• marsen

Fler som ska föda i maj som vill samlas och leta alla små tecken på förlossning som finns?

LakritsMatte skrev 2018-05-23 12:50:36 följande:

Just det, blodtrycket glömde jag! Här gör man såklart också glukosbelastning vid avvikande värden på blod eller urin samt vid ärftlighet.

Men lyllo er som får komma oftare när ni närmar er BF... jag kan knappt ens få tag i min BM om jag skulle behöva...

Vart bor du? I slutet är det ju jätteviktigt att komma oftare för att upptäcka preklampsi och upptäcka avvikelser på tillväxten och annat. Att det kan vara så olika?!
  • marsen

Min bebis stannar nog till juni den. Var hos bm idag och inget har hänt med tappen sen sist för en vecka sen. Fortfarande 2cm och hon får in ett finger. sen har bebis huvud åkt ner och typ flyttat bak livmodertappen så trycket från huvudet blir inte rakt på öppningen i tappen. Därför öppnar jag mig ju inte mer. Hon sa inte så mycket om det, men nu när jag kom hem så kommer jag ju på en massa frågor jag ville ställa om det.

Någon som varit med om samma?

• marsen
    Copycatkid skrev 2018-05-23 16:55:41 följande:

Min stannar nog till juni med :( var inne hos bm och hon kunde inte göra någon hinnsvepning för tappen var fortfarande för bakåtlutad så alla förvärkar har inte gjort ett skit för tappen.. känns hopplöst när man inget kan göra och foglossningen sakta tar livslusten ur en.

Men om huvudet åkt ner så borde den ju ligga mer emot tappen kan man ju tycka, hade det åkt upp så borde trycket lättat.. men hur tusan ska man flytta bebisens huvud då? Hoppa hopprep? Stackare iallafall som fick det beskedet :/

Åh nej.. Förstår att det känns jobbigt :( Men jag har läst om många då tappen varit typ helt opåverkad ena dagen och bebis kommit nästa, så det behöver inte betyda att det är långt borta :) Men man får ju upp hoppet lite om det hänt något såklart.

Ja, jättekonstigt. Hon fick gå jättelångt bak för att känna vart den var. Och hon sa själv typ " och då blir ju trycket inte rakt på så det kan öppnas" Vet inte om hon sa så för att typ mena "så det är inte konstigt att det inte hänt något sen förra gången, men det betyder ingenting" eller "så du kan nog räkna med att gå över ett bra tag". Typiskt att jag inte ställde mer frågor när jag var där!
  • marsen
    Copycatkid skrev 2018-05-23 23:16:52 följande:

Man kan ju hålla tummarna för att det är så, eller att när hon var där och greja så kanske tappen börjar mogna. Men har ändå helt ställt in mig på igångsättning 2 juni för då blir jag ju inte mer besviken iallafall.

Be sambon massera tappen varje dag. Då känner ju också han om det går framåt :)

Så knepigt att bebisen hamnar på sniskan! Åh hatar när man är efterklok med sånna saker, men man blir ju ofta lite ställd när man får veta något man inte förväntat sig eller man inte riktigt förstår och då kommer ju inga spontana frågor heller. Ska du inte ringa imorgon då och säga att du har lite frågor?

Ja men precis. Här hade jag ju väntat mig att hon skulle kunna göra en hinnsvepning också har inget hänt, förutom att trycket hamnat på "fel ställe" haha! Men men, ut kommer hon ju förr eller senare iaf :) Pratade med en kompis igår och tydligen så hade tappen hamnat bakåt med båda hennes och hon födde innan BF båda gångerna, så det var ju ett lugnande besked att övergången inte behöver bli så lång :)
  • marsen

Jahapp. BF +1

Då får vi känna på hur det känns att gå över också. Även fast man vet att den ena graviditeten inte är den andra lik så hade man ju ställt in sig på innan BF som med de andra. Och nu har känslan infunnit sig att hon aldrig kommer komma. Jag känner ingenting!

