Inlägg från: LakritsMatte |Visa alla inlägg
  • LakritsMatte

Fler som ska föda i maj som vill samlas och leta alla små tecken på förlossning som finns?

marsen skrev 2018-05-23 12:44:22 följande:

Här har vi från vecka 25 kontroll var tredje vecka, fram till kanske v 33 då det blir varannan. Sista veckorna blir det en gång i veckan. Går man över blir det ännu tätare.

Glukosbelastning görs här om man har diabetes i släkten, vid tidigare graviditetsdiabetes eller om fasteglukosen skulle vara avvikande innan.

Hb och blodsocker slutade vi också ta strax efter vecka 30 eftersom det aldrig varit något avvikande.

Blodtryck och u-sticka tas varje gång, samt mäter magen och lyssnar med doppler.

Just det, blodtrycket glömde jag! Här gör man såklart också glukosbelastning vid avvikande värden på blod eller urin samt vid ärftlighet.

Men lyllo er som får komma oftare när ni närmar er BF... jag kan knappt ens få tag i min BM om jag skulle behöva...
  • LakritsMatte
    Bxlfix skrev 2018-05-23 12:52:34 följande:

Hej och stort tack för svar - så intressant vad det är skillnad mellan två EU-länder!

Btw håller tummarna för att hinnsvepningen ger effekt :)

Här tycks man stössla med ultraljud, men insåg nu att man inte mäter magen med måttband utan mäter bebis tillväxt med hjälp ultraljud. Sen kollar mana ju de inre organens utveckling genom 3D typ 3 gånger.

Hur är det med NIPT? Här ingår det i grundskyddet så man betalar bara 32 EURO, oberoende ålder.

Förrsten, förlöser man via doktor i Sverige och vet man vem som förlöser en? Finns det maxgräns för hur länge man får vara på BB? Här kom en ny lag som sätter en maxgräns på 3 dagar vid normal förlossning, förut var det en vecka.

Funderar på om glykosen görs här för att belgarna äter så mycket sött, många av de jag känner som haft graviddiabetes har inte varit överviktiga utan snarare det motsatta. Men skönt att slippa, jag kan nämligen inte dricka saft länge pga av testet. Lite lyxproblem kanske, men det tar ju bort lyckan att åka till IKEA och hiva i sig lingondricka :(

Gällande frankofont, Belgien där jag bori har bl.a. franska som språk, brukar böja frankofon lite slarvigt till fankofont.

Är lite osäker med NIPT och det är också olika i olika regioner. Tror man får göra det gratis i en del regioner om man får dåligt resultat på KUB, men inte annars. Privat har jag hört att det kan kosta så mycket som 5000kr.

Förlossningen är med en barnmorska, läkare tillkallas bara vid komplikationer och man kan inte välja vem det blir, blir de som råkar jobba när man kommer in liksom.

BB är också olika från region till region men generellt sett brukar man få stanna tills amningen kommit igång och barnet är undersökt av barnläkare. Hör nästan aldrig nån som stannar längre än max tre dagar efter en komplikationsfri förlossning. Vi stannade ett dygn med första men jag hade gärna åkt hem tidigare. Nu med andra barnet är det stor risk att man får dela rum med någon annan och då får inte pappan sova över, så i så fall skriver jag ut mig omgående för jag tänker inte stanna på de premisserna. BB var totalt meningslöst för mig.
  • LakritsMatte
    marsen skrev 2018-05-23 13:08:18 följande:

Vart bor du? I slutet är det ju jätteviktigt att komma oftare för att upptäcka preklampsi och upptäcka avvikelser på tillväxten och annat. Att det kan vara så olika?!

Bor i Östergötland. Jag har för mig att med första barnet var det kanske varannan vecka sista tiden men inte oftare än så. Tycker också att det är konstigt.
    marsen skrev 2018-05-23 13:11:52 följande:

Min bebis stannar nog till juni den. Var hos bm idag och inget har hänt med tappen sen sist för en vecka sen. Fortfarande 2cm och hon får in ett finger. sen har bebis huvud åkt ner och typ flyttat bak livmodertappen så trycket från huvudet blir inte rakt på öppningen i tappen. Därför öppnar jag mig ju inte mer. Hon sa inte så mycket om det, men nu när jag kom hem så kommer jag ju på en massa frågor jag ville ställa om det.

