• Jsv17

Fingrar i bebis mun, äckligt?

Hade sagt till pronto! Tillhör föräldrakategorin som steriliserar nappen när den ramlat på golvet så nåns äckliga finger då hade jag typ svimmat haha särskilt om det är någonting medvetet en vuxen gör, att min son vill stoppa ALLT i munnen det kan ju inte nån annan rå för men ?tycka det är mysigt? och stoppa in fingret själv är konstigaste jag hört....

Mamma till en liten pojke sedan 9-12-17
  • Jsv17
    Anonymsju skrev 2018-04-28 09:50:22 följande:

Skönt att höra att andra tycker det är lika äckligt som mig, hade väntat mig kommentarer som att jag är överdriven, lite bakterier skadar inte och att jag ska slappa av.

Hon är sån man känner att man måste klä honom i hennes kläder hon har köpt när vi hälsar på henne, hon blev avundsjuk när min mamma fick ta en promenad med vagnen själv när han va nyfödd, när jag säger att jag gillar färgglada babykläder så köper hon ändå bara vita/svarta. Jämfört med min mamma som frågar vad jag gillar, inte beter sig som att det är någon tävling om honom osv.

Så jag tror hon tänker att om sonen får suga på hennes fingrar kanske han kommer gilla henne mest och knyta an till nu, typ nästan lite moderaktigt..

Det är ju en självklarhet att det är min mamma jag kommer känna mig tryggast med att lämna sonen hos.

Åh herregud... självklart är man som mamma mest bekväm med sin mamma, här var det tvärtom mannen som tyckte hans mamma skulle hålla sonen när han var liten och ?tryckte på lite? för att han var stolt givetvis och ville hans mamma skulle hålla hans son, men då var det svärmor som sa ifrån, att jag är mamman och nu när han är liten är jag viktigast och sa att särskilt med första barnet så kan det vara jobbigt med sådana som inte står en närmast och att hon hade hela resten av hans liv då de kan umgås. Hon är även mer försiktig än min mamma och frågar vad hon kan köpa/göra osv hade tyckt det var jättejobbigt om hon hållit på så där, blir min egen mamma för mycket ibland så har jag ju inga problem att säga ifrån till henne, men hade ju varit jobbigare med svärmor...

Kan inte din sambo prata med henne? Klart det kan vara lite annorlunda regler hos farmor/mormor hör ju lite till så där att man kanske får nån extra godisbit eller så, men här verkar det ju som att hon typ medvetet mutar barnen för att försöka bli favoriten, och det är inte ok, tills viss del måste ju även en barnvakt hålla er linje och åtminstone respektera den hade min mamma eller svärmor uttryckt sig så där så hade jag sagt ifrån direkt, alternativt sagt åt min man.
  • Jsv17
    Anonymsju skrev 2018-04-30 15:25:25 följande:

Ja jag har svårt att göra så att det blir dålig stämning, jag är en sån som snarare sköter över allt möjligt korkat folk säger för att slippa denna dåliga amning som kan uppstå.

Ja precis jag vet inte riktigt hur jag ska formulera mig så att jag inte ska låta dryg, när hon redan har fingrarna i munnen kan de ju låta rätt drygt o ba: NEJ ut med fingrarna!!

Jag brukar skylla på BVC eller neo (vi var 5 dygn på neo med vår son) om det känns lite känsligt (mannens släkt och vänner och så, hans familj har jag inte haft några problem med) och att bvc sagt att man ska be folk tvätta händerna innan de håller osv och säga att det beror på rs, och får dom det så här små så kan de bli inlagda med respirator. Det är faktiskt delvis sant i utskrivningssamtalet på neo så sa de att det bästa man kan göra för sina små är handhygien både själv och de som håller/ska vara nära. Alltid ett bra kort att spela om man vill skjuta det ifrån sig själv lite, jag brukar bara helt enkelt hålla fram handspriten om nån vill hålla, och kommer man hem till oss blir man inskickad i badrummet att tvätta händerna innan man går in. De flesta ifrågasätter inte alls, men när nån mumlat eller typ antytt att man är löjlig då har jag kört det kortet, mina nära vänner och familj har inte gjort det dock då de vet att ber jag om nåt så har jag en bra anledning till det och numer behöver jag sällan be, utan alla bara går in och tvättar händerna alternativt ber om handspriten själva innan de frågar om de får hålla honom.
  • Jsv17
    Anonymsju skrev 2018-05-01 14:41:38 följande:

Är det någon som sitter inne på nåt bra tips att säga till nu i efterhand att fingrar i min inte är OK?

Och hur mycket ska man hålla på att läxa upp sin svärmor egentligen? Då hon som sagt gjort många övertramp sedan början av graviditeten, och vara firtsatt trots en ordentlig tillsägelse av hennes son (min sambo).