• marsen
    Copycatkid skrev 2018-05-24 15:39:58 följande:

Attans, jag som höll tummarna för att bebisen skulle komma på bf :D

Själv hade jag rosaaktiga, slemmiga flytningar hela natten och morgonen men de försvann så nu är det bara förvärkar kvar haha, jag som fick en present till bebisen med en maj månadssten.. får nog byta den till juni skulle jag tro -_-?

Men rosa, slemmiga flytningar är väll ett väldigt gott tecken??
  • marsen

Tänk vad fort det kan ändras. Imorse kände jag ju nada. Som att jag inte ens var gravid. Under dagen har jag haft flertalet onda sammandragningar och de har ju varit VÄLDIGT sällsynta i mitt fall. Nu släppte slemproppen och denna gång var det ingen fråga om det var en slempropp eller inte. Nu var det ett faktum :D Snorig, grön/gulaktig, mumsig ;D Haha, att man kan bli så glad för något så äckligt :D Man får ju upp hoppet även om det inte behöver betyda ett jota egentligen.

• marsen
    EhxJ skrev 2018-05-24 22:47:52 följande:

Aaaaaaahhh!! Nu fick jag plötsligt en mkt stark jag-är-less-känsla! Kan det inte starta för nån av oss stackare som är kvar nu?

Nu går jag och lägger mig. Ser fram emot att logga in här imorgon och läsa något spännande som hänt under natten (förhoppningsvis) hehe

Hahahahha, konstigt nog är jag faktiskt inte less på att vara gravid än. Såklart att man längtar ihjäl sig och hade velat föda nyss på grund av det. Men den här graviditeten har gått så himla fort så jag har typ inte hunnit med! Jag fattat typ inte att jag nu är på övertid och faktiskt kommer ha en bebis SNART!?

Men ja, jag hoppas också att vi alla kan få logga in tidig morgon och ge glädjande nyheter! Eller om nån vaknar inatt med värkar och loggar in för att göra något medan man klockar, att fler har skrivit nått roligt under natten :D
  • marsen
    EhxJ skrev 2018-05-24 22:47:52 följande:

Aaaaaaahhh!! Nu fick jag plötsligt en mkt stark jag-är-less-känsla! Kan det inte starta för nån av oss stackare som är kvar nu?

Nu går jag och lägger mig. Ser fram emot att logga in här imorgon och läsa något spännande som hänt under natten (förhoppningsvis) hehe

Hahahahha, konstigt nog är jag faktiskt inte less på att vara gravid än. Såklart att man längtar ihjäl sig och hade velat föda nyss på grund av det. Men den här graviditeten har gått så himla fort så jag har typ inte hunnit med! Jag fattat typ inte att jag nu är på övertid och faktiskt kommer ha en bebis SNART!?

Men ja, jag hoppas också att vi alla kan få logga in tidig morgon och ge glädjande nyheter! Eller om nån vaknar inatt med värkar och loggar in för att göra något medan man klockar, att fler har skrivit nått roligt under natten :D
    Copycatkid skrev 2018-05-24 17:55:42 följande:

Jo blev glad först men sen tänker jag att det beror på att hon var inne och kände på tappen bara och att det inte har med förlossningen att göra, haha känner mig sjukt negativ men känns bara som man smyger upp hoppet och sen blir besviken varje dag när inget händer :D och det konstigaste nu är att mina ?vanliga? flytningar försvunnit, har haft ganska rikligt hela grav men hela dagen idag har varit snustorrt, vad kan det bero på?

Pessimistiska tankar får pessimistiska svar ;)

Haha, när jag tänker på det så har jag typ inte heller några vanliga flytningar längre. Konstigt!
  • marsen
    LakritsMatte skrev 2018-05-25 06:41:35 följande:

Jag ska inte säga att något är på gång, för sån tur har jag ju inte. Men kan ni tänka er, att sedan hinnsvepningen igår förmiddag har jag haft hyfsat regelbundna förvärkar som INTE gått över än! Jag har kunnat sova mig igenom dom så såå ont gör de inte, men de kommer med 5-10 minuters mellanrum och känns som riktigt jobbig mensvärk typ. Sen har jag ju tagit citodon igår kväll. Jag har känt av dom varje gång jag vaknat till inatt. Och har hållit i nu alltså utan uppehåll i 20 timmar...

