• Grodan7

Återföra 1 eller 2 embryon

Ska idag på ET dag 3. Kliniken har erbjudit att jag kan sätta in 2 embryon om jag vill. Dels pga ålder (närmare 40) och att de två har vissa anmärkningar. Graderade till 2 där 1 är bäst och 4 sämst. Har sedan 4 stycken till som ska odlas vidare till dag 5-6 och så en till så om jag bara sätter in 1. Väldigt svårt val. Detta är 3e IVF men egentligen bara andra som har bra resultat och verkar visa att mina ägg är av ok kvalitet. Första försöket så var kvaliteten dålig och spermakvalitet inte bra (har donerad sperma och har bytt till en annan donator på försök 2 och 3). Svarade bra på stimuleringen och fick ut 13 ägg varav 12 befruktades och delade sig som de ska.

Är väldigt klar över riskerna med en tvillinggraviditet men hur stor är risken att det blir tvillingar och hur mycket ökar insättning med 2 likvärdiga embryon av näst nästa klass chansen till graviditet?

Ska dit om några timmar så hinner någon svara så vore jag mycket tacksam. Ska såklart prata med läkaren om det också.

• Svar på tråden Återföra 1 eller 2 embryon
  • UndrandeSökare
    Grodan7 skrev 2018-04-26 09:59:21 följande:

Ska idag på ET dag 3. Kliniken har erbjudit att jag kan sätta in 2 embryon om jag vill. Dels pga ålder (närmare 40) och att de två har vissa anmärkningar. Graderade till 2 där 1 är bäst och 4 sämst. Har sedan 4 stycken till som ska odlas vidare till dag 5-6 och så en till så om jag bara sätter in 1. Väldigt svårt val. Detta är 3e IVF men egentligen bara andra som har bra resultat och verkar visa att mina ägg är av ok kvalitet. Första försöket så var kvaliteten dålig och spermakvalitet inte bra (har donerad sperma och har bytt till en annan donator på försök 2 och 3). Svarade bra på stimuleringen och fick ut 13 ägg varav 12 befruktades och delade sig som de ska.

Är väldigt klar över riskerna med en tvillinggraviditet men hur stor är risken att det blir tvillingar och hur mycket ökar insättning med 2 likvärdiga embryon av näst nästa klass chansen till graviditet?

Ska dit om några timmar så hinner någon svara så vore jag mycket tacksam. Ska såklart prata med läkaren om det också.

Är embryona 3-dagars eller 5-dagars?
    Är de 3-dagars så sätt in 2, är de 5 dagars så sätt in 1.

5-dagars är oftast mer levnadskraftiga än 3dagars. Många embryon dör mellan dag 3 och 5 oavsett om de är i labbet eller i livmodern, och skulle inte ha blivit ett barn i vilket fall som helst.

Lycka till !
  • Grodan7

Det är 3-dagars men så odlas de andra 4-5 vidare till Blastocyster. Förra IVF så sattes 1 toppembryo in på dag 3 (blev ju inget av det). 2 stycken odlades vidare och en av de blev en 6-dagars Blastocyst som ligger i frysen och väntar.

Tack för pepp!

• Grodan7
    UndrandeSökare skrev 2018-04-26 10:25:24 följande:

Är embryona 3-dagars eller 5-dagars?

Är de 3-dagars så sätt in 2, är de 5 dagars så sätt in 1.

5-dagars är oftast mer levnadskraftiga än 3dagars. Många embryon dör mellan dag 3 och 5 oavsett om de är i labbet eller i livmodern, och skulle inte ha blivit ett barn i vilket fall som helst.

Lycka till !

Du verkar förresten väldigt kunnig inom fertilitet. Vad tror du om akupunktur precis efter ET? Kliniken erbjuder det och jag gjorde det förra gången med toppembryot men utan resultat
  • UndrandeSökare
    Grodan7 skrev 2018-04-26 10:49:56 följande:
    Du verkar förresten väldigt kunnig inom fertilitet. Vad tror du om akupunktur precis efter ET? Kliniken erbjuder det och jag gjorde det förra gången med toppembryot men utan resultat
    Akupunktur kan väl vara skönt om man gillar det, men tror inte det har nån effekt om man blir gravid eller inte.

Då är det mer effektivt med trombyl, Fragmin, Prednisolon, Intralipid etc
  • Grodan7

Trombyl och Prednisolon tar jag. Det med att många embryon dör mellan dag 3 och 5 har du någon sida man kan läsa mer om det?

• Flowerpower
    Grodan7 skrev 2018-04-26 11:04:16 följande:

Trombyl och Prednisolon tar jag. Det med att många embryon dör mellan dag 3 och 5 har du någon sida man kan läsa mer om det?

Hej! Jag kan berätta att min son (4 år) är en 3 dagars topp embryo. 
  • Grodan7
    Flowerpower skrev 2018-04-26 11:19:12 följande:

Hej! Jag kan berätta att min son (4 år) är en 3 dagars topp embryo. 

Grattis till sonen! Men då satte du bara in 1 eller?
  • Popetot

Till mig sa läkaren som satte in våra 2 embryon att om det resulterar i graviditet så är risken/chansen till tvillingar 25%. Jag har två små troll nu :)

• Flowerpower
    Grodan7 skrev 2018-04-26 11:21:23 följande:
    Grattis till sonen! Men då satte du bara in 1 eller?
    Tack! Japp, jag fick inte välja.. annars hade jag valt 2 Hjärta vi är nu på syskonförsök och har varit ännu svårare. Så vi är inne på ÄD nu, men kommer att tacka ja till 2 Skrattande
  • Grodan7

Jag valde att sätta in 2. Läkaren rekommenderade det och sa att chansen ökar med 7-8% (tänker att det såklart bara är en uppskattning). Risken för tvillingar om man blir gravid med 2 embryon sa hon är 25%. På förmiddagen tvivlande jag fram-och tillbaka men när jag var där så tog jag snabbt beslutet och jag känner nu att det bara känns rätt. Så nu är jag ruvare.

Tack till er som svarade för råd och pepp. Önskar er all lycka till på denna resa!

Svar på tråden Återföra 1 eller 2 embryon