• Akira Öken

IVF Maj 2018, vill ni följas åt?

Solstrål1 skrev 2018-05-25 06:17:13 följande:

Fikk en liten blödning i går på beräknat mens. Storgråtade hela dagen. Satte in tampong men hade inte kommit så mycket mer. Men nog för att det var blod i trosan. Brukar blöda rikligt första dagen. Tog test i dag bara för att bekräfta och ladda om för nya tag. Men det var positivt! Och har än så länge inte blödd mer. Overkligt!!! Ruvdag 12 i dag (blastocyst).

Stort Grattis!

Det är som att det alltid kommer lite mer glada nyheter på fredagar än andra dagar. :)
  • Akira Öken
    lizzyli skrev 2018-05-26 10:23:55 följande:

Jag är så nervös inför VUL på måndag när vi ska få se om det blir några ägg därinne. Är idag på sprutdag 4 med gonal-f, korta metoden. Och jag hoppas så innerligt på att vi får fler ägg den här gången, att flera blir befruktade och att vi kan få ett par till frysen. Vill såååå inte att det här ska sluta med ett negativt gravtest, inget i frysen och 40 tusen mindre på kontot. Dessutom är det ju så att ett FET-försök kostar betydligt mindre än en hel stimulering/äp/et-omgång.. Ifall inte lyckas den här gången menar jag *håller tummarna*

...och jag är nervös inför ägguttag på måndag. Vi får hålla tummarna för varandra!
  • Akira Öken
    lizzyli skrev 2018-05-26 23:36:53 följande:

Ja det får vi göra! Har du gjort ägguttag förut eller är det första gången?

Japp, det blir fjärde gången. Vilken behandlingsomgång är det för dig?
  • Akira Öken
    lizzyli skrev 2018-05-28 09:03:31 följande:

Första VUL idag och de hittade 10 äggblåsor på 8-10mm (eller vad det nu är för måttenhet??), Och 13 st på 7mm eller mindre. Jag skulle fortsätta med samma dos som innan, så jag gissar att det var bra då. Nytt VUL på torsdag..

Tänkte på dig idag. :) Det låter ju jättebra!
  • Akira Öken
    Långväntanefterdig skrev 2018-05-28 14:27:21 följande:

Helt galet, men idag ringde jag till en privat ivf mottagning. Dom hade ett avbok IMORGON! och vi sa ja.

Då är ju bara kruxet det där med att det kostar 40.000 , vi får ett räntefritt lån genom en bank på 1 år. Man vet ju inte försen efteråt om det var värt det. Men att vänta på sahlgrenska till november känns alldeles för långt borta. Sen känner jag också - att även om det inte tar sig nu, så är vi väl förberedda inför vad som sen komma skall på sahlgrenska. Det är ju mer "löpandebandet procedur" på sjukhus, medans du på klinik får bättre bemötande och en jäkligt mycket trevligare miljö. Då kanske man är mer chill sen när man liksom gjort det en gång ?

Sjukaste är att jag ska ha mens om 2-3 dagar och dom planerar att göra ivf:en redan denna cykel. Det går verkligen undan när man gör det privat kan jag säga. Jösses!!

Vad tycker ni om lån för ett försök? Sambon är inte helt med på det egentligen men...

November låter väldigt långt fram i tiden. Har ni hänvisar till vårdgarantin?

Tänker att jag absolut hade betalat 40 000 kr, men inte utan att ha uttömt andra möjligheter först.
  • Akira Öken
    Långväntanefterdig skrev 2018-05-28 15:00:13 följande:

Finns inget som heter vårdgarantin på sahlgrenska , dom hänvisar till fria vårdvalet då man själv får uppsöka vård i annat landsting med kortare kö.

Vårdgaranti är en lagstadgad rättighet enligt Hälso- och sjukvårdslagen. Den gäller för alla landsting, regioner, sjukhus osv. De kan inte välja att ha vårdgaranti eller inte. Mitt förslag är att ni hör av er till vårdgaranti-kansliet för ert landsting.

