LakritsMatte skrev 2018-05-23 10:42:04 följande:
Vet inte vad frankofont betyder eller om det är en felstavning?
Men här har iaf jag haft kontroller var tredje vecka sista tre månaderna (sista var för drygt en vecka sedan, 2v innan BF, nästa är en vecka efter BF). Vid en normal graviditet gör man oftast bara ett enda ultraljud runt vecka 18-20. Man kan också göra ett i samband med KUB, då i v 11-13. Annars är det bara vid riskgraviditeter man gör extra ultraljud, eventuellt ett tidigt vaginalt i V6-8 för att fastställa längden på graviditeten. Vissa betalar privat för extra ultraljud tex tidigt eller för att könsbestämma efter KUB. Glukosbelastning görs om man är överviktig. Urinsticka tas vid varje kontroll, då kollar man protein, bakterier och glukos i urin. Min BM slutade ta Hb och blodsocker nångång runt v 30 tror jag men det är nog olika. Profylaxkurser får man uppsöka privat i de flesta regioner.
Här har vi från vecka 25 kontroll var tredje vecka, fram till kanske v 33 då det blir varannan. Sista veckorna blir det en gång i veckan. Går man över blir det ännu tätare.
Glukosbelastning görs här om man har diabetes i släkten, vid tidigare graviditetsdiabetes eller om fasteglukosen skulle vara avvikande innan.
Hb och blodsocker slutade vi också ta strax efter vecka 30 eftersom det aldrig varit något avvikande.
Blodtryck och u-sticka tas varje gång, samt mäter magen och lyssnar med doppler.