• RJEL

Fler som ska föda i maj som vill samlas och leta alla små tecken på förlossning som finns?

Har bf den 13:e maj och känner inga känningar alls. Riktigt frustrerande då jag så gärna inte vill gå över tiden

Pendlar varje dag med att längta och se fram emot att va med om en förlossning och andra dan ha fullkomligt panik över smärtan som kommer komma och att inte ha kontroll eller inte kunna göra så mycket åt själva smärtan elr längden av förlossningen :(

• RJEL

Har haft en natt helt utan sömn fast ögonen bara skriker att dom vill blunda. Kunde helt enkelt inte sova.. Har även haft molande värk i magen till och från under hela natten.
    Så här nära slutet så över analyserar man ju varenda grej och hoppas att de kan va början på förlossningen.
    Efter 9 veckors sjukskrivning så är man rätt trött på att vara gravid och bara gå hemma och vänta :/

• RJEL

Igår fick jag förvärkar som kom och gick under dagen och kändes mer under kvällen/natten.
    Sa till sambon att detta känns annorlunda mot allt annat jag känt så de kanske är dags inatt elr imorn
    Vaknar mitt i natten av att jag måste kissa och all värk i rygg och mage är som bortblåst .. suck.. trodde verkligen att de skulle starta.

Pendlar så mycket mellan att vara redo och se fram emot förlossningen och att vara fruktansvärt livrädd och panikslagen.. så himla jobbigt :(. Är förstföderska.

• RJEL
    Inga bekymmer skrev 2018-05-07 08:56:56 följande:
    Åh, men det kommer gå bra ska du se. Vad är du mest rädd för? Speciellt inför första så förstår man ju inte riktigt hur det är möjligt att bebisen ska kunna komma ut och förstår och kommer ihåg känslan, men tänk att sååå många kvinnor före dig fött ut sina ungar. Så minns jag att jag tänkte, att om så många kvinnor har fött vaginalt före mig så måste det ju gå, hehe. Förlossningsvården har ju också förbättras avsevärt senaste åren, vilket har stor betydelse för ev bristningar som kan uppstå om det är sådana saker du oroar dig mest över.
    Har läst och kollat så många förlossningsberättelser/förlossningsvideos. Jag är rädd för smärtan och att man själv inte kan påverka hur utdragen förlossningen kommer vara. Kommer de ta 1h efter att ja kommer in eller kommer det ta över 30h ? Det är så olika och de känns jobbigt. Även folk som beskrivit känslan man får ex att det känns som man slits mitt itu. Och folk i min omgivning tycker av någon anledning att det är passande att skoja att jag kommer spricka massor..
    Försöker tänka att de flesta kvinnor väljer att göra de igen.
  • RJEL
    Neysie skrev 2018-05-07 11:17:11 följande:
    Smärtan är hemsk. Men den är övergående och så fort man får bebisen på magen är allt förlåtet och glömt! Var själv livrädd inför första förlossningen och vägrade släppa lustgasen så jag var typ hög hela tiden och minns knappt någonting. ;) Nu inför tredje förlossningen är jag nästan lika livrädd för smärtan men man får försöka fokusera på belöningen när bebis kommer. Det finns verkligen ingenting som slår första mötet. Ojojoj vad kärlek.
    Försöker tänka så men innan förlossningen äns startat så är det jätte svårt att tänka att efter all smärta så får jag träffa min son. De enda som går i huvet är att jag inte vill ha så ont som folk beskriver.
    Vissa gånger så får jag panik och tänker jag ångrar mig! Vill inte!
    För att några timmar senare tänka att detta klarar jag lätt! Kommer lyssna på barnmorskorna och de kommer endast va ett fåtal timmar av mitt liv.
  • RJEL
    Lussebulle2017 skrev 2018-05-09 01:29:48 följande:

Hej!

Vill bara uppdatera er!

Efter att proppen släppt stundvis i en hel vecka så gick vattnet igår kl 21.30. Vår prins föddes kl 02.25! Underbar upplevelse!

All lycka till er!

Gud va underbart, stort grattis!!!
  • RJEL
    Neysie skrev 2018-05-10 14:59:41 följande:

Efter 12 h på förlossningen har äntligen våran lilla Dominik kommit. :) Fick prova nån ny smärtlindring som de började med för några veckor sen här: spinal spruta som gjorde värkarbetet sååå mycket lättare. Slutet gick dock alldeles för fort men annars har allt gått bra. :)

Grattis!