Wihooo!!!

Jag kan säga att jag också vaknat flera gånger av onda förvärkar inatt. Har klockat dem sen 05. Kommer med 3 minuter emellan men är typ bara 40-50 sek. Sen gör de inte förlossningsont än. Måste böja mig över något och andas igenom, men vi är inte där riiiktigt än :p
  • marsen

Lite längre emellan värkarna nu, men mer intensiva! Blodblandade flytningar också. OMG. Jag kanske får en bebis idag!!

• marsen

Nu har värkarna kommit med 3 min mellan sen 9.30 och gör ont som f*n. Så nu är vi på väg in!

• marsen

Hej tjejer!

Inne på förlossningen 11.40. Värkarna hade då glesnat till ca 6min emellan. Bm gjorde en undersökning vid 12.10 där jag blev sjukt besviken: 2 max 3 cm öppen. Tänkte att det här skulle nog ta hela dagen och natten om jag öppnat mig typ 1 cm på 7 timmars värkar.

13.15 är jag öppen 4 cm men värkarna har tagit rejäl fart och jag känner att det händer saker "där nere" vid varje värk. Byter till förlossningsrum då jag ber om att få lite lustgas.

13.35 ska de sätta elektrod på huvudet och då är jag öppen 8cm!!!! Så från 4-8cm på 20 min! Det berömda trycket börjar kännas på.

13.53 är hon ute efter 3 krystvärkar. När jag känner hur hon slinker ut häver jag mig upp och skriker "MEN FY FAAN VAD BRA DET GICK!!!" Alltså, sjuuuukt bra förlossning! Tyckte min förra förlossning var en dröm, men den här var ännu bättre! Inga stygn heller och inga andra komplikationer.

Nu väntar vi bara på att barnläkaren ska göra en bedömning som skulle ske vid 21.45, sen åker vi hem med det här vackra lilla knytet <3 <3

• marsen
    LakritsMatte skrev 2018-05-25 12:03:12 följande:

Åh! Vi får nog samma födelsedag då marsen, för mina värkar drog igång bara några minuter efter mitt förra inlägg! Vi är också på förlossningen nu, vid sista kollen för en timme sen var tappen utplånad och jag var öppen 3 cm, nu har jag fått epiduralen och det är såå skönt... så det blir bebis idag!!

Men hejja!! Hoppas du har bebis hos dig vid det här laget! <3
  • marsen

TACK ALLIHOPA!! <3

Misströsta inte ni som fortfarande väntar, det kommer att ske! :D

• marsen
    LakritsMatte skrev 2018-05-25 20:18:43 följande:

GRATTIS!

Vi kom ju in vid 8.45. 2,5 cm öppen. 4 värkar per 10 min. Lustgas. Fick epidural 12.30, välkommen värkvila.

13.50 skulle jag upp på benen och kissa och då gick vattnet! De undersöker, 4 cm öppen, sätter skalpelektrod på andra försöket (först tog den bara i håret som är jättelångt och tjockt!). Men 14.15 skriker jag att jag måste krysta och då är jag öppen 8 cm!! Tog också bara tre-fyra krystvärkar här så var hon ute, 14.28. 52 cm lång och 3980 gram!

Jag fick stygn på 2 ställen, dock bara grad 1-2 så lite lindrigare än första gången till och med. Men en rejäl adrenalinkick blev det för jag var inte beredd på att det skulle gå så fort. Var alldeles skakis efteråt, hua! Väntar nu också på barnläkarundersökning, borde bli av inom en halvtimme sen får vi också sova hemma!

Vilka snarlika förlossningar vi fick marsen! Grattis igen!

Men GRATTIS till dig också!!

Men sjuukt lika ju! Tjejer båda två också! Samma namn i åtanke också kanske? ;D
  • marsen

Jag håller tummarna för er som fortfarande går och väntar! Här hemma önskar jag att jag var gravid igen!

Herregud, vet att man var nojjig när barnen var bebisar, men så här nojjig har jag nog fanken aldrig varit! Blir det värre med varje barn?!

