• LillaAw

IVF Maj 2018, vill ni följas åt?

Jag är gärna med i den här tråden :) är kanske lite efter er andra men är på sprutdag 3 idag kort protokoll. Känner mig spänd och hoppfull. På tisdag ska vi på ultraljud och se hur det ser ut med äggblåsorna. Det är mitt första IVF-försök så allt känns nytt och läskigt. Tycker inte alls om att ge mig själv sprutorna.

På vår klinik verkar det som att de alltid vill odla i 5 dagar om möjligt tills det blir blastocyst. Gör alla kliniker det? Känns som många dagar att odla. Är rookie på detta så kanske någon vet lite mer än jag hehe. Lycka till alla som ruvar!

• LillaAw

Tack för bra info! Men sidan verkar ha försvunnit eller länken :)

tänkte också att det är bra att odla för då ser man vilka som "faller ut" och de kanske inte hade klarat sig i livmodern heller. Hoppas på flera fina som ska klara sig i odlingen. Det jobbiga är att man inte kan påverka så mycket, man kan vara ta sina sprutor och hoppas att kroppen svarar som det är tänkt.

Min läkare sa att det där man prata om att ägget fastnar eller inte är en myt. Alla ägg som är bra fastnar men att det ofta är något litet fel på ägget, kromosomerna eller liknande och då stöts det ut. Det tyckte jag var spännande..

Det känns fortfarande som science fiction att man ens kan genomföra detta!

• LillaAw

Någon av er som har ont i magen efter 5 dagen menopur? Känner mig öm och har svårt att sova. Ska man kanske kontakta kliniken då eller ska man bara räkna med att det är så det är..

Påbörjat IVF maj 2018 nouw.com/nar2blir3
  • LillaAw
    Lewaize skrev 2018-05-13 22:39:41 följande:

Jag hade bara menopur i 3 dagar. Men hur har det gått? Kontaktade du kliniken idag :) ?

Det har gått lite bättre idag. Ska till kliniken på tisdag morgon på ultraljud så får köra vidare två kvällar till. Mår rätt bra förutom magen som känns svullen och lite öm över äggstockarna :) Är lite rädd att bli överstimulerad och då inte få sätta tillbaka äggen fören efter sommaren. Men ska inte ha massa negativa tankar. Förstår att det är större rister för de som har pcos och det har ju inte jag. Hur går det för dig? :)
    Påbörjat IVF 2018 nouw.com/nar2blir3
  • LillaAw
    Liten elak och intelligent skrev 2018-05-14 08:49:17 följande:

Det låter klokt att kolla upp. Jag har inte PCOS och ändå fick jag för många blåsor och för höga östrogennivåer. Fick först sänka dosen och sedan coasta fyra dagar. Idag blir det äggplock. Hoppas på att man kommer kunna återföra ägg också. De sade att de tror det men får se. 

Okej, ja förstår. Fick du några symtom av din överstimulering? Jag har en ganska hög dos menopur. 375 IE. Känns som sprutan aldrig tar slut när jag sprutar in det. Usch, kommer nog aldrig vänja mig vid att ta sprutor. Jag håller mina tummar för dig att äggplocket ska gå bra. Du får skriva hur det gick sedan om du orkar och inte är helt slut av medicineringen. Lycka till nu! Kram
  • LillaAw
    Inalina skrev 2018-05-14 15:26:55 följande:

Hej! Ja det är väldigt spännande i IVF-svängen! Min klinik vill också odla till dag 5, men om man får ut väldigt få ägg sgör man återföringen tidigare för att inte riskera att man väntar för länge med få ägg så det inte blir någon återföring. Men väntar de till dag 5 kan de med allra största säkerhet se vilka som är bäst för återföring :)

Jag såg att du hade ganska hög dos Menopur, jag har fått mitt protokoll för andra IVF:en nu där jag körde första protokollet i feb med 150 ie Gonal F, nu får jag gå upp till 300 ie. och hoppas på bättre resultat!  förra gången fick de bara ut 4 ägg, varav bara 1 överlevde till dag 3. Stort lycka till!! har du haft första ultraljudet ännu?

Hej! Vad spännande. Hoppas du svarar bra på den här behandlingen nu :) jag har mitt ultraljud imorgon bitti. Hoppas det ska finnas några ägg. Jag vet inte hur många och hur stora man vill att de ska vara efter 6 dagars med sprutor. Jag känner när jag sitter på vissa vis att det känns svullet. Har svårt att sitta framåtböjd för det trycker på och ömmar framförallt på kvällen när jag ska sova. Jag hade runt 7 antralfolliklar på ena äggstocken innan vi startade behandling och den andra kunde de inte räkna så noga för gulesäcken va ivägen. Jag vet inte om man har de man har eller om det bildas nya av sprutorna. Många frågor som dyker upp när man är hemma och tänker hela tiden.

