Inlägg från: 123jhejlhvh123 |Visa alla inlägg
  • 123jhejlhvh123

kan bvc och läkare tvinga till dagis?

Tow2Mater skrev 2018-05-10 00:57:49 följande:

Det låter ju mycket märkligt med en bvc skoterska som kommer och ringer på dorren. Ar det verkligen normalt idag?

Kanske du borde ta med dig sambon nästa gång, och bara säga att ni har barnet hemma tills det blir tre år och har ingen anledning att ha mote med soc. Skulle som du inte vilja ha något alls med dem att gora. Och sen se om du kan byta bvc skoterska.

jag tycker också det är väldigt märkligt. hon sa att hon hade vägarna förbi, ung. som om att hon skulle komma och snoka. finns väl telefon. men jag har inget att dölja. ja precis jag skulle ha gjort det nästa gång. men de tror tydligen att de kan köra över mig. 
  • 123jhejlhvh123

Det låter ju mycket märkligt med en bvc skoterska som kommer och ringer på dorren. Ar det verkligen normalt idag?

Kanske du borde ta med dig sambon nästa gång, och bara säga att ni har barnet hemma tills det blir tre år och har ingen anledning att ha mote med soc. Skulle som du inte vilja ha något alls med dem att gora. Och sen se om du kan byta bvc skoterska.

jag tycker också det är väldigt märkligt. hon sa att hon hade vägarna förbi, ung. som om att hon skulle komma och snoka. finns väl telefon. men jag har inget att dölja. ja precis jag skulle ha gjort det nästa gång. men de tror tydligen att de kan köra över mig. 
  • 123jhejlhvh123
    Anonym (K) skrev 2018-05-10 01:14:39 följande:

Barn behöver ofta inte förskola tidigt.

Om din lilla har myror i baken och tar tid på sig med maten kan hon kanske vara känslig för intryck utan att något är "mer oroande" . Då kan förskolan den första tiden innan hjärnan mognar mer kanske bli överstimulerande och hämma utvecklingen istället för att skynda på den. Det är buller och bång all day long och konflikter och 5-6 barn per vuxen. I så fall gör du ju rätt i att hålla henne hemma ett tag till. Jag känner inte er, men det är en vinkel på det hela.

Tänk även på alternativet dagmamma om det finns någon bra i krokarna.

/mamma till känslig, smart och livlig tjej

ja precis jag håller med dej. men de tror tydligen allt ska bli bättre. visst det kanske blir det och det kanske inte blir så.
  • 123jhejlhvh123
    Anonym (Systeryster) skrev 2018-05-10 02:01:56 följande:

Jag arbetar själv som bvcsköterska.

Kan det vara så att du missuppfattat orsaken till varför man tycker flickan ska på förskola?

För någon (stor)orsak måste det finnas.

Tror inte det finns någon bvcsköterska som tycker att så små barn absolut måste på förskola" bara för att".

Kring 3-4 års åldern kan det vara gynnsamt för många barn att komma in i förskolevärlden, men sällan före det

orsaken är att hon inte går upp som hon ska. hon går upp i vikt men inte väldigt mkt. orsaken de säger är att hon kan bli bättre på att äta om hon ser andra barn äta menar de.
  • 123jhejlhvh123
    Sommarmoln skrev 2018-05-10 01:26:50 följande:

Vet din handläggare om att du har barnet hemma hela dagarna och att sambon arbetar? Om du tar hand om ett barn visar du på arbetsförmåga och har inte rätt till sjukpenning. När FK får reda på att du gör så kan du bli återbetalningsskyldig på hela sjukpenningen som du fått. Man kan inte vara sjukskriven för att inte vilja ha sitt barn på förskola, isf får du ta föräldrapenning eller stä utan ersättning.

Jag tolkar det du skriver som att bvc och läkare är oroliga för barnet, väldigt ovanligt av bvc att göra hembesök efter telefonsamtal? Om jag vore du skulle jag snarare oroa mig för en orosanmälan

ja de vet. har inte riktig sjukpenning. pga att jag inte har jobb eller haft jobb. de är oroliga för att hon inte går upp som hon ska. hon går upp i vikt men inte så mycket. de menar att hon kan bli bättre på att äta om hon är på dagis 15 timmar per vecka. en orosanmälan tror jag inte. vi stog ute i trappuppgången och prata också hon var inte in överhuvudtaget. hon hade bråttom sa hon och ville prata lite snabbt. så ville hon in hit och kolla så hade hon ju frågat om hon kunde komma in.. hon sa att hon har varit på hembesök och var här i närheten så därför åkte hon hit i stället för att ringa.
  • 123jhejlhvh123
    123jhejlhvh123 skrev 2018-05-10 02:10:45 följande:
    orsaken är att hon inte går upp som hon ska. hon går upp i vikt men inte väldigt mkt. orsaken de säger är att hon kan bli bättre på att äta om hon ser andra barn äta menar de.
    jag kämpar och kämpar med att få i henne allt jag kan om dagarna. mycket olja i maten. rån, såna där barn kakor utan socker och välling älskar hon att äta. men maten inte lika. jobbigt att sitta still tror jag. det enda som funkar är om jag trycker på babblarna och hon får sitta med någon leksak så hon glömmer bort sig. då skyndar jag mig och ger henne några tuggor innan hon kommer på det. när hon kommit på det vänder hon bort huvudet och sitter o gnussar röven o försöker göra allt för att hon ska få komma ur stolen. sen måste jag försöka med någon ny grej så hon glömmer bort sig. så det tar ett tag.
  • 123jhejlhvh123

