• Anonym (Ts)

Bebis och beröring

Vet inte om det kom i rätt kategori men har en fundering jag vill ha svar på,,,

Har en bebis på tre veckor och har märkt att han inte tycker om när man klappar/smeker honom på huvudet eller kinden. Han liksom ryser till och gör en grimas. Är det vanligt? Eller kan han ha typ autism som syns redan nu?

Ni som både har ?normala? och autistiska barn, var era barn såhär med beröring?

Är det nåt onormalt att en bebis beter sig såhär?

• Svar på tråden Bebis och beröring
  • Anonym (Ts)
    lövet2 skrev 2018-04-28 15:17:46 följande:

Om du klappar eller smeker en nyfödd baby på kinden, så slår det till en reflex att börja äta. När det då inte finns någon mat där, så blir det jättefel för babyn. Resultatet blir en missnöjd baby som ser ut att grimasera.

Visst är det så ... men han ryser som på direkten utan att försöka få tag i handen.
  • Anonym (Ts)
    Meriall skrev 2018-04-28 15:43:27 följande:

Hur blir det om du smeker på kroppen? Prova lägga en hand på huvudet utan att röra på den (inte kinden). Vissa bebisar har känsligare hy speciellt om de är födda lite för tidigt utan att för det ha autism.

Det är likadant när jag lägger handen på huvudet. Han liksom ryser till och gör grimas som om det är obehagligt, drar upp axlarna mot öronen gör han också i samma veva.

På övriga kroppen är det som han rycker ifrån men om det är pga beröringen i sig eller nån reflex vet jag inte.
  • Anonym (Ts)
    Meriall skrev 2018-04-28 16:00:45 följande:

Ger det sig om du håller kvar handen på huvudet? Har du kalla händer kanske?

Hmm nu var det inte lika reaktion varje gång men när jg lade handen på huvudet och höll kvar så fortsatte han och skriva på sig som om han ville ha bort handen.

Men visst kan det bero på att jag är kall också. Det har jag inte tänkt på.
Svar på tråden Bebis och beröring