag är hemma. tänkte om hon skulle bli sjuk en vecka eller så. och om man säger såhär sambon jobbar kvällar så jag har ju fortfarande henne större delen av dagen. 
  • 123jhejlhvh123
    legomum skrev 2018-05-11 00:25:42 följande:

Nej. De kan inte tvinga dig till att ha ditt barn på dagis. Det skulle tom kunna bli helt tvärtemot vad de försöker göra med matsituationen.

Ditt barn kan behöva hjälp att få i sig mat men förskola är då rakt inte en bra lösning eller den enda.

Stå på er

ne tycker inte heller det är någon lösning. ja finns det någon som kan hjälpa henne med att bli bättre med maten skulle jag bli överlycklig.
  • 123jhejlhvh123
    Anonym (D) skrev 2018-05-10 20:17:40 följande:
    Fast det är stor skillnad mellan att de gör en anmälan och att de söker upp en förskoleplats åt ett barn utan förälderns medgivande
    ja det är skillnad. skulle de vara orolig för att inte vi ger henne tillräckligt med mat skulle de väl säga det till oss. annars är de riktiga jävla skitstövlar om de håller det bakom ryggen på oss. 
  • 123jhejlhvh123
    Iowhannah skrev 2018-05-10 20:08:19 följande:

Det största problemet här är ju maten. Jag har själv haft det rätt tufft på den fronten, med skillnaden att mitt barn åtminstone följde sin kurva någorlunda.

Äter ni tillsammans? Nåt som funkar för oss är att helt strunta i hur barnet äter, att helt enkelt fokusera på sin egen mat.

Andra saker vi har gjort (utöver att leta fram favoriträtter) är att inte blanda maten, sås hamnar vid sidan om så han kan välja om han vill hälla över pastan eller doppa pastan i såsen, samt låta honom göra själv. Redan från start har han ogillat mixad mat så vi körde på plockmat tidigt, efterhand märkte vi att han äter med bättre humör när han får försöka själv med sked och gaffel, och nu måste vi se till att han får lägga upp sin egen mat (fast nu är han 2,5 år, så han är lite större än ert barn).

Det viktigaste är nog ändå att låta barnet kladda och leka lite med maten. Iaf så här i början.

Någon skrev nåt om talutveckling osv, att FÖRSKOLAN behövs för sånt, men det är bara befängt. Jag var 13 månader när jag började prata på riktigt och jag var strax över 3 år när jag började FÖRSKOLA. Jag kunde både läsa och skriva när jag var 5 år och hade sedan rätt lätt för mig i skolan.

Innan barn är 3 år så är förskolan mest till för föräldrarna.

ja vi äter tillsammans. jag ska prova mig fram. tack för tips
  • 123jhejlhvh123
    Fiona M skrev 2018-05-10 17:35:49 följande:

Exakt varför ordnar läkare och bvc så mycket med förskolan, vad står i journalen?
    Står sköterskans besök med?

Fiona M skrev 2018-05-10 17:35:49 följande:

Exakt varför ordnar läkare och bvc så mycket med förskolan, vad står i journalen?
    Står sköterskans besök med?

de säger att de tycker jag ska få vila pga min sjukdom, men jag vet väl själv hur jag känner. hade sjukdomen när jag fick sonen för snart 11 år sen och då var det inget prat om något sånt. men nu när jag fått det här skovet så lägger de sig i och sen vill de bara för att de tror dottern ska äta bättre. ingen aning vad det står i journalen

• 123jhejlhvh123
    Tom Araya skrev 2018-05-10 14:59:44 följande:

Nej, såklart de inte ska kunna tvinga dig att lämna barnet på dagis, det låter ju helt sjukt!

Ett tips är att du visar stor samarbetsvilja kring barnens ätvanor, kost och näringsintag. Ge dem inga skäl till att påtvinga dig något.

samarbetsvilja har jag visat hela tiden. när de ger tips om maten. att jag ska ha olja i maten och ge mellanmål och allt sånt de har gett tips om. 
  • 123jhejlhvh123

Jag tänkte jag skulle svara nu. Har inte haft tid nu i några dagar. Jag tänkte bara tala om hur det går för oss nu. Jag pratade med min läkare om det här med dagis, hon sa nu ringer du dem och talar om att du behöver en paus från det här nu, annars ringer jag dit. Hon sa att du får inte stressa upp dig så du får ett skov igen, för då kan det bli väldigt allvarligt för dig. Så jag ringde bvc och sa det läkaren sagt och att jag vill vänta till iaf augusti innan jag skolar in min dotter när semestern är över. Bvc skulle prata med läkaren o hen skulle kontakta mig och hen ville något. Har inte hört något och det är några dagar sen jag ringde. Så de har nog lagt ner det nu.

Svar på tråden kan bvc och läkare tvinga till dagis?