• Micckki

Har mitt vatten gått?

Hej,

för ca 1 timme sedan rann det ca 1 dl i byxorna - har satt på mig en binda för att hålla koll. Jag kände mig inte kissnödig eller något alls, det bara kom.

För 1 vecka sedan hände samma sak fast när jag skrattade. Ungefär lika mycket i mängd. Ringde då förlossningen dagen efter men de trodde det möjligtvis var slemproppen som gick. Vad är nu detta då?

Jag är i vecka 37 och har fortfarande massor jag måste fixa. Typ. I alla fall städa! Haha.

Hur vet jag om det var vattnet?

Kan sånt här hända utan att det är vattnet som har gått?

Hjälp?

• Svar på tråden Har mitt vatten gått?
  • Micckki

Det kom en splash till och känns som att jag ska kissa på mig hela tiden. Speciellt när jag går. Det kommer lite då och då men det känns som en reflex att man vill hålla emot? Det luktar inget och hade ingen speciell färg. Om möjligt lite gulaktigt.

Fick åka in på kontroll och ska återkomma imorgon kl 14 om det inte sätter igång inatt...känner mig fortfarande osäker eftersom de inte kollade om vattnet hade gått. De satte bara Ctg.

Men vad ska detta vara annars liksom?

Detta är mitt första barn och har inget att jämföra med.

• Micckki
    Iowhannah skrev 2018-04-26 21:51:41 följande:

Ja jag vet inte. Det låter ju som att du skulle läcka vatten men mitt vatten gick aldrig spontant så jag vet heller inte hur det känns. Det kan inte bara vara väldigt vattniga flytningar? Eller kiss? Jag tänker på att du skriver att det känns som att du ska kissa på dig hela tiden. Kanske ligger bebisen och trycker på blåsa eller urinvägar på nåt sätt så du inte känner innan det kommer lite kiss?

Borde det inte lukta urin då tänker jag? Enligt barnmorskan så hade mitt vatten gått iaf. När jag förklarade för henne på plats :)
  • Micckki

Vaknade och reste mig och efter ett tag kom det jättemkt igen i bindan jag fick från fl. nu när jag går runt så kommer inget men konstant känsla att jag kissar. Känner alltså inget tryck på urinblåsan. Att jag känner mig kissnödig är nog fel ord. Det är mer som att jag ?ska kissa? haha.

Förstår ni? Men inga värkar eller så än så länge iaf...

• Micckki
    InaLo skrev 2018-04-27 05:48:23 följande:

Jag kände bara att det ran litelängst bena efter toa besök i v 38+6 med tredje barnet ca 17.00. Var lite osäker. Det ran sedan det lite eftersom hela kvällen. Jag ringde förlossningen och de sa att jag kunde komma på kontroll men valde att vänta tills dagen efter eftersom jag inte hade värkar och vi har långt till sjukhus.vi åkte på kontroll 10.30 ctg togs i 1.5 timme. Hade små värkar och bm trode inte det var vattnet trots att jag bytt 8 bindor och nu hade blodblandade flytningar. Bm tyckte vi skulle åka hem men vi valde att fika på sjukhuset och promenera. Kom tillbaks 13.30 hade då börjat få mer värkar. Ctg i 1.5 timme. Värkar med 4-5:e min. Bm ville skicka hem oss men jag sa tvär nej. Jag har för ont vid 15.30. Sedan gick det undan. Jag fick feber och förlossningen kom ordentligt i gång. Hon föddes 17.31. Tur att vi inte åkre gem då jag har 1 timmes körning till förlossningen. Både jag och bebisen hade feber och fick antibiotika drop. Febern gick över nästa dag. Bebisen föddes 1 dygn efter vatten avgång och hann då få en infektion på den tiden. De gjorde aldrig någon vaginelt undersökning på mig förens 1.5-2 timmar innan hon föddes pga infektionsrisken med tidig vatten avgång.

Oj! Vilken tur att det gick bra iaf!

Vi har tid idag kl 14 så får se vad de säger då...har fått en splash till. Idag luktade det lite unket faktiskt...
  • Micckki

Haft totalt kanske 7 splashar sen rinner det lite men inte mycket...efter kontrollen kl 14 igår så ville hon utgå ifrån att vattnet har gått. Men allt känns så osäkert?

När vi kom in så var alla tvärsäkra på att vattnet hade gått och inte förrän vi blev hemskickade igen och jag frågade om de var säkra så frågar bm mig om de inte har gjorts någon kontroll? Nej säger jag, jag har endast berättat hur jag har känt osv...så hon drar in mig på kontroll med instrument som gjorde asont eftersom jag inte kunde slappna av sedan kollade hon med fingrarna. Livmodertappen var inte mogen men hon ville utgå ifrån att vattnet hade gått för det rann lite när jag hostade...

Blev hemskickade för att komma in igen imorgon (idag).

Sedan undersökningen har det kommit brunt på bindan. Ringde in om det men det var normalt.

Hade en hel del sd igår och blev lättad över att det kanske var på gång men fortfarande inga förvärkar? Antar jag eftersom det inte gör ont? Suck...vill verkligen att detta ska komma igång av sig själv! Blir ju dessutom osäker på om det är vattenavgång när inget sätter igång?!

Jag har enorm förlossningsrädsla och fick ha sånt samtal för ca 2 v sedan. Blev lugnare efter det men nu är jag enormt rädd och ledsen igen.

Är superrädd för alla nålar och sjukhus överhuvudtaget. Känns inte som att jag kommer att klara det här! :(

• Micckki

Varit inne på fl sedan igår kl 11 för igångsättning.

Värkarna kom igång så att de gjorde ont först vid 22 tiden. Då hade de bytt personal till en som inte alls var lila omhändertagande...

Efter sista dosen kl 23 av medel att dricka för igångsättning så skulle vi flyttas till BB avdelningen för att sova eftersom jag inte var öppen något. Där skulle jag få sovdos samt morfin och alvedon.

De hade redan satt kanyl i handen där jag fick antibiotika och ska även få dropp där sen.

Men kärringen som flyttade oss prompt till BB hade tydligtvis inte ens läst mitt förlossningsbrev samt journal som alla de andra där det står klart och tydligt om min förlossningsrädsla samt rädsla för nålstick.

Väl på BB kommer det in någon som ska sätta en spruta i mitt lår med morfin!? NEJ TACK sa jag direkt! Har ingen berättar för dig hur nålrädd jag är? Nej de hade ingen...asså för helvete! Dick panik igen och hon nästan försökte övertala mig för jag var tvungen att vila och bla bla. Men jag stod på mig... tills slut erbjöd hon en morfintablwtt istället. Så ja, tog den samt det andra skiter. Lyckades sova ca 2 timmar. Vaknade av smärtan från värkar och känner inte bebis för tillfället. Här på BB finns det ju ingen ctg?! Ser ingen lustgas heller? Vill bara att de andra från dagpassen kommer tillbaka där de verkligen tog hand om en fy fan...läste att bebis kan bli slö av morfin. Men hur vet jag att han mår bra där inne fortfarande? Usch. Ska till kalla personal men detta känns inte alls bra...:(

• Micckki

Hej alla!

Helt glömt bort att uppdatera men lille Samuel kom ut den 30 april kl 11:38! Nu behöver jag massa råd som helt ny på det här med bebis men får starta en ny tråd.

Tack alla för omtanken <3

Svar på tråden Har mitt vatten gått?