Inlägg från: Anonym (Tjejen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tjejen)

Escitalopram kroppsliga biverkningar

Har ätit ecitalopram (cipralex) i flera år.

Hade som dig i början också och det tar typ 3-4veckor innan kroppen vänjer sig.

Däremot, så är det ett jävla helvete att sluta med dom så tänk på att det är ett "långvarigt förhållande" med just cipralex.

Jag trappade ut en gång och fick balansrubbningar, kräktes, vinglade, hjärtklappning, hjärthopp och fick gå med kryckor. Jag mådde skit.

Så jag gav upp efter 3 veckor utan och började äta dom igen.

Dom funkar bra, rent generellt när man är deprimerad eller bara vill vidbehålla en balans i humöret. Funkar jättebra när man väl ätit in sig på dem.

Jag äter 20mg dagligen.

• Anonym (Tjejen)
    Anonym (SSRI) skrev 2018-04-26 20:25:57 följande:

Tack så mkt för svar! Har ätit Cipralex förut för några år sedan, i några år. Men kommer inte ihåg om jag hade dessa bieffekter. Tror inte det men kommer ihåg att jag hade andra biverkningar. Är bekant med både SSRI och SNRI sen 10 år tillbaka. Men detta illamående och aptiten är ett helvete!!

Gick du ner i kg och sen upp eller?

Jag stannade ganska bra på vikten jag hade ändå. Tyvärr hade jag anorexi på den tiden och kommer inte riktigt ihåg om jag gick ner. Jag åt rätt lite generellt liksom. Men det kommer bli bättre för dig.

Om du ber dem skriva ut lergigan comp mot illamående så kan det hjälpa en sväng på traven :)
  • Anonym (Tjejen)
    Anonym (SSRI) skrev 2018-04-26 23:00:54 följande:

Hoppas du mår bättre idag och fått ordning på anorexin :) Har du erfarenhet av vitamin och mineralbrist?

Jorå. Jag gick kbt och regelbundet på Ätstörningsenheten i ett år ungefär. Idag är jag frisk och mår bra.

Jag har ibs/chrons och perniciös anemi så jag måste ta järn, b12 och massa andra mediciner för att kunna funka fysiskt.

Men som sagt. Ibland tar det tid att äta in sig på tabletter och de kan göra mer skada än hjälp i början oavsett vilken medicin man tar :)

Hoppas det lugnar ner sig för dig sen. Prova ät gurka. Det funkar rätt bra om man inte vill/är hungrig
  • Anonym (Tjejen)
    Anonym (SSRI) skrev 2018-04-27 01:05:26 följande:

Jobbigt med IBS :( Tror rätt många har det utan att veta. När mina besvär har lagt sig så ska jag testa OxyTarm hade jag tänkt, känner du till?

Gurka är faktiskt nåt som alltid går ner :) Grönsaker för övrigt med. Men ger inte mkt energi tyvärr. Kan inte bara äta nåt för att äta, måste känna att man kan äta det. Växer i käften annars.

Köp hellre inolaxol (grandulat) receptfritt på Apoteket :) hjälper både tröga samt lösa magar och har hjälpt mig många gånger. Blir bättre balans och det märker du av efter 2-4dagar att magen är betydligt bättre. Jag brukar tömma en påse i munnen och svälja med vatten. Går lättast då.

Jag äter en del plommontomater också. Sen kan man steka färska champinjoner med smör och servera med keso och rivet (rött) äpple på det. Räddade många av mina dagar då maten inte kändes speciellt aktuellt.

Jag tappade också sexlusten ett tag men lyckades få tillbaka den efter någon månad. Man blir ju som orkeslös och man bryr sig genuint inte alls i början de första månaderna - tyvärr. Men man får prova sig fram, känna sig lite dekadent så kommer det nog tillbaka.

Märkt att man bryr sig mindre om det mesta, vilket egentligen är rätt skönt på gott och ont.
  • Anonym (Tjejen)
    Anonym (Ibs) skrev 2018-04-28 11:49:01 följande:

Har ätit Cipralex i några år, anledningen är att jag har extremt svårt ibs så detta var sista chansen för en lösning för att slippa operera bort tarmar. Insättningen var hemsk! Magen brakade totalt, illamående samt ångest från helvetet. Fick utskrivet lugnande som hjälpte något. Första två veckorna var vidriga men sedan klingade det av. Har kronisk magkatarr med tillhörande illamående så vet inte om tabletterna också ger dessa biverkningar men känns som vanligt nu.

Jag ska försöka trappa ner snart för att se om magen kan må relativt bra utan men är skräckslagen för kommande utsättningssymptom!! Vet någon hur dessa kan te sig?

Jag har också ibs/chrons och vet hur det känns. Jag skrev om utsättningssymptom längre upp i tråden. De är hemska
  • Anonym (Tjejen)
    Anonym (Ibs) skrev 2018-04-28 14:12:28 följande:

Tack för svar! Usch vilka symptom! Tror du att det är omöjligt att sluta med dem? Läste någonstans (kommer inte ihåg vart) att Cipralex ska sluta tillverkas, tänk om det är sant, hemska tanke!!

Omöjligt är det nog inte, men svårare beroende på vem du är. Jag skulle tex inte kunna göra det som har barn, hund osv som jag måste altivera. Är man sambo utan barn och så kan man ju ligga och tycka synd om sig själv den värsta tiden liksom.

Cipralex kanske ska slutas tillverkas eftersom att den inte ingår i högkostnadsskyddet men själva substansen (ecitalopram) kommer nog inte sluta tillverkas. Man äter samma bara ett annat märke eller namn :)

Jag får olika. Antingen cipralex om dom inte har ecitalopram på Apoteket. Enda jobbiga är att det är dyrare
Svar på tråden Escitalopram kroppsliga biverkningar