I samband med att vi skulle göra vår första ivf-behandling blev vi informerade om att det var väntetid (minns inte om det var 6 eller 9 månader). Vi åberopade då vårdgarantin och helt plötsligt dök det upp en tid inom någon dag (vi hade väntat cirka tre månader). Visst, de kan hänvisa er till ett sjukhus långt bort, många verkar försöka skrämma människor till att inte använda sin lagstadgade rättighet genom att deklarera att "man kan hamna vart som helst i landet", men "glömmer" samtidigt att informera om att de ska stå för både resekostnader och förlorad arbetsinkomst.
  • Akira Öken
    Långväntanefterdig skrev 2018-05-28 17:07:55 följande:

Fast jag har varit i kontakt med dom och det är så lång kö på sahlgrenska och det finns ingenting dom kan göra åt det , dom kan erbjuda vård inom 3 månader men då är den vården i annat län. Så tyvärr finns det inget dom kan göra... vi har en tid i november och får gå på den om inte det funkar nu privat. Men jag hoppas sååååå!

Jag förstår. Men måste ni just till Sahlgrenska då? Det ligger ju på deras ansvar att erbjuda annan klinik samt att stå för alla era omkostnader.
  • Akira Öken
    Långväntanefterdig skrev 2018-05-28 18:49:07 följande:

Nej det är inte deras ansvar enligt dom , vi kan åka till örebro om vi vill men först efter sommaren så det är för långt att åka.. så vi gör såhär i väntan på sahlgrenska.

Inte mot dig utan mot kliniken: skitsnack, rent ut sagt. Det är deras ansvar. De ljuger.
  • Akira Öken
    Långväntanefterdig skrev 2018-05-29 20:59:56 följande:

Fast jag har ju givetvis kollat upp allt innan jag gjordr privat val! Dom erbjuder vård inom 3 månader, men då i annat län. Dom kan ju inte trolla fram en plats till en inom 3 månader med alla sökande. Sorgligt men sant så ser vården ut i göteborg.

Ah, då förstår jag. Det var det jag menade, att de måste ordna plats på annan klinik. Men har ni tackar nej till det är det ju en annan sak.

Härligt med sprutstart inom några dagar! Lycka till!
  • Akira Öken
    ESK1 skrev 2018-05-30 18:34:11 följande:

Hoppar in om det är okej!! 

Gjorde ett FET (återföring av fryst) igår, på ett 5-dagars! :D

Gjorde tidigare detta år min första IVF behandling, där vi satte in en 2-dagars, men inget plus på stickan :(

Självklart, välkommen! Vad spännande!
  • Akira Öken
    Challe2018 skrev 2018-05-31 18:19:08 följande:

Hej alla!!

Vi har plussat;) har som sagt tagit tre olika test varje dag så det känns säkert.

Det som nu varit svårt i några dagar är att föra upp Lutinus, är det någon annan som upplever det? Var inga problem i början men nu tar det stopp och trycker jag på gör det ont.

Vad roligt att höra! Grattis!
  • Akira Öken
    Liten elak och intelligent skrev 2018-06-15 21:58:54 följande:

Allt känns bara skit. Vi fick ju tre som de sade jättefina embryon till frysen. Man vågade inte återföra färskt eftersom jag var överstimulerad utan jag fick vänta till hormonkaoset lagt sig. De sade att de flesta frysta embryon klarar upptining. Typ 75-80%.

Idag var det dags. Jag skulle dit för återföring. När jag kört 1,5 timme och med en halvtimme kvar ringde de. 

Inget av embryona klarade sig. Inte ett enda. Alla tre är döda. Man tinade ett i taget men inget klarade det. 

Jag är så fruktansvärt jävla ledsen.

Fyy faaan! Rent ut sagt. Vilken mardröm. Får tårar i ögonen när jag läser det du skriver. Vi blev nyligen av med 12 befruktade ägg, så jag kan föreställa mig vilka känslor du kan ha just nu. Hoppas att du har någon hos dig som kan ge tröst och stöd.

Stor kram
  • Akira Öken
    Liten elak och intelligent skrev 2018-06-16 06:56:47 följande:

Ja, det här var som ett hårt slag i magen. 

Vad var det som gjorde att ni blev av med 12 befruktade ägg? Slutade de utvecklas?