Hon har både sårat mig och gjort mig arg gällande graviditeten och efteråt, jag har aldrig sagt till henne att hon gått över gränsen, men nu har jag på något sätt fått nog, och känner att jag kokar över så fort jag tänker på henne, jag vill ta upp saker nu och ifrågasätta henne.. Men undrar om det är en sån bra idé.. Vad tycker ni?

Tror det är en bra idé att ta upp saker när man är lugn och sansad, så bättre att planera när man ska ta upp det och göra det på ett lugnt sätt. Det blir ju lätt så annars att rätt var det är så rinner bägaren över, och så blir du helt skogstokig och så verkar reaktionen helt oproportionerlig till vad som just skett (typ att hon tar i sonen utan att ha tvättat händerna) då du liksom samlat ihop det under en hel graviditet och sonens första halvår.

Säg till henne att du vill ha en bra relation till henne och vill givetvis att sonen ska ha det också, men att du känner att hon går över gränsen och inte respekterar dig som förälder. Du är hans mamma och det är nu ditt främsta jobb att göra det som är bäst för honom, och vad det är det avgör du och hans pappa, ingen annan och kan man inte respektera det då får man acceptera att man inte får hålla eller vara barnvakt, ingen tvivlar på hennes kärlek till sitt barnbarn, men hon är inte hans mamma det är du.
  • Jsv17
    Anonymsju skrev 2018-05-02 22:19:40 följande:

Tack för era ord!! Nu har killen pratat med henne om 2 saker i alla fall.

Men jag mår inte bra, når dåligt av att våran relation blev så förstörd nu när vi fick barn. Jag vill ju inget hellre än att ha en bra relation med henne, men just nu känner jag att jag inte tål henne. Ju mer jag tänker på saker hon har gjort/sagt så märker ju hur kontrollerande och förminskande hon varit genom alla år, det tog att jag skulle bli gravid och få barn som hennes beteende blev för mycket.

Bara nu senast när vi pratade om min långa förlossning som just nu utreds och eventuellt kan bli en lex mariah anmälan på, så säger hon att jag ju är en sån som tänker mycket på saker och ting och det va därför jag tog det så hårt, är inte det förminskande?

?!?!

Du tänker för mkt och därför tog en så utdragen förlossning med en potentiell lex Mariah anmälan som följd dåligt? Jag baxnar inför denna kvinnas uttalanden...

Jag tror du måste försöka säga till i stunden också, fast du kan göra det lite under radarn med en fråga, ngt jag lärde mig av nån retorikexpert på tv och använde mig av under min graviditet (jag fick stor mage snabbt och tröttnade rätt fort på alla kommentarer om ?hur stor jag var?) när man ifrågasätter folk och ber dem utveckla sina tankar blir det ofta rätt pinsamt, för dem. Som i det här fallet, hade du kunnat svara med, men hur menar du nu, att jag själv tänkt mig till att må dåligt över min förlossning, som bevisligen var så illa att den måste utredas av vården och ev. anmälas? Hur har jag tänkt mig till problemet menar du? Du kanske kan förklara hur jag skulle tänkt för att må bättre? Även om de finner sig och drar till med nåt kan man ofta pusha vidare i samma spår och även om hon inte skulle visa det har du gjort det obekvämt för henne, och gör du det några gånger med olika saker när hon ör både förminskande och gränsöverskridande kommer hon snart börja tänka på vad hon säger kring dig, det gör man nästan omedvetet för man gillar oftast inte att bli ifrågasatt utan man slänger ur sig sådana där saker utan att fundera så mycket på hur det mottages i andra ändan. Du ska absolut inte bara sitta och ta hennes uttalanden något mer då tror jag du kommer explodera, och även om det inte skulle bli jättemycket bättre så kommer du må bättre när du står upp för dig själv, jag hejar på dig!
  • Jsv17
    Anonymsju skrev 2018-05-30 09:38:16 följande:

Hejsan alla!! Längesen jag skrev nåt här, men har bara en fråga, jag tycker det är både skönt och hjälpsamt att höra hur andra tänker kring mina tankar ang. Svärmors beteende.

Om ni hade ett samtal angående bebisens första ord med er svärmor och säger till bebisen att första ordet borde vara "mamma, kan du säga mamma, mmmmmammma" och höll på sådär man gör ni vet, så bötjar svärmor direkt med sitt namn mot bebisen "mmmmaria mmaria"

Hade ni stört er?

Jag tror mer det blir irriterande i hela sammanhanget, att allt annat hon gör skapar en grund irritation. Jag tror inte jag retat mig så mycket på just en sån incident, om man tittar på just den enskilt, men hade det varit en del med allt det andra så hade nog det stört mig enormt mycket med då det stuckit ut som ytterligare en grej där hon går över gränsen.
Svar på tråden Fingrar i bebis mun, äckligt?