Någon som varit med om samma?

Vet inte vad det innebär att huvudet inte trycker mot tappen men det låter spontant som en mindre bra utveckling? Trycket mot tappen är ju det som vidgar den?

Annars förstår jag hur det känns, jag räknar med typ samma besked imorrn, tror inte det hänt nåt med tappen här heller...får sätta mitt hopp till något tidigare igångsättning.
  • LakritsMatte
    marsen skrev 2018-05-24 11:07:47 följande:

Jahapp. BF +1

Då får vi känna på hur det känns att gå över också. Även fast man vet att den ena graviditeten inte är den andra lik så hade man ju ställt in sig på innan BF som med de andra. Och nu har känslan infunnit sig att hon aldrig kommer komma. Jag känner ingenting!

Jag lider med dig. Är ju på BF-2 visserligen men var hos BM idag, hinnsvepning igen. 2 cm öppen, tappen typ bibehållen annars. Förlossningsläkaren som hade jour nekade tidigare bedömning för igångsättning, hon tyckte inte foglossning och sammandragningar var skäl nog. Skrev ut citodon istället. Har fått tid till läkare på MVC på tisdag (BF+3) för ny bedömning och hinnsvepning, hoppas den läkaren är snällare...
  • LakritsMatte
    LakritsMatte skrev 2018-05-24 12:04:33 följande:

Jag lider med dig. Är ju på BF-2 visserligen men var hos BM idag, hinnsvepning igen. 2 cm öppen, tappen typ bibehållen annars. Förlossningsläkaren som hade jour nekade tidigare bedömning för igångsättning, hon tyckte inte foglossning och sammandragningar var skäl nog. Skrev ut citodon istället. Har fått tid till läkare på MVC på tisdag (BF+3) för ny bedömning och hinnsvepning, hoppas den läkaren är snällare...

Jaha så ringde MVC och bokade av min läkartid för tydligen hade dom råkat dubbelboka... och det var ju inte ?brådskande? för min del... dom har inte ens kollat med MIN BM om varför jag fick tiden, bara att jag blivit nekad igångsättning av dagens jour... så händer det inget spontant får jag gå till 11/6...

Har iallafall haft MYCKET sammandragningar och förvärkar sen hinnsvepningen i förmiddags, men inget regelbundet. Så jag har typ gett upp nu...
  • LakritsMatte
    Copycatkid skrev 2018-05-24 17:57:36 följande:

Men vad värdelöst! :O men kunde du inte få en ny tid då? Går hålla tummarna att denna hinnsvepning får det att kicka igång då! Men vad säger din BM? Borde inte hon kunna trycka mer på att du behöver en tid snarast eller så?

Dom hade inga lediga tider på hela nästa vecka, och veckan efter tyckte dom att jag ju ändå var i v42 så då var det ju så nära... min BM hade gått hem för dagen när dom ringde mig, och nu lär jag ju inte få tag i henne för det är sjukt svårt att komma i kontakt med sin BM här. Går via telefonväxel i en annan stad så man får liksom hoppas att de ens ids lämna ett meddelande...
  • LakritsMatte
    marsen skrev 2018-05-24 18:42:32 följande:

Tänk vad fort det kan ändras. Imorse kände jag ju nada. Som att jag inte ens var gravid. Under dagen har jag haft flertalet onda sammandragningar och de har ju varit VÄLDIGT sällsynta i mitt fall. Nu släppte slemproppen och denna gång var det ingen fråga om det var en slempropp eller inte. Nu var det ett faktum :D Snorig, grön/gulaktig, mumsig ;D Haha, att man kan bli så glad för något så äckligt :D Man får ju upp hoppet även om det inte behöver betyda ett jota egentligen.

Åh hoppas det betyder att det är på g!! Håller tummarna!
  • LakritsMatte

Jag ska inte säga att något är på gång, för sån tur har jag ju inte. Men kan ni tänka er, att sedan hinnsvepningen igår förmiddag har jag haft hyfsat regelbundna förvärkar som INTE gått över än! Jag har kunnat sova mig igenom dom så såå ont gör de inte, men de kommer med 5-10 minuters mellanrum och känns som riktigt jobbig mensvärk typ. Sen har jag ju tagit citodon igår kväll. Jag har känt av dom varje gång jag vaknat till inatt. Och har hållit i nu alltså utan uppehåll i 20 timmar...

