• Anonym (Sambon)

Hur mycket ska man som anhörig behöva ta

Detta (långa) inlägg kanske kommer upplevas som provocerande för er som lider av psykisk ohälsa såsom depression och/eller utmatthet. 

Men... jag lever med en person som lider av det och jag har läst och youtubat allt som går om att vara anhörig. Det är väldigt mycket om hur anhöriga ska visa förståelse, aldrig anklaga, vara tålmodiga, ventilera med någon annan, hjälpa till, ta större delen av ansvaret i hemmet osv. Samtidigt har man inte ansvaret för att personen ska bli frisk, men man älskar ju sin partner och vill den väl och vill iallafall underlätta så mycket det går. 

Men varför varför tas det inte upp mer om hur man som anhörig ska hantera den kritik den deprimerade kan komma med när man minst anar det? Hur man ska orka när det inte finns någon annan att hjälpa till? Det handlar mest bara om hur man ska finnas där för den sjuke och lite nämns det att man inte ska glömma bort sig själv. Men lever man ihop är det inte särskilt lätt att vara sig själv och få ha glädje, driv, ork och framgång när allt energi går till att vårda, underlätta och hänga med i svängarna som sjukdomsbilden ger. Själv håller jag mig precis över ytan för jag har inte råd att krascha, det skulle haverera hela vår tillvaro på väldigt många plan om även jag gjorde det. Vill tillägga att vi går hos varsin psykolog och att det mellan dessa dippar är väldigt bra, men att det gäller att hänga med i svängarna när humörväxlingarna tar vid. Och att inte ta åt sig och gå in i diskussioner, att ha den styrkan att stå emot för vad man själv vill säga och försvara, förklara, rättfärdiga. Att ta emot det man egentligen inte tolererar, för man vet att det är sjukdomen, inte personen i sig... Förstår ni hur jag menar? 

När min sambo faller ner i svackan finns det nästan ingen ände på hur mycket kritik jag får. Det är allt ifrån det som kanske triggat igång irritationen till saker som hänt för länge sen. Det blir utfrågningar om hur jag tänkte och antaganden om hur jag ska ha tänkt, blandat med en rejäl dos av kritik på hur jag sköter saker och ting i hemmet, föräldraskap. Sambons utgår hela tiden bara från sig själv, och det kan vara en handduk som hänger fel i sambons tycke och när jag då tar det lite lättsamt som "okej, jag flyttar den" eller "det är väl ingen fara" - så måste jag försvara och förklara hur jag kunde agera så oigenomtänkt.

Det gör mig ledsen och det är oerhört tröttsamt och utmattande att behöva förklara, försvara och rättfärdiga hur man fungerar - och att det är helt normalt att fungera så. För faktum är att jag egentligen inte gör några överdrivna fel - men i svackan så upplevs väldigt många vardagliga saker som väldigt stora problem för sambon. Det kan vara att vår tonåring har med sig en kompis hem utan att frågat oss, det kan vara att jag lagade en maträtt som inte passade för stunden (och att jag borde förstått det). Ibland gör jag förstås rena fel och misstag, men den person jag levde med innan depressionen skulle aldrig bry sig att göra en grej av det. 

Eftersom jag vet att detta är en sjukdom finns en enorm kärlek, och också ett tålamod, men det är så fruktansvärt tärande jobbigt att stå emot och bara stötta personen i de stunder man får kritik, och förklaringar och ursäkter inte leder någonstans, för depressionen har redan bestämt sig för att jag är syndabocken.
    Jag känner denna person så väl, och ibland får jag glimtar av den jag föll för. Jag har också sett den stora förvandling som skett under depressionen - dock älskar jag inte min sambo mindre för det. 

