Inlägg från: Tow2Mater |Visa alla inlägg
  • Tow2Mater

kan bvc och läkare tvinga till dagis?

123jhejlhvh123 skrev 2018-05-09 23:20:13 följande:

Hon går ju inte upp så mycket i vikt

Där har du ju ett problem. Vad gor du for att barnet ska gå upp i vikt som hon ska?
  • Tow2Mater

Det låter ju mycket märkligt med en bvc skoterska som kommer och ringer på dorren. Ar det verkligen normalt idag?

Kanske du borde ta med dig sambon nästa gång, och bara säga att ni har barnet hemma tills det blir tre år och har ingen anledning att ha mote med soc. Skulle som du inte vilja ha något alls med dem att gora. Och sen se om du kan byta bvc skoterska.

• Tow2Mater
    sophialinnea skrev 2018-05-15 20:24:20 följande:

Jag hade varit försiktig om jag vore du, även om det inte är skolplikt på förskola så är det något man har diskuterat eftersom forskning visar att det finns oerhört många fördelar med förskola.

Forskning visar också att hemskolning kan fungera superbra och ge bättre resultat på alla plan än skola, och därmed borde vara ett fullgott alternativ och "skolplikten" vara forlegad och bytas ut mot "läroplikt". När sker det?

Nä, myndigheterna vill bara ta forskning i beaktande när det gäller deras egen agenda, inte individuella barns och familjers bästa.
  • Tow2Mater
    sophialinnea skrev 2018-05-15 21:12:26 följande:
    Men ärligt talat, läs mitt första svar. Står det inte "observera att jag inte lägger någon värdering i det eller säger vad som är rätt eller fel"? Jag säger inte att agerandet är rätt från myndigheternas sida, men eftersom ts uttrycker att bvc och läkare sagt som de gjort samt att hon uttrycker oro är det väl schysst att informera om hur soc agerat i liknande situationer? 
    Men jag håller ju med dig. Soc har sin egen agenda, de är maktgalna och vill ha mer makt till sin myndighet. Barn och familjers "bästa" kommer i andra hand, speciellt om man skulle komma lite på kant på individnivå.
Svar på tråden kan bvc och läkare tvinga till dagis?