Anonym (Fsklärare) skrev 2018-05-10 07:10:37 följande:
Först och främst måste jag beklaga bemötandet du fått på BVC. De har ingen som helst rätt att ringa kommunen och kolla upp platser till förskolan. De har ingen som helst rätt att försöka tvinga in er. BVC ska, om de misstänker att ett barn och deras föräldrar av någon anledning behöver stöttning i sitt föräldraskap anmäla det till socialen. BVC har gått för långt.
Ditt barn är inte två år gammal ännu och har faktiskt inget behov av förskolan. Det betyder inte att förskolan är en plats av ondo. Tvärtom har vi en utmärkt förskola. Men det betyder inte att ett så pass litet barn måste till förskolan och inte av skälet att lära sig äta.
Det finns många anledningar till att barn inte äter. En del är fysiska andra psykiska. En del barn har inte tillräcklig munmotorik och har svårt att svälja, andra barn klrar inte av vissa konsistenser och/eller smaker. En del barn äter allt och andra växer upp på luft.
I förskolan försöker vi ta bort alla kamper och alla krav kring maten eftersom det skapar en ond cirkel.
Äter barnet själv?
Annars lägg mat i bitar på bordet framför barnet och låt hen plocka med det samtidigt som du matar.
Vad gillar barnet?
Försök att bara servera mat som barnet verkligen gillar för att trigga igång aptiten. Hellre ensidigt ätande än inget ätande alls.
Minska tiden vid matbordet. 1-2 timmar är alldeles för lång tid för ett så litet barn. 30 minuter max. Massor med extra fett på maten, flytande smör smakar mycket bättre än olja.
Hur är viktuppgången?
Dålig men följer hon sin egen kurva?
Efter mer än tio år i barnomsorgen har man sett det mesta kring mat och barn.
Jag har haft barn som äter kokt potatis med lite salt på och inget annat. Jag har mött barn som äter allt och i mängder. Jag har mött barn som vi måste stoppa gör de äter så snabbt att kroppen inte hinner känna efter. Vi har barn som bara äter hemma och barn som bara äter på förskolan. Och då och då möter vi barnen som verkar överleva på luft. De äter då rakt ingenting.
Ditt barn går upp i vikt. Hade hen börjat gå ner i vikt hade det varit läge till oro men hen går upp om än salta. Hur står det i kontrast till växtkurvan?
Jag skulle råda er att backa och börja om kring maten. För den har inte blivit en bra situation längre.
Dela dagen i frukost, litet mellanmål, lunch, litet mellanmål, kvällsmat och litet mellanmål/välling.
Inte äta längre än 30-45 minuter. Låta barnet själv pilla på mat även om det far överallt. En del barn behöver känna, klämma, mosa, gegga ordentligt innan de äter maten. Om ens då.
Ge extra fett och server mat på helfeta mjölkprodukter och helfet mjölk till.
Ät samtidigt som barnet och prata om maten. ?Kola ärtan, den är alldeles grön och rund jag undrar om den kan rulla på min tunga? ?oj den här potatisen ser mumsig ut den måste jag smaka på?.
Kanske sätta igång iPad med något barnprogram på för att distrahera. Alla knep är tillåtna men att försöka göra matstunden till glädje istället för ett tvång.
Ursäkta jättelång inlägg
håller med. hon äter själv ibland men det mesta hamnar på golvet. ska prova göra bitar åt henne och se om det går bättre när jag ger henne mat. ska ha i flytande smör ist. hon går inte upp så mycket ung. 500 gr varje gång vi är dit. men då går hon på rätt täta besök. kurvan följer hon inte riktigt som hon ska. ja alla barn är ju olika när det gäller mat. ja hon har ju aldrig gått ner i vikt utan det går ju uppåt iaf. tack för tips jag ska prova allt möjligt så det blir roligt :) babblarna brukar hon titta på.