• Neppson

Sambon tycker jag ska jobba

Hej

jag och min sambo A väntar nu vårt första barn som är beräknat den 2 juli. 
    vi satt igår och planerade över föräldraledighet och liknande. 
    Jag jobbar natt undersköterska, han är bilmekaniker.

Min önskan är att vara hemma de första 6 månaderna och sedan börja jobba en natt i veckan och sedan lägga på en natt i taget tills jag kommer upp i min tidigare procent. 
    Efter ett tidigare samtal så tyckte han att 6 månader var lång tid att vara hemma och att det försvinner många föräldradagar. (jag måste ta ut minst 4 dagar i veckan för att klara mina utgifter). Han önskar att jag är hemma 4 månader och sen börjar jobba.
    Vi diskuterade fram och tillbaka och jag höll med om att OM allt är bra och jag känner mig redo så skulle jag kunna börja jobba efter 4 månader. (Med stort OM)

När vi nu satt igår och diskuterade så tycker han helt plötsligt att 4 månader är för länge att vara hemma. Att jag kan börja jobba ännu tidigare. 
    Dels för att spara föräldradagar och för att få in pengar.
    Han tänker att han tar ut en dag i veckan tex onsdagar.

Jag försökte få han att förstå att det kommer bli ett helt nytt liv vi kommer att leva när barnet kommer och att det är ett 24/7 jobb vi har framför oss + att min kropp måste läka först innan jag kan jobba. 

Jag tycker att rent teoretiskt så skulle det vara super bra om jag kan börja jobba så tidigt som möjligt men jag tror att praktiskt sätt så kommer det inte att fungera.

hur ska jag få honom att förstå att våra liv inte kommer se ut som dom gör nu?

• Svar på tråden Sambon tycker jag ska jobba
  • Neppson

ja jag tänker att barnet ska ammas, jag vet inte vad han tänker att dagarna ska sparas till.

• Neppson

han tjänar mer än vad jag gör.

tanken är att jag jobbar natten mellan fredag och lördag så att han är ledig dagen då jag gå av mitt pass. så att han tar ungen på dagen så jag får sova.

• Neppson

han tänker väl att jag ska pumpa mjölk så han kan ge i flaska när jag jobbar. 
    han kommer inte vara föräldraledig heltid som jag utan att vi båda kommer att jobba men lite mindre bara. 

• Neppson

ja jag förstår ditt resonemang och jag håller helt med dig! man vet aldrig hur det kommer bli när barnet väl är här.
    men det känns inte som att han förstår det och att han ser det mer från en ekonomisk synvinkel än att vi ska ta hand om ett barn och att våra liv kommer förändras.

• Neppson

jag vill typ skicka han på ett föräldra bootcamp så att han ser att det inte kommer bli så enkelt som han planerar att det kommer att bli :P

• Neppson

jag tror att han är rädd att dagarna ska ta slut och att vi inte kan vara hemma i framtiden med barnet. men jag vet inte vad han planerar för i framtiden som vi måste spara så många dagar till.

• Neppson

jag tror nog att han vill väl men att han kanske inte inser att det kommer bli annorlunda än vad han har tänkt. 

• Neppson

han tänker ju så här: (förenklad förklaring, glöm att jag jobbar natt tänk att jag jobbar dag så kanske det blir lättare)

han jobbar vardagar och tar barnet på helgen

jag jobbar helg och tar barnet på vardagarna

Svar på tråden Sambon tycker jag ska jobba