• LakritsMatte
    marsen skrev 2018-05-25 11:03:02 följande:

Nu har värkarna kommit med 3 min mellan sen 9.30 och gör ont som f*n. Så nu är vi på väg in!

Åh! Vi får nog samma födelsedag då marsen, för mina värkar drog igång bara några minuter efter mitt förra inlägg! Vi är också på förlossningen nu, vid sista kollen för en timme sen var tappen utplånad och jag var öppen 3 cm, nu har jag fått epiduralen och det är såå skönt... så det blir bebis idag!!
  • LakritsMatte
    marsen skrev 2018-05-25 17:06:00 följande:

Hej tjejer!

Inne på förlossningen 11.40. Värkarna hade då glesnat till ca 6min emellan. Bm gjorde en undersökning vid 12.10 där jag blev sjukt besviken: 2 max 3 cm öppen. Tänkte att det här skulle nog ta hela dagen och natten om jag öppnat mig typ 1 cm på 7 timmars värkar.

13.15 är jag öppen 4 cm men värkarna har tagit rejäl fart och jag känner att det händer saker "där nere" vid varje värk. Byter till förlossningsrum då jag ber om att få lite lustgas.

13.35 ska de sätta elektrod på huvudet och då är jag öppen 8cm!!!! Så från 4-8cm på 20 min! Det berömda trycket börjar kännas på.

13.53 är hon ute efter 3 krystvärkar. När jag känner hur hon slinker ut häver jag mig upp och skriker "MEN FY FAAN VAD BRA DET GICK!!!" Alltså, sjuuuukt bra förlossning! Tyckte min förra förlossning var en dröm, men den här var ännu bättre! Inga stygn heller och inga andra komplikationer.

Nu väntar vi bara på att barnläkaren ska göra en bedömning som skulle ske vid 21.45, sen åker vi hem med det här vackra lilla knytet <3 <3

GRATTIS!

Vi kom ju in vid 8.45. 2,5 cm öppen. 4 värkar per 10 min. Lustgas. Fick epidural 12.30, välkommen värkvila.

13.50 skulle jag upp på benen och kissa och då gick vattnet! De undersöker, 4 cm öppen, sätter skalpelektrod på andra försöket (först tog den bara i håret som är jättelångt och tjockt!). Men 14.15 skriker jag att jag måste krysta och då är jag öppen 8 cm!! Tog också bara tre-fyra krystvärkar här så var hon ute, 14.28. 52 cm lång och 3980 gram!

Jag fick stygn på 2 ställen, dock bara grad 1-2 så lite lindrigare än första gången till och med. Men en rejäl adrenalinkick blev det för jag var inte beredd på att det skulle gå så fort. Var alldeles skakis efteråt, hua! Väntar nu också på barnläkarundersökning, borde bli av inom en halvtimme sen får vi också sova hemma!

Vilka snarlika förlossningar vi fick marsen! Grattis igen!
  • LakritsMatte
    EhxJ skrev 2018-05-28 15:17:53 följande:

Ni som har gjort hinnsvepning tidigare, vet ni om man ska ut och promenera efter eller kan göra något för att hjälpa till?

Blödde lite precis efter hinnsvepningen och har redan nu (1hsedan) mensvärk och en del sammandragningar igen. Men det sista lägger jag inte så stor vikt vid då jag uppenbarligen har en oeffektiv och lättretad livmoder sen tidigare.

Min förlossning drog ju igång efter hinnsvepning, men jag gjorde inget särskilt. Åkte hem och vilade och tog det lugnt. Började få förvärkar direkt efter (typ inom fem minuter) som sedan höll i sig hela dagen och natten för att sedan övergå i riktiga värkar när jag vaknade morgonen därpå.
  • LakritsMatte
    EhxJ skrev 2018-05-28 18:10:31 följande:

Så spännande att det funkade ändå!! Var det första hinnsvepningen? Hur mkt var livmodertappen mogen/öppen innan?

Barnmorskan hade gjort en nästan två veckor tidigare och min man gjorde två däremellan. Var öppen max 2 cm och tappen ca 4 cm lång men mjuk.
Svar på tråden Fler som ska föda i maj som vill samlas och leta alla små tecken på förlossning som finns?