När har du ultraljud? Lycka till!
  • LillaAw
    Liten elak och intelligent skrev 2018-05-14 17:58:31 följande:

En del ont och ömt i magen och lite illamående. Idag var äggplocket. Det gick rätt bra men gjorde ont.  20-25 blåsor var det och svullna äggstockar. Men bara 7 ägg. Men de säger att när man coastar försvinner en del ägg men de bästa klarar sig. Kanske det stämmer. 

Oj förstår att du kände dig svullen med så många äggblåsor. Håller tummarna på att erat guldägg finns bland dem 7! Bra med kvaliteten, då,räcker det ju egentligen med ett riktigt bra som ni får tillbaka :)
  • LillaAw
    Sommarhopp skrev 2018-05-14 19:17:44 följande:

PLUUUUS!!! Jag kunde inte hålla mig längre utan köpte ett rfsutest på vägen hem från jobbet. En svagt men tydligt poditivt test! Både på håll och i alla vinklar. Hoppas så att det går vägen den här gången. Det är väldigt tidigt än. Ruvsrdag 6 med en blastis.

Stort grattis! :D

hur tidigt har man testdag? Vet att ovitrelle och andra ägglossningssprutor innehåller HCG som ger utslag på graviditetstest i tio dagar efter man tagit den.

Är själv testgalen så kan aldrig hålla mig från att testa!

Är glad för dig skull, njut nu! Kram
  • LillaAw

Nu har jag varit på första ultraljudet och jag hade 10 äggblåsor som var typ lika stora vilket var bra tydligen :) känns så bra att det fanns något där bara. Troligtvis äggplock på måndag. Läskigt och spännande.

• LillaAw
    Liten elak och intelligent skrev 2018-05-15 10:02:03 följande:

Alla sju ägg som de plockade ut igår blev befruktade!!!! Jag är så glad! Nu ska de odla vidare till blastocyst.

Men Gud vad bra! Det är nog ganska ovanligt att alla tar sig så bra! Grattis :)
  • LillaAw
    Lewaize skrev 2018-05-19 07:10:23 följande:

Vi har också plussat :D Med testet som vi fick med ifrån kliniken men nu är vi påväg till apoteket för att köpa ett digitalt. Känns som att det är mer tillförlitligt.

Allt är bara helt sjukt och overkligt! Även om det är extremt tidigt så glädja vi åt att vi faktiskt kan bli gravida vilket vi inte trodde innan :)

Testdag är 20/5 men 1 dag hit eller dit gör väl inte så mycket ;)

Stort grattis till dig!! :D ni får fira i helgen. Kram!
  • LillaAw

På äggplocket igår fick jag ut 16 ägg. Idag ringde de och sa att 3 klarat sig. Samt att de gjorde icsi på alla pga det va lite lite spermier. Va var ju oförklarligt barnlösa men känns som de nu hittat anledningen att det inte går typ. Känner mig ledsen idag. Imorgon ska jag få tillbaka ett om något överlever till imorgon :/ stor oro just nu.

Var så hoppfull igår när de fick ut 16 ägg.

Så jobbigt att hela tiden slitas mellan hopp och förtvivlan.

• LillaAw
    Jilka skrev 2018-05-22 16:47:21 följande:

Jag förstår besvikelsen. Förhoppningsvis går det vägen ändå, det är väl inte allt för ovanligt att bara få ut 3 befruktade ägg (men klart, jag hade också varit besviken om det var 3/16 som befruktades). Håller tummarna för er!

Har fått lite mer svar nu. Av 16 ägg så var 10 mogna ägg och de gjorde icsi på dem. Tanken va att min killes spermier va normal i antal med de va nedsatta nu. Hoppas hoppas på att få tillbaka ett fint imorgon! :) håll en tumme. Kram
  • LillaAw
    Solstrål1 skrev 2018-05-23 11:32:50 följande:

Ni som satt in blastocyst, hur många dagar från isättning till testdag? Jag fått testdag en vecka efter förväntat mens, tre veckor efter uttag. Förväntat mens i morgon. Skulle så gärna vilja testa tidigare.. vill bara veta. Eller vill egentligen bara plussa. Ni som plussat, efter hur många dagar tog ni test?

Mun klinik säger 18 dagar från äggplock :) går säkert att testa tidigare men tänker nog inte göra. Så det får fästa ordentligt. Läst så många som testat tidigt sen kommer mensen/tidigt missfall så kommer nog inte våga testa för tidigt. Skulle bli så besviken :/ kram!
  • LillaAw
    stellanocte skrev 2018-05-23 19:05:55 följande:

Några fler ruvare här? Jag är på RD 3 just nu. 

Jag är på RD 2 :) så ganska nära varandra.
Svar på tråden IVF Maj 2018, vill ni följas åt?