Tyvärr har jag ingen hjälp av min sambos familj eller vänner. Redan när jag lyfte att jag tror att min sambo inte mår så bra och att det kom en personlighetsförändring krypande tog jag kontakt med mina svärföräldrar för att höra om de märkt något. De gjorde det klart och tydligt att de tyckte att problemen min sambo hade berodde på mig och att jag skulle skärpa mig. Just då gick vi i relationen igenom en liten kris. Nu i efterhand, när sambon fått en klar diagnos av depression och stundom ganska djup sådan, har man också konstaterat att det inte alls beror bara på mig och vår relation utan ligger långt bak i tiden. Men jag har som sagt inte någon hjälp eller något stöd från sambons sida, och då jag ventilerat till gemensamma vänner har det slutat med att sambon brutit med de personerna för att det upplevts som att vi gaddat ihop oss mot... istället för att se styrkan och viljan hos oss att vilja hjälpa. Jag är alltså ganska ensam i det här. 

Känner ni anhöriga igen detta?

Och hur reagerar ni när ni inte klarar att hantera situationer? Där små saker blir så övermäktigt stora - och alla råd du försöker hitta bara härleder till att du måste ha tålamod och förståelse för sjukdomen, samtidigt som du själv går sönder en liten bit inombords varje gång och den som borde stötta DIG då - är den som pushar bort dig. Jag är den som finns till allra mest för min sambo, men eftersom vi lever ihop är jag också den som kanske upplevs göra sambon mest illa. Genom de irritations-moment jag skapar bara genom att finnas till...  

• Svar på tråden Hur mycket ska man som anhörig behöva ta
  • Mandel

Klistrar in samma svar här:

Hur länge har det här pågått?
    Finns det några toppar av glädje mellan dalarna eller är det elände hela tiden?

Du har ingen skyldighet att stå ut att bli dåligt behandlad år ut och år in bara för att han har fått en diagnos.
    Han måste ta tag i detta och ta emot hjälp för att lära sig hur han ska bete sig.
    Även om man mår dåligt så kan man inte låta det gå ut över andra hur länge som helst.

Det är bara du som kan avgöra om du vill leva i det här resten av ditt liv. Om du tror att han kommer att ta tag i det och bli bättre på att behandla dig väl eller om han kommer att fortsätta så här resten av livet.
    Vad vill du ha ut av ditt liv?

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (...)

Jag har varit med om liknande. Det var min bästa vän och inte min partner dock.

Det korta sanningen (enligt mig iaf) är att man inte orkar hur länge som helst.

Hon höll på år in och ut, inget dög, allt man sa var fel och allt man gjorde var själviskt. Hon ringde flertalet gånger på natten när det var illa och grät vilket tömde mig helt på energi. Varje sak jag sa vreds i någon slags sjuk cirkel tills innebörden var böjd till det oigenkännliga. Allting som gick bättre för mig än henne (plugg, arbete, killar) var mitt fel och ett bevis på hur värdelös hon var.

Jag vet tyvärr inte vad jag ska ge dig för råd för sanningen är att jag inte orkade stå vid henne i längden. Det fungerar inte att få skit för allting man säger eller inte säger varje dag. Jag är inte samma person som jag var innan henne, utan betydligt kallare. Vi reagerar alla på olika sätt men jag tror att det är väldigt svårt att komma oförändrad ur en sådan relation. De folk som inte har upplevt situationen kan aldrig inse hur det faktiskt är, det blir en form av psykisk misshandel av en. Jag har andra personer i min omgivning som även de lider av depressioner och de fungerar att vara vän med då de inte drar in en i cirkeln.

Hon var inte heller en sådan person utan depressionen så det är inte så enkelt att din partner bara är en dålig människa, som vissa kommer anta. Vissa personer verkar bara ha ett extremt obehagligt sätt att uttrycka sin sorg på.

Jag skulle rekommendera att du pratar med psykolog (din partner med så klart om det inte redan sker). Du behöver också en person att lufta dina problem till och tyvärr (eller det kanske egentligen är bättre på det sättet...) tror jag att du kommer ha extremt svårt att hitta en person i din omgivning som förstår dig eller er situation.

Lycka till!

• Anonym (mian)

Någonstans finns det gränser även för dem som är mitt i en depression. Om det inte är vid att anklaga och vara elaka så kan det var vid att skrika, svära eller ta till fysiskt våld. Det finns en gräns.
    Du måste etablera och upprätthålla den gränsen. Ta hjälp av din sambos vårdgivare och av sambon, när han/hon inte är i en svacka, och av andra som kan ge dig stöd i det här. Din sambo kommer inte att må bättre av att få behandla dig illa. Snarare tvärt om. Du kan hjälpa din sambo på massor av vis som anhörig, men inte genom att vara slagpåse och dörrmatta. Du kan älska din sambo genom alla upp- och nergångar utan att själv behöva åka på samma psykologiska bergochdalbana. Det här är ditt liv.

