• AndreaBD

ADHD-diagnos, ersättning?

Nej, det finns ingen ersättning som man får om man har ADHD. Om däremot föräldrarna har tagit ut en barnförsäkring och dessutom en som inte uteslutar medfödda tillstånd (jag tror någon eller några uteslutar specifikt ADHD), så kan det finnas en chans. Så, du får kolla vad dina föräldrar hade för försäkringar, vad de omfattar och om det inte är för sent.

• AndreaBD
    elefantörat skrev 2018-05-07 21:55:10 följande:

Vad är det för ersättning på närmre 100 000 kr folk skriver om då? De trådar jag läst om just detta så är det en barnförsäkring och adhd-diagnos innan man fyllt 25 som gäller. Den försäkringen mina föräldrar har innefattar adhd. Så eftersom de tecknade den för mig när jag föddes så har jag haft försäkringen innan symtom visades - vilket är ett av kraven. Ersättningen ska vara för missade arbetsdagar pga diagnosen och även för de pengar man får lägga på utredning, läkarbesök, psykologer, mediciner osv. 

Det senare som du beskriver låter som vårdbidrag. Det är något föräldrarna får fram till barnet är i 19-års-åldern. Så det kan du glömma. Men barnförsäkringen som dina föräldrar tecknade för dig, där kan man få ut pengar.
Svar på tråden ADHD-diagnos, ersättning?