EnAnonumius skrev 2018-05-07 18:47:22 följande:
Ursäkta?
Hur fan skall man kunna veta att du menade detta med äktenskapsförord?
Du skrev INTE ett enda jävla ord om det.
Du skrev bara detta jag citerar
"Eller så är det generellt så hos mormonerna, som de ju tillhör?"
(slut citat)
Hur skulle man kunna veta att DU syftade på just detta med äktenskapsförord i sig? Din fråga var ju bara svepande och ospecificerad på vad den syftade på i den formuleringen.
Jag är ingen tankeläsare, eller skall det var ett krav nu när man läser inlägg på FL?
Med tanke på att du inte frågade specifikt om äktenskapsförord i sig i din fråga, så tolkade ju jag din fråga om att det hade med huruvida kvinna var hederlig och ärlig som gick med på äktenskapsförord, och det i sin tur hade med att göra att det var typiskt för just mormoner denna hederlighet och ärlighet.
Men jag kan ju säga så här. Nej det är inte brukligt bland mormonerna.
Mormonerna får inte skilja sig, och de har inte äktenskapslöftet "till döden skiljer oss åt" som katolikerna och/eller protestanterna och/eller grekortodoska inriktningarna har..
Utan en mormon, enligt deras religion, så är det gifta även efter deras död när de då hamnar i himlen. Så de kan gå med på äktenskapsförord men det är knappast en mormonsk sed, och när den ena dör i äktenskapet så får inte den andra gifta om sig då hennes/honom make/maka väntar i himlen på sin maka/make.
Det till och med står i mormonernas bibel. Jag (ateisten) fick en bibel av ett par mormonska missionärer, och vi satt och diskuterade deras religion.
Då var det missförstånd. Jag syftade bara på äktenskapsförordet, inget annat. Jag borde nog ha varit tydligare, men jag trodde att det var relativt tydligt iom att det bara var en mening som jag citerade och syftade på. Men nu ser jag att det fanns möjlighet att missförstå. Men då har vi helt enkelt pratat förbi varandra.
Jag tyckte helt enkelt att man inte kan dra såna slutsatser. Vem vet varför folk gör sånt? Det finns väl många tänkbara anledningar.