Jag tycker det är så konstigt och oväntat. De har inte sagt annat än hur bra allt sett ut. Lättstimulerad. Bra värden. Alla ägg befruktade. Två jättefina fem dagars blastocyster och en lika fin sex dagars blastocyst. De sade att det är ovanligt att blastocyster dör och att våra blastocyster bedömdes ha hög chans att ge upphov till graviditet. Men så dör alla vid upptining. Hur kunde det bli så? 

Nu blir det ny IVF-behandling i augusti.

I vårt fall handlade det om felaktig hantering på labbet. Den mänskliga faktorn. Av alla saker man kan räkna med och oroa sig för under den här processen var felhantering inte något som jag ens hade funderat över. Men jag har brutit ihop och kommit igen (hjälpligt).

Vad säger er klinik om anledningen till att ingen av blastocysterna klarade upptiningen?

Vi börjar nästa behandling i slutet av juli. Kommer denna gång att nedregleras med Suprefact, vilket i mitt fall innebär två sprutor om dagen de första veckorna och sedan tre sprutor om dagen när jag börjar med Menopur. Det blir vår 5:e IVF-behandling. 4 insättningar. Inget plus.
  • Akira Öken
    Inalina skrev 2018-06-22 06:53:36 följande:

Idag fick vi äntligen se ett plus på stickan!!! Första gången i mitt liv, efter 3 års aktiva försök och 2 ivf! är så otroligt tacksam och lycklig och helt skakis!! Tänk att det gick att bli gravid, kan knappt fatta det!! Glad midsommar allihopa och jag hoppas på massor med fler plus i den här tråden!!! Stor kram till er!!!

Fantastiskt! Stort grattis och glad midsommar!
  • Akira Öken
    Inalina skrev 2018-06-25 07:46:17 följande:

Lyckan var nog tyvärr väldigt kort för mig :( haft bruna spottings sen i lördags som tilltagit och i morse var det lite blod på pappret. Känns lite som att mensen kommer när som helst och tog ett nytt test som var mkt svagare än i helgen :(

Vet att det är vanligt med missfall men blir ju ändå knäckt på att det bara inte kan funka för en gångs skull!! Fortsätt kämpa alla ni där ute, det ska vi göra men måste bryta ihop lite först bara. Mannen åkte precis i väg på en resa ett par dagar, han hann trösta lite innan han åkte dock. Kram!

Nej! :( Hoppas att det inte är som du befarar.

Kram
  • Akira Öken
    Långväntanefterdig skrev 2018-07-04 02:50:03 följande:

Testdagens underbara streck <3

Fattar inte att det är sant men så är det. V5 idag(4+3)

Försiktigt förhoppningsfull och mycket ödmjuk å tacksam!

Underbart! Grattis!
  • Akira Öken
    Inalina skrev 2018-07-05 09:28:46 följande:

Hej! Jag vet att vi alla vill att andra ska lyckas här i tråden vilket jag tycker är jättefint :) Tyvärr var mitt HCG väldigt lågt på blodprovet, endast 33 så det var konstaterat MF. Gjorde även ett VUL i måndags där hon inte såg så mkt utan förmodligen är det mesta borta nu. (Blöder dock lite fortfarande...suck).

Vad härligt för dig att första milstolpen är avklarad!! Vad häftigt och overkligt det måste vara =) Njut ordentligt av den lilla krabaten där inne, känner du av något illamående eller liknande ännu?

Usch vad tråkigt! Har tänk på dig och hoppats. Kram
  • Akira Öken
    Linsir skrev 2018-07-04 10:33:39 följande:

Var på VUL idag (7+1) men tyvärr blev det tråkiga besked. Det man hade fasat för hade hänt, inget pickande hjärta och det lilla som fanns där var alldeles för litet (som i vecka 5) för att det skulle finnas något hopp. Är så innerligt ledsen, sedan tanken på att nu vänta in en blödning känns horribelt. Om inget skett tills 20 augusti får jag tabletter för att hjälpa kroppen på traven... AUGUSTI.. jag vill att detta ska ta slut nu

Usch vad tråkigt! Är de helt säkra?
  • Akira Öken
    Inalina skrev 2018-07-05 15:31:42 följande:

Vad är er plan nu framöver? Kör ni igång igen i höst?

Japp! Väntar på mensen, sen kör vi igång med långa protokollet dag 21.

Hur blir det för er?
Svar på tråden IVF Maj 2018, vill ni följas åt?