• Anonym (Sammahär)

Texten beskriver även min situation väl.... Ca 8 år tillsamman med en deprimerad person fast utan vredesutbrotten får räcka i mitt fall.... Allt bara tolkas i nyanser av grått och brunt och inget är positivt har varit det som gäller i mitt hus länge.

Mina känslor försvann till sist helt och vändes till irritation för att min partner aldrig verkar bli frisk... Nu ska vi dela på oss och jag ser för första gången på länge positivt på livet igen.

• Anonym (X)

Känner så väl igen mig och min situation i din text!
    Min man fick diagnosen dystemi för två år sedan och blev totalt förändrad över en natt. Aggressiv, anklagande, elak, självömkande med mera. Vi hade levt tillsammans i 25 år innan hans diagnos. Jag förstår inte om det är det att få en diagnos som förändrat honom eller om det är medicinen.
    Nu har det gått två år. Och inget har förändrats eller förbättrats. Funderar dagligen på skilsmässa, men det känns så svårt när vi har haft det så bra tillsammans, så länge. Vill bara att han ska "komma tillbaka" till den jag har älskat så mycket!

• Marie73

Åh det där skulle kunnat vara jag som skrev de orden för precis så har jag det också. Min sambo har generaliserat ångestsyndrom och beter sig precis som du beskriver att din sambo gör. Han berättade redan från början när vi träffades att han hade detta och jag tänkte att "jaja, det är nog inte så farligt" men hade jag vetat då hur jobbigt det skulle bli så hade jag dragit öronen åt mig. Han har så mycket ångest, frustration, ilska, sorg, agression, besvikelse och hopplöshet i kroppen så det är inte så konstigt att han får utbrott när man tänker efter. Men som du skriver så är det som anhörig oerhört utmattande att hänga med i svängarna. Jag lider själv av psykisk ohälsa men inte på den nivån och jag är dessutom otroligt stark som person men att stötta någon när man själv mår dåligt, ja, jag fattar inte att jag orkar. Hans mående utsätter både mig och honom själv för ibland farliga eller bara oerhört skämmiga situationer, efteråt så pendlar han mellan att ha ångest för vad han gjort och att hitta på ursäkter till varför han hade rätt att göra så. Jag får också oerhört mycket kritik och småsaker blir till så himla stora grejer ibland. När han blir arg på mig så ska jag sitta och försvara mig och förklara hur jag tänkte och precis som din så drar han upp gamla händelser som inte alls har med den nuvarande att göra. Sedan vrider han och vänder på allting så i slutändan är allt mitt fel. Ibland är mina handlingar ett resultat av hans egna och när han då ska förhöra mig (för det är rena polisförhöret ibland) så kanske jag säger att jamen jag reagerade så för att du gjorde såhär bara för att ge honom en förklaring, ja då blir han ännu mer upprörd för då tycker han att jag lägger över skulden på honom, nu var det ju min skuld vi skulle prata om. Så det blir mitt fel hur jag än gör. Såhär är det ju såklart inte hela tiden för hade det varit så jämt så hade det varit lättare att lämna honom. Däremot hänger hans ångest med nästan dagligen men utbrotten får han mindre sällan nu.

• Anonym (felfelfel)

Jag vet inte vad du läst som fått dig att tro att du ska stå ut/acceptera/förstå/ha tålamod med att din sambo behandlar dig dålig och är otrevlig. Det är absolut inte ett sätt att hantera depression. Tålamod och förståelse för deprimerade människor handlar inte om det. 

När din sambo behandlar dig dåligt ska du bete dig precis som om hen inte hade depression, stå upp för dig själv och säg ifrån. Vägra ge in till hens hjärnspöken och vägra förklara/försvara/rättfärdiga. Har du möjlighet att lämna när han vill korsfästa dig, antingen gå till ett annat rum eller lämna lägenheten helt, gör det. Ge absolut inte in och be om ursäkt eller ändra något(såvida du inte verkligen gjort något allvarligt fel såklart).