Gud va roligt att de äntligen händer för några nu! Själv händer inget här :( har bf om 3 dar .
  • RJEL
    Inga bekymmer skrev 2018-05-11 09:02:43 följande:
    Tålamod nu, snart så:) Tänkte svara på ditt tidigare inlägg på det du skrev som svar på mitt för några dagar sen men varit lite seg här. Tycker det är väldigt omoget att skämta om ev bristningar och framförallt olämpligt till en kvinna som snart ska föda. Nu fick jag inte nån värre bristning än en ytlig som behövde sys med 4 stygn men jag TROR att bristningar i regel inte känns lika illa som man tänker sig, eftersom man redan är bedövad av förlossningssmärtan/värkarna. Och de är duktiga numer på att ta hand om dessa.

På tal om tid och att man ej kan styra det. Var helt inställd på en hyfsat snabb förlossning med första, då min mamma haft 6 snabba förlossningar på 2-3 timmar bara. Tänkte att jag skulle brås på henne men icke. Så det tog tid. Kom in 21.00 på kvällen efter en hel dag med mer och mer tilltagande värkar och födde 14:30 dagen efter. Det var jobbigt men det gick, som många säger allt är glömt när bebisen kommer upp på bröstet och det var verkligen så det kändes. Tiden kan du inte ha kontroll över men värkarna kan du andas igenom. Det som är bra är ju att smärtan inte är konstant. Emellan värkarna har du inte ont och kan samla kraft, vila, och ladda mentalt inför nästa värk. Sen finns ju olika smärtlindring, bara att testa olika, du kanske hittar nåt som funkar och gör det lite lättare.

Min första som var långdragen så tog jag ryggbedövning på morgonen, skönt för det gav lite paus och vila. Med andra var jag inställd på ryggbedövning. Öppen 5 cm när jag kom in och hade väldigt intensiva värkar. Med minnet av första så tänkte jag att det skulle ta några timmar till och sa direkt att jag villa ha ryggmärgsbedövning. De ville undersöka först och sen efter en stund kom narkosläkaren. Precis när han skulle sätta nålen säger jag: Nu känns det som det trycker på, varpå bm tittar och säger: Det är ingen idé att du sätter nålen för bebisen är redan på väg ut nu! Narkosläkaren verkade bli irriterad.. inget som jag märkte av bakom min rygg men min man såg hur han slet av sig handskarna, slängde dom och stormade ut från rummet, hehe.

9 minuter krystvärkar senare var han ute. Jag vet att jag sa den gången att: Nu vet jag att det GÅR att föda utan bedövning, haha:)

Lägg ingen prestige i själva förlossningen, prova den bedövning du vill och var öppen för förslag tänker jag är bra:)

Ursäkta för långt inlägg men gillar att skriva. Inlägget är riktat mest till RJEL varför det blir lite ot!!

För att återgå till ämnet, tror lite av min skempropp släppte igår. Jag mår mkt bättre och Idag är det plocka och städa som gäller!:)
    Nä precis, nu när min bf närmar sig mer och mer (2dagar) och jag inte har några tecken alls på att han vill komma så skojar de flesta om att han kommer va kvar 2 veckor till och att jag kommer bli igångsatt och oj oj vilken stor bebis de kommer va... inget jag direkt orkar höra på. Men jag är inte en sån person som ryter ifrån tyvärr . Men jag har läst på och pratat med min syster bland annat och att man spricker är något man i de flesta fall inte äns känner och det är jätte vanligt. Så jag har blivit lite lugnare angående det.
    Försöker ta varje dag som den kommer nu och peppa mig själv att jag kommer klara förlossningen. Till en viss del vill jag att smärtsamma värkar ska komma för jag är så redo att få träffa vår son nu. Medans andra dar så är de väldigt panikfyllt att tänka på. Så det går upp och ner.
    Tack för att du tog dig tid att skriva till mig!:)
  • RJEL
    LakritsMatte skrev 2018-05-11 11:40:30 följande:
    Du kan trösta dig med att bebisen oftast INTE blir större bara för att man går över! Tvärtom brukar de sluta växa eller till och med gå ner i vikt efter BF eftersom moderkakan inte är menad att räcka till längre än till 40 veckor. Och det är ju ändå huvudomfånget som är relevant när det kommer till kritan, inte bebisens vikt.

