Att ha en sambo som sitter inne
Nu kommer en "dum kommentar":
Jag undrar vad det är för "stort snedsteg" din sambo egentligen har gjort? Att vara i 30-årsåldern och debutera i brottslighet som ger "minst 1 års fängelse" är extremt ovanligt. En krogmisshandel t.ex, det troligen vanligaste våldsbrott som i övrigt skötsamma män råkar göra sig skyldiga till, ger på sin höjd några månaders fängelse.
Du skriver att din sambo är anhållen för brott och flera påpekar att han inte är dömd ännu. Det är visserligen sant, men anhållanden är en tvångsåtgärd som åklagaren tar till ganska sparsamt. Om din man slagit en annan man på käften på fyllan blir han inte anhållen. Inte heller om han fuskat med bokföringen i sitt företag. Anhållanden tillämpas mot icke dömda personer som begått mycket grova brott som mord och rån, bedöms utgöra en fara för allmänheten, som man misstänker kommer försöka fly från landet eller liknande. Det är inget man gör med snattare, fyllerister eller ekonomiska brottslingar.
Sammantaget ger det du berättar bilden av att din man är kriminell. Kanske att du inte känner till hela hans bakgrund, men jag har svårt att tro att han bara råkat göra ett snedsteg.
Mitt bästa tips är att låta dig bli androm till varnagel. Skaffa inte barn med en kriminell man eller en man med oklart förflutet! Han kanske verkar intressant och spännande till en början, men det kan få katastrofala konsekvenser för både dig, dina närstående och era eventuella barn.