jag svarar en gång till :) jag vågar faktiskt inte neka till dagis en gång till för jag är livrädd att de gör en orosanmälan pga det. om jag nekar till att kanske få hjälpen av soc till dagis avgift är jag rädd för att bvc sköterskan och läkaren börjar prata om det ist och tänker att något annat kanske är fel. få en orosanmälan till soc är fan rena rama skräcken tycker jag. känner en del som har med de och göra och det är hemskt. hade en gång en kompis när min son var liten hon hade med soc att göra. hon frågade om jag ville följa med på öppna förskolan med henne och soc tanten, men jag nekade till att följa med. har inget överhuvudtaget att dölja det är inte det. men jag vill inte synas i närheten av en sån.
  • 123jhejlhvh123
    elyse skrev 2018-05-10 02:51:13 följande:
    Vill hon inte äta själv då? Är ni helt säkra på att hon inte har för trång matstrupe?
    har provat att hon ska äta själv men då kastar hon på golvet. ne inte säker på det, ska på barnmottagningen när vi får en tid dit. får se vad de kollar för något. men då ska jag fråga om det. men vad gör de åt en sån sak om man har det?
  • 123jhejlhvh123
    alexias mamma skrev 2018-05-10 07:02:58 följande:

Men alltså det finns inget barn som MÅSTE få stimulans av förskola innan 3 års ålder. Förskola är till för barnen vars föräldrar måste jobba el annan sysselsättning. Barn över 3 kan avsolut börja förskola och ha någon behållning av det, bra att lära sig vara med andra barn osv. Men under 3 finns det verkligen inget behov.

Den där läkaren och bvc skötaren verkar väldigt påstridiga, jag skulle nästan säga att hon trakasserar dig, alltså om hon plingar på igen så skit i att öppna! Säg till att du och din man är helt ense och övertygade om att ni gör det bästa för erat barn punkt. Jag tror att du måste bli lite mer säker i dig själv och våga säga stopp till dom där knasiga människorna. Om dom skulle göra en orosanmälan kan du ju fundera på hur konstig den skulle se ut...

Orosanmälan för att föräldern vill ta hand om sitt barn själv och inte lämna på förskola, tills det blir 3 år. Lägg då till att ni går på öppna förskolan och träffar andra och så, så kommer soc bara skaka på huvudet och ta nästa på hög istället.

Du har absolut ingenting att oroa dig över, byt bvc och skit sen i vad andra tycker!

ne jag tycker inte heller det finns behov till det nu. min son var 3 när han började. inget fel på han idag han är snart 11 år. ja väldigt påstridig. jag vet att jag måste tuffa till mig. men nu är jag ju skit rädd om det skulle bli att de anmäler. jag vet ju inte vad det är de tror egentligen om jag missköter mitt barn eller vad de tror. har aldrig haft något problem med sonen. familj och vänner till oss har varit med när vår dotter äter och de ser att hon är krånglig. så det är inget jag hittar på. det är bra att vi ska till barnläkare och kolla men läkaren och bvc sköterskan lyssnar ju inte på mig när jag säger att hon är krånglig. utan det är fel på henne tycker de. tog prover på henne förra veckan fick provsvaren på posten i går och proverna såg bra ut. de kollade gluten och sköldskörteln. gluten kollade de för hon har varit hård i magen sen födseln, men nu 1 år och 7 månader efter börjar de kolla upp det. även det här med vikten har varit till och från sen födseln, men lika med det jätte långt efter ska dom börja kolla det. och dessutom tvinga in henne på dagis samtidigt. 
  • 123jhejlhvh123
    Anonym (D) skrev 2018-05-10 10:30:42 följande:

Låter som en lite underlig anledning att de drar igång så mycket bara för att barnet "kanske" kommer äta mer på förskolan. Jag jobbar i förskola och jag har skolat in och haft ett barn som knappt åt någonting hemma, men hon åt inte mycket på förskolan heller så det var knappast föräldrarnas "fel".

ja precis tycker likadant. jag tror inte det kanske kommer bli bättre pga av det. dessutom ska jag skola in henne nu snart och i slutet av juni blir sambon hemma på semester i hela två månader och då ska vi ha henne hemma hela tiden för vi har planer på saker vi ska hitta på då.. tycker det är jävligt onödigt. ska jag skola in henne på nytt sen efter det då eller. 
Svar på tråden kan bvc och läkare tvinga till dagis?