Jag gick över och blev igångsatt med första, det gick jättebra. Lite utdraget förlopp men man ligger ju inne hela tiden och får all smärtlindring man vill ha. Inget jojoåkande in och hem. Jag sprack ytterst lite, fick kanske 3-4 stygn. Märkte varken att jag sprack eller att hon sydde (hallå, jag hade en bebis på bröstet!) och är 100% återställd nu!
    Va skönt o höra! Blir ju nojjig när folk kommer med ytligare saker som att bebis är jätte stor om jag går över tiden osv. Men försöker att inte lyssna på folk.
    Tack för att ni skriver!:)
  • RJEL

En fråga till alla
    Jag är förstföderska så ja har ju ingen aning. Har så svårt att skilja på förvärkar och onda sammandragningar elr om man bara har ont i magen m.m

Men under dan har jag haft som en värk i ryggen. Men den är svår att liksom beskriva för den gör inte ont så att ja liksom "lider" men de känns hela tiden och är jobbigt och de går inte att ignorera samt att ibland känns de som extrem mensvärk nertill i magen som klämmer åt men inget som kommer regelbundet utan de kommer och går och har gjort under 4-5 dagar nu. Vissa känns mer än andra. Är de förvärkar ? Kan de börja närma sig ? Har bf imorgon och har tröttnat på detta nu.. 4-5 dar med dessa känningar o inget händer.
    Och en fråga till, när jag ska kissa så har jag väldigt svårt att tömma hela blåsan. Kan känna mig fruktansvärt kissenödig och sen sätta mig och de kmr endast några få droppar och samtidigt får ja sån fruktansvärd sammandragning som gör ont att ja knappt vill sitta kvar o försöka men vet att jag måste så jag får knippa o släppa så kmr de lite mer elr luta mig framåt så kan de komma ganska mkt mer . Någon som haft så? Sa de till min barnmorska men de va inget konstigt sa hon ..

• RJEL

Efter att ja skrivit inlägget igår blev smärtan i ryggen värre och jag fick värma vetekudden om och om igen samt tog alvedon men de hjälpte inte.
    Fick förvärkar (antar jag) som kom olika regelbundet, svårt att klocka när smärtan i ryggen är konstant.
    Det fortsatte hela natten och jag fick andas igenom värkarna, lyckades somna i mellan men vaknade mitt under värkar flera ggr under natten och va tvungen att andas igenom dom. Vid 7 tiden så avtog värkarna men ryggsmärtan är kvar och molandevärk fram till av magen är kvar.
    Ingen bra sömn med andra ord .. trodde de va pågång. Men gud så lurad man blir

• RJEL
    Inga bekymmer skrev 2018-05-13 11:32:25 följande:
    Låter som att det startade men sedan stannade av igen om du hade så ont. Skulle tro att det startar igen inom kort och då har du kanske öppnat dig lite redan. Men att du lyckades somna emellan är ju ett bra tecken med tanke på oron du haft inför förlossningen:)
    I vecka 30 blev jag inlagd 8 dagar på grund av värkar.
    Tappen var påverkad och jag var öppen ca 2cm. Efter bricanyl sprutor och kortisonsprutor och dropp i 4 dar så lyckades som stoppa det och jag fick efter 8 dar åka hem med order att vila till fulla v.36.

Så jag undrar om jag ska höra av mig till förlossningen och om jag kanske är i latensfasen ?
    Har bf idag
  • RJEL

Efter ett försök att sätta igång förlossningen med hjälp av färdknäppen så börja jag blöda väldigt klart blod så ställde mig i duschen där de rann medans jag ringde förlossningen som tyckte jag skulle avvakta och ha koll på mängden blod. (Kolla precis och det har inte kommit speciellt mkt blod, de va kl 01 ungefär som de börja) kl är nu snart 03.

