• elefantörat

ADHD-diagnos, ersättning?

Hej! 

Jag har precis påbörjat en adhd-utredning och jag är ganska säker på att jag kommer få diagnosen. Har läst runt endel på olika forum och försökt bli klok på detta med att man kan få ersättning om man får en diagnos innan man fyller 25 år. Jag fyller 25 i sommar och mina föräldrar har en barn- och olycksförsäkring på mig som de betalar till och med året jag fyller 25, sedan går det över till en vuxenförsäkring som jag kan välja att ha kvar. Det var en kollega till min mamma som nämnde att man kan ha rätt till ersättning om man får en diagnos så därför är jag nyfiken. Har aldrig hört om det tidigare.

OM jag får en diagnos i år, har jag då rätt till ersättning? Och hur mycket handlar det om? 

Är det försent att ansöka om ersättning om jag får diagnosen året efter jag fyllt 25?

Har fått höra hela mitt liv att jag varit och är ett "damp-barn", men aldrig varit mobbad eller utanför. Har haft en fin uppväxt men på senare år haft perioder med depression och sjukskrivningar. Har på eget bevåg slutat med antidepressiva för ansåg att de inte hjälpte mig något mer än att jag blev slö. Min psykolog tyckte att jag skulle göra en utredning eftersom det troligtvis inte handlar om endast depression utan säkert är något underliggande som gör att min hjärna kör ihop sig. 

Är väldigt tacksam om någon erfaren eller någon som vet mer om denna barnförsäkring kan hjälpa mig :)

• Svar på tråden ADHD-diagnos, ersättning?
  • elefantörat

Vad är det för ersättning på närmre 100 000 kr folk skriver om då? De trådar jag läst om just detta så är det en barnförsäkring och adhd-diagnos innan man fyllt 25 som gäller. Den försäkringen mina föräldrar har innefattar adhd. Så eftersom de tecknade den för mig när jag föddes så har jag haft försäkringen innan symtom visades - vilket är ett av kraven. Ersättningen ska vara för missade arbetsdagar pga diagnosen och även för de pengar man får lägga på utredning, läkarbesök, psykologer, mediciner osv. 

Svar på tråden ADHD-diagnos, ersättning?