Inlägg från: Anonym (Trean) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Trean)

Fler 40 plussare som plussat?

Här är en till nyss fyllda 40 som efter 4-5 års försök nu är i vecka 8. Vi har 2 barn sen tidigare 10 och 12 år. Egentligen hade vi gett upp hoppet och ?glömt? bort det så det kom som en liten positiv överraskning. Såklart lite orolig för min ålder men vet också att många äldre får ju barn och det brukar gå bra. En kollega på jobbet fick sin första vid 46.

• Anonym (Trean)

Hur går det för Er alla? Ni som har fött barn tidigare och det var ett tag sen har ni liknande gravidkrämpor som de tidigare graviditeterna eller skiljer de sig åt. Jag var sist gravid för 10 och 12 år sen. Skulle säga att de första två graviditeterna liknade varann med illamående tom v 11-12 och ömma bröst. Med första hade jag även mycket foglossning från typ v30 och till BF. Det var bättre med andra. Den här gången har jag varit lite mer trött, ömma bröst, mindre illamående men har väldigt mycket växtvärk. Är i v 9 och livmoder ömmar och drar ihop sig nästan som sammandragningar varje eftermiddag/kväll och även på nätterna. Det gör inte ont men känns. Hade sammandragningar med de andra två också men typ först när man hade kommit halvvägs. Känner ni skillnad?

• Anonym (Trean)
    Anonym (chock) skrev 2019-03-06 15:25:20 följande:

Börjar må lite bättre nu igen och då kommer tankarna genast tillbaka att allt håller på att gå åt fanders?! Lever bebisen?! Usch känns som om dagarna SLÄPAR sig fram nu!!! 

Någon mer som känner en ständig oro för missfall?

Det är ju fullt normalt att du mår bättre nu. Mitt illamående släppte ca v9 ca 2 v sen. Däremot ersattes det med mensvärk/växtvärk som har varit rätt jobbigt. Och inget jag känner igen från tidigare grav eller så har jag glömt. Idag är det första dagen som det har känts bättre. Var på NIPT test idag och tillhörande UL. Såg en liten sprattla och simma runt.
  • Anonym (Trean)
    Anonym (Sommarbebis) skrev 2019-04-27 17:11:33 följande:

Jag fyller 40 i höst och min man fyller 46. Då och då får vi kommentarer i stil med "men HUR gammal är du?" och "det var väl inte planerat?" etc. Jo, det var planerat och väldigt efterlängtat! Vi har två barn sedan tidigare som är 10 och 13 och har försökt få en till sedan fyra år tillbaka. Syskonen är i alla fall jätteglada vilket underlättar. Men jag har så svårt att inte ta åt mig av dessa kommentarer och börjar själv tänka att vi nog är alldeles för gamla för en till. Skulle så gärna vilja glädjas till 100% men dessa kommentarer från omgivningen förstör så mycket. :(

Är det fler som får höra sådant här?

Kan hålla lite med dig. Jag fyller 41 senare i år. Har inte fått höra att jag är gammal men folk har blivit förvånade,inget de visar men man märker det. Sen får man ju ett glatt grattis i alla fall! Kan ju i och för sig förstå att det blir en viss förvåning om man redan har två barn med samma man(svensk klassiker) och som inte heller är så små (10 och 12 i år) och utan att veta att vi faktiskt har försökt i 5 år. Folk är ju tyvärr mycket mainstream. Sen tror jag tyvärr också att det kan finnas en del avundsjuka. Många kvinnor har kanske önskat ha fler barn men inte orkat, fått nej av sin man eller bara låtit tiden gå utan att det blir något och det kan också vara anledning till märkliga kommentarer. Jag har många vänner som är några år äldre än mig så det underlättar då de alltid har sett mig som väldigt ung.
  • Anonym (Trean)
    Anonym (Anonym74) skrev 2019-04-28 13:10:26 följande:

Jag är 44, blir 45 i höst. Har efter några missfall nu en än så länge normal graviditet i v. 8+6. I onsdags fick vi se det litet knytet med hjärtslag och allt:) Många skriver om ålder och en del om att de känner sig gamla. För min del kan jag inte alls relatera till det, jag känner mig inte det minsta gammal. Skulle vi nu ha lyckan att få bli föräldrar finns det ingen ålder som kan stoppa det <3

Underbart! Vi håller tummarna för dig!
  • Anonym (Trean)
    Anonym (Anonym#74) skrev 2019-07-20 09:46:03 följande:

Följer fortfarande tråden. Är 45 (med en ny yngre man utan barn), är nu äntligen gravida i vecka 24 med en liten tjej. Mår väldigt bra och ingen större skillnad i graviditetskrämpor än för 20 år sedan. Omgivningen har varit så glada och positiva men vårde.... suck. Fick inskrivningssamtal i vecka 19, svårt att få tider och inställda besök, ska ta blodtryck varannan vecka pga ålder men har alltid haft lågt blodtryck och så även nu. Jag är så tacksam för denna graviditet men förstår inte att vården är så fixerad vid åldern då jag är helt frisk, tränar och mår bra.

Kan det vara så att ditt blodtryck är för lågt varför du måste gå på extra kontroller? Jag tänker att kan fixeringen vid ålder också bero på vart man bor. Här i Sto tycker jag att ingen i vården har brytt sig. Jag är 41 så lite yngre men har kompisar/kollegor som också varit gravida och långt över 40 och inte fått någon särskild behandling. Lite omodernt av vården att göra en grej av ålder. Men att du fått inskrivning v 19 är ju en skandal! Då har ju halva graviditeten gått. Och man har ju rätt till KUB abropå just ålder.

I alla fall väldigt kul att man kan bli gravid och få barn igen när man är 40+. Stort grattis till dig och pappan!
  • Anonym (Trean)
    Amazed skrev 2019-07-25 23:07:36 följande:

41 år och gravid i v 32. Har tre barn innan 12-15 år. Hittills har allt gått bra frånsett att jag blivit lämnad av pappan i fråga. Han som övertalade mig att börja om. Men min älskade storasyster kommer att finnas med på förlossningen. Känner mig så liten och svag trots att jag är så gammal! Vågar inte visa det utåt. Känns så skamligt dels att man anses för gammal, dels för att jag är ensam. Att jag gick på en sån nit. Får dock bra samtalskontakt via kommunen och har äntligen tagit tag i och köpt in allt babyn behöver och allt till BB-väskan. Bara att börja om med nya tag! ????

Jag tycker det är rätt intressant med att man anses vara gammal för bebis vid 40+. Förr i tiden när preventivmedel inte fanns fick kvinnor sina sista barn runt 40-50. Man får barn så länge kroppen vill med andra ord är man ung när kroppen fortfarande vill. Synd om pappan som inte vill uppleva det tillsammans med dig. Är han helt ute ur bilden el kommer han kunna hjälpa till med barnet på något sätt? Hoppas det kommer lösa sig på något sätt. Är själv lika gammal som dig och i v 33.
Svar på tråden Fler 40 plussare som plussat?