Efter jag börja blöda så börja värkarna komma med ca 7-10minuter i mellan och känns mer än innan. Dom kom innan vi hade sex men inte så ofta som dom gör nu.
    Ligger nu med vetekudde och tagit 2 alvedon och hoppas på att få sova då natten igår inte gav så mkt sömn den heller..
    Imorgon har jag gått bf+1 :/

• RJEL

Uppdatering..
    har inte blivit mycket sömn. Haft ganska regelbundna förvärkar som kommit mellan 7-10 minuter i mellan. Som varit fullt hanterbara och skulle nu i efterhand inte säga att dom va smärtsamma. Fick andas igenom dom lite och dom va jobbiga men.. nu sen kl 06:35 har jag haft 5 riktigt ONDA värkar.
    Första fick jag innan sambon åkte o ja fick krama hans arm o han påminde mig och andas för jag blev helt tagen av hur ont de gjorde mot dom andra. Sedan har ja fått ta dom själv då han åkt till jobbet och jag börjar kall svettas i panna o händer när dom kommer och får smått panik att jag är själv. Samtidigt kan jag inte be sambon va hemma från jobbet än liksom. Han har 10minuter knappt hem från jobbet.

• RJEL
    pandoraDiem skrev 2018-05-14 07:30:07 följande:
    Låter ju verkligen som förlossningen satt igång! Tycker du med gott samvete kan ringa hem sambon igen, det kommer nog ändå vara dags för er att åka in snart :) kom ihåg att varje värk är en värk närmare ert barn och att det alltid finns värkpauser mellan där du kan hämta krafter. Lycka till!
    Har ringt förlossningen och dom sa att det verkar vara igång och att jag ska försöka hålla ut så länge jag kan hemma. Ta alvedon, ta ett bad osv
    Har tagit alvedon men alltså ett bad?! Kunde inte stanna kvar.. fick panik.. ja måste gunga o röra på mig. Kunde ta en snabb dusch vilket heller inte hjälpte eller va skönt..
    kan knappt skriva klart.. dom kmr så tät. Uppgraderar senare
  • RJEL

Hahah kan inget annat än skratta åt mitt försök till uppdatering förut..
    Men jag ringde hem sambon och ringde förlossningen och sa att de går inte att va hemma längre.
    Jag var 4cm öppen och hade 3 värkar på 10minuter så blev inlagd.
    Nu har jag äntligen fått ryggbedövning (tack gud för den!!)
    Nu är jag öppen 5cm.

Kan tillägga att där hemma gick slemproppen precis innan vi åkte in. Elr en stor bit av den iaf.

Kul att det händer saker för flera av oss nu!:)

• RJEL
    marsen skrev 2018-05-14 12:27:00 följande:
    Wohoo! Låter ju onekligen som att det är dags!! Färdknäppen fungerade för dig alltså, här är den useless! :D Lycka till!!
    Vi testade färdknäppen flera gånger innan o inget hänt. Men efter att ha haft förvärkar 2-3 nätter i rad så verka de som att de funka! :) för jag börja ju blöda och värkarna blev kraftigare och kraftigare
  • RJEL
    Inga bekymmer skrev 2018-05-15 07:24:50 följande:
    Så underbart! Stort grattis! <3 Hur gick förlossningen?
    Jag som verkligen varit så rädd för förlossningen och smärtan.. bara slog bort det. Jag var liksom i nuet och körde på och lyssnade på barnmorskorna.
    Jag bad om ryggmärgsbedövning ganska så omgående när jag kom in efter att dom kollat att jag var öppen 4cm pga av smärtan. Dom ville att jag skulle testa lustgas först och efter ett tag kunde denna blyga tjej ryta ifrån och fick tillslut som jag ville. Då kunde jag äntligen prata och ha kul med min sambo. Tills den avtog och dom inte ville fylla på .. så då blev jag en zombie pga smärtan. Svårt att få kontakt med mig. Efter en extra dos i ryggen så var jag piggare. Öppnade mig ganska så exakt 1cm i timmen. I slutet hängde allt på att få ner hans huvud rätt.
    Han blev tillslut påverkad av mina täta krystvärkar så jag fick spruta för att stanna upp allt ett tag.. snacka om besvikelse. Då var klockan ca 20.. skrevs in runt 09. Att inte krysta när en krystvärk kom va omöjligt och dom kunde se rätt omgående att detta kan vi inte stanna upp. Barnmorskorna var kanon och peppade mig under hela vägen och vilken sambo man har!!
    Sprack på 3 ställen och som jag läst så va de inget man kände. Visst de brände o sved under krystningarna men man tänkte inte att nu spricker jag.
    47cm och 3090 gram och jag var i 40+1
Svar på tråden Fler som ska föda i maj som vill samlas och leta alla små tecken på förlossning som finns?