• JohannaSaGo

19 månader en tunnis?

Hur få upp barnets aptit.. eller ska jag sluta oroa mig bara =) 

Sonen 19 månader har alltid varit kinkig med maten. Knuffar ofta undan maten och äter bara lite grann eller inget, så man måste försöka mata honom lite. 
    Frukost är en kamp, men man ska ju inte kämpa med maten, så oftast blir det ingen frukost alls =( känns inte bra tat mata honom när han visar tydligt att han inte vill ha.

Men jag är nyfiken på om någon mer haft en lång 19 månaders och vikt =) 

sonen är 88cm och väger cirka 11,5kg.

BVC säger inget. så jag ska inte heller oroa mig. Men det är jobbigt när han ratar maten så mycket. 

Spciellt när en släkting igår sa "Oj vad revbenen sticker ut". 

Men BVC säger ju att det går i perioder osv.. men han äter alltid så dåligt =( 

• Svar på tråden 19 månader en tunnis?
  • Anonym (Sara)

Men ge honom.mat han gillar, för antar att det finns mat han föredrar att äta. . Och blanda i en del smör eller rapsolja i maten.

• Iowhannah

När vår son var ett år och åtta månader så vägde han 11,5 kg och var 85 cm lång. Han är också en matkrånglare men har såklart vissa rätter som alltid går ner. Och ja, han är också rätt smal och har synliga revben emellanåt.

Vill ert barn aldrig ha frukost? Inte ens efter ett par timmar? Är det ett problem? Jag tänker som så att de har fruktstund på förskolan och sen är det lunch strax därpå, klarar han sig inte så länge? Hur är det med dryck? Kanske en smoothie går ner på morgonen :) Min sambo är också en frukosthatare och väntar helst 1-2 timmar med att äta (själv förstår jag det inte alls, jag tycker att frukost är det bästa målet), det förvånar mig inte om det finns barn som är likadana.

Jag tror att du missuppfattar BVC:s definition av perioder. En period måste inte vara kort. Vår son började krångla som mest när han var runt 13 månader, nu är han 2,5 år och det släpper sakta men säkert. Jag var själv väldigt kinkig som barn så jag kan verkligen relatera till hans problem, att tvinga eller truga kommer bara göra saker värre.

Har ni testat att ge lite mat oftare? Eller mycket mat mer sällan? Kanske skippa mellis eller så.

• legomum

Jag gjorde alltid en plocktallrikar när de var små. Den kunde se ut så här; smörgås i tärningar, oststavar, flingor i skål, fil/mjölk i mugg, frukt (äpplebåtar/ jordgubbar/ mango/ hallon el banan beroende på vad vi hade hemma).

Kan ju variera utbudet rejält beroende på vad du har hemma.

• Fru Ve

Äter han inte ens välling eller ersättning till frukost om du erbjuder det?

Svar på tråden 19 månader en tunnis?