Amma tvillingar - söker goda råd!
Det är väldigt roligt med tvillingar men det kan också vara rätt så jobbigt. Jag tycker inte att du ska hänga upp dig för mycket på amningen. Funkar det inte så låt det vara. Jag ångrar att jag kämpade så hårt och så länge med amningen med mina tvillingar. Det var inte värt det inser jag nu i efterhand. Jag har iofs en vän med äldre tvillingar som sa precis samma sak till mig och jag lyssnade inte på henne.
Jag dubbelammade inte för jag tyckte det var för svårt och obekvämt men om du får till det så sparar du mycket tid på det. Det är ger också starkare signaler till kroppen om att öka mjölkproduktionen om man dubbelammar har jag hört.
Om man inte ammar båda samtidigt så bör man hålla reda på att båda får lika mycket mjölk. I de perioder när de vill snutta mycket så blir det extra viktigt. Jag brukade byta bebis när jag bytte bröst så att båda fick lika fulla bröst. Då såg jag också till så att de fick växla mellan höger eller vänster, blev varnad för att de kanske bara skulle vilja ta ena sidan annars och det kan skapa problem om man får mjölkstockning i ena bröstet eller om den ena slutar amma tidigare än den andra.
Det är bra att vara hemma två föräldrar i början, det underlättar mycket på många sätt. Det var iofs också skönt att vara två föräldrar när de började gå, den tiden var den som var mest stressig tycker jag.
Jag tycker det är värt att skaffa en amningskudde, även om jag inte fick till dubbelamningen så hjälpte det till att kunna ha båda nära och sitta bekvämt när jag ammade.