Varje litet konstigt ljud eller rörelse så tror jag att nånting är fel. Nu för en stund sen kräktes hon för första gången och jag börjar direkt googla "när börjar bebisar kräkas" "om bebisen kräks i sömnen". Kommer inte ihåg att mina äldre barn började kräkas så tidigt som 1.5 dygn gamla?

Vi kom hem från sjukhuset ganska sent igår natt så natten till idag har jag ammat hela natten. Nu sover hon i sin säng men jag törs fasiken inte somna. Tittar andningen en gång i minuten och är så rädd för att hon ska kräkas när hon ligger på rygg!

Denna psykiska tortyr. Hur kan man älska en så liten människa, som man inte ens kännt i två dygn, så mycket?!

• marsen
    EhxJ skrev 2018-05-28 14:52:01 följande:

Tack för era fina stöttande ord! Inatt fick jag sova och tog mig modet att ringa min vanliga MVC igen på morgonen för att be om hinnsvepning.. fick blankt nej och att jag fick stå ut och allt kändes hopplöst igen. Började gråta.

Ringde sedan direkt till förlossningen och de sa att jag var välkommen när jag ville! Så otroligt fina och förstående.

Var öppen 1,5-2cm.. själva tappen var 3cm lång, mjuk yttre men stram inre modermun. Så verkar ju tyvärr inte som om förvärkarna varit speciellt effektiva innan (utan bara som de kallas PINvärkar). Tyckte att det var helt ok med hinnsvepning, gjorde inte alls ont och ville att hon skulle ta i lite extra . Nu hemma igen och inga känningar direkt nu, men kan ju dröja innan man vet effekt eller ej. Det som kändes bra var att jag fick så bra bemötande och att jag var välkommen in när som helst för hjälp med sömn, smärtlindring eller för ny hinnsvepning om jag ville. Så nu känns det bättre idag - för nu har jag aktivt gjort någonting iallafall!

Hur går det för er andra som väntar?

Men gud vad glad jag blir! Rätt personal på rätt ställe <3

Hoppas det sätter igång på riktigt snart! Förstår verkligen frustrationen!
  • marsen
    xxokändxx skrev 2018-05-30 15:31:55 följande:

Anlibabe: nää? Åh, jag var också hos barnmorskan som konstaterande att barnet fortfarande lågt så högt och rörligt så inget har hänt & någon vaginalundersökning vill dem inte heller göra då. . Troligtvis mognar också tappen långsammare pga avsaknad av tryck från bebben mot den sa hon. Så efter det besöket har jag bara totalt brutit ihop och störtgråtit & blev ovän med sambon på köpet, suck. Är liksom knappa två veckor kvar tills den isåfall inbokade igångsättningen, känns både för långt borta tidsmässigt, större och större blir både jag och bebben i rekordfart och sen så tråkigt att behöva gå igenom hela processen instängd på ett sjukhus.. Usch det var inte alls detta jag hoppas på att få höra idag. Så du och jag kanske får hålla varandra sällskap här ett par dagar till och hoppas att vi kan peppa upp oss lite hehe vad kan man hitta på för roligt imorgon tro? Som får tiden att gå lite? när blir det igångsättning för dig isåfall?

POMPOM: så tråkigt.. Så lurad man måste känna sig! Har det hänt något ytterligare under dagen då?

EhxJ: vilka luringar du råkat ut för! Jag hade ju flera gånger om tänkt att "nu händer det" om jag varit med om det där. men ja, hinnsvepning känns ju iallafall som att de kan resultera i något liksom. Eller som du säger att man åtminstone försökt! Önskar jag fick göra det också när blir det igångsättning för din del?

Misströsta inte! Min bebis låg högt hela graviditeten fram till sista besöket hos bm två dagar innan förlossning. Då var hon ruckar. När jag kom in på förlossningen var hon fortfarande ruckbar och det var två cm kvar av tappen. Knappt vå timmar senare är hon ute :)
  • marsen

Men wihoo Ehxj och P0MP0M! Äntligen!!! :D :D

Väntar med spänning på fortsättningen!

Svar på tråden Fler som ska föda i maj som vill samlas och leta alla små tecken på förlossning som finns?