• Iowhannah

Sambon tycker jag ska jobba

Suck.

1. Ska du amma så bör ni RÄKNA med att du är hemma på heltid i minst sex månader (sen kan ju vad som helst ske, amningen kanske inte alls funkar och då hamnar ni i ett annat läge).

2. Din kropp måste få tid att läka! Jag kunde inte gå som folk på två månader men när jag började jobba efter tre månader så var kroppen iaf på väg tillbaka.

3. Ska du jobba så måste han räkna med att vara föräldraledig (tjänar han mer så får ni ut mer pengar för föräldradagarna när han är ledig). Han måste väl ändå fatta att NÅGON måste vara hemma med bebisen i ÅTMINSTONE ett år?!

Ang. att spara föräldradagar så är det bra att ha ett litet lager för dagar då förskolan är stängd för planering (brukar vara fyra dagar per år). Vi sparade drygt 60 dagar på första barnet, men då tjänar vi bra (= vi behövde inte ta ut så många dagar första året) och vi båda jobbar skift. I vårt läge har vi sparat många dagar för att åtminstone en av oss ska kunna vara ledig på jul, påsk, midsommar och andra högtider. Som bilmekaniker gissar jag att man har vanliga kontorstider, således behöver ni inte spara mer än kanske 20-30 dagar.

• Iowhannah
    Anonym (Stella) skrev 2018-04-26 09:57:12 följande:

Jag tycker det är ofta som blivande pappor får lite panik över ekonomin när första barnet är på väg. De vill också att familjen ska vara trygg och bra men har ett annat fokus bara. Det tittar på bilen och bankkontot och funderar över om det är bra nog.

Haha! I vårt fall var det tvärtom :D
  • Iowhannah
    Freijah skrev 2018-04-26 10:09:39 följande:

Tänkte han lämna bebisen på dagis vid 4 månader eller vaddå? Mig veterligen får barnen inte börja på dagis innan dom är ett år.

Din karl verkar ju mer än lovligt korkad.

Jag gissar (HOPPAS) att han tänker att han som tjänar mer kan vara ledig och således inte ta ut lika många dagar som TS hade behövt.
  • Iowhannah
    fjanten skrev 2018-04-27 06:21:16 följande:

Absolut inte, men jag är ganska säker på att jag inte nämnde något om det

Det gjorde du inte, det var någon annan som skrev nåt om sjukskrivning.
Svar på tråden Sambon tycker jag ska jobba