Glöm inte bort att vara stöttande och förstående inte betyder att offra dig själv och ge in för varje nyck den deprimerade får. Du kommer inte rädda hen genom att förstöra dig själv.

• Anonym (Sambon)

Åh, vad era svar blev en lättnad för mig. Att fler går igenom detta och känner såhär. Det vill jag säga till er alla och sen svara lite med citat. Är (om inte ny) så väldigt sällan här så jag håller på att lära mig forum-upplägget. (ifall jag citerar konstigt så vet ni). 

• Anonym (Sambon)
    Mandel skrev 2018-05-03 11:56:21 följande:

Klistrar in samma svar här:

Hur länge har det här pågått?
    Finns det några toppar av glädje mellan dalarna eller är det elände hela tiden?

Du har ingen skyldighet att stå ut att bli dåligt behandlad år ut och år in bara för att han har fått en diagnos.
    Han måste ta tag i detta och ta emot hjälp för att lära sig hur han ska bete sig.
    Även om man mår dåligt så kan man inte låta det gå ut över andra hur länge som helst.

Det är bara du som kan avgöra om du vill leva i det här resten av ditt liv. Om du tror att han kommer att ta tag i det och bli bättre på att behandla dig väl eller om han kommer att fortsätta så här resten av livet.
    Vad vill du ha ut av ditt liv?

Jodå det finns toppar: timmar, dygn och vid få tillfällen hela veckor i sträck där jag fått en glimt av den jag föll för. Där allt flytit på så bra. Och man lurar sig själv att nu är det lugnt. Och så kommer den där motgången för sambon som backar oss flera steg tillbaka. 
  • Anonym (Sambon)
    Anonym (...) skrev 2018-05-03 12:14:06 följande:

Jag har varit med om liknande. Det var min bästa vän och inte min partner dock.

Det korta sanningen (enligt mig iaf) är att man inte orkar hur länge som helst.

Hon höll på år in och ut, inget dög, allt man sa var fel och allt man gjorde var själviskt. Hon ringde flertalet gånger på natten när det var illa och grät vilket tömde mig helt på energi. Varje sak jag sa vreds i någon slags sjuk cirkel tills innebörden var böjd till det oigenkännliga. Allting som gick bättre för mig än henne (plugg, arbete, killar) var mitt fel och ett bevis på hur värdelös hon var.

Jag vet tyvärr inte vad jag ska ge dig för råd för sanningen är att jag inte orkade stå vid henne i längden. Det fungerar inte att få skit för allting man säger eller inte säger varje dag. Jag är inte samma person som jag var innan henne, utan betydligt kallare. Vi reagerar alla på olika sätt men jag tror att det är väldigt svårt att komma oförändrad ur en sådan relation. De folk som inte har upplevt situationen kan aldrig inse hur det faktiskt är, det blir en form av psykisk misshandel av en. Jag har andra personer i min omgivning som även de lider av depressioner och de fungerar att vara vän med då de inte drar in en i cirkeln.

Hon var inte heller en sådan person utan depressionen så det är inte så enkelt att din partner bara är en dålig människa, som vissa kommer anta. Vissa personer verkar bara ha ett extremt obehagligt sätt att uttrycka sin sorg på.

Jag skulle rekommendera att du pratar med psykolog (din partner med så klart om det inte redan sker). Du behöver också en person att lufta dina problem till och tyvärr (eller det kanske egentligen är bättre på det sättet...) tror jag att du kommer ha extremt svårt att hitta en person i din omgivning som förstår dig eller er situation.

Lycka till!

Det är ju det där med att jag lever med denna person. Det är inte så enkelt att bara bryta upp. Ibland önskar jag att det var en vän som man kunde få en paus eller helt behöva ta avstånd från, för ibland blir det självdestruktivt att finnas där för någon som när man minst anar det sänker en.
Svar på tråden Hur mycket ska man som anhörig behöva ta