Anonym (landa i sorgen) skrev 2020-02-28 01:08:41 följande:
har du inte andra underliggande sjukdomar är det som en förkylning mest... Det är därför det sprids så mycket. De flesta är sjuka utan att märka mer än en förkylning och därför tror de att de inte är sjuka och går till jobbet och träffar familj och vänner som vanligt.
Så jag är inte alls orolig för mitt syskon som bor där nere. Däremot är det domedagsstäming där med helt länsade mataffärer, alla sitter med ansiktsmasker, och italienarna som hela tiden rör vid varandra i vanliga fall har fått order om att hålla 1.5-2 meters avstånd hela tiden, på mitt syskonsjobb går de dessutom omkring med desinfektionsmedel hela tiden, torkar ytor varje gång de rört något, måste tvätta händerna två gånger i timmen och ta alkogel på händerna ännu oftare, alla i typ kassan har engångshandskar och ansiktsmask... Det är ganska så hysteriskt....
Du har ju dina syskon där, du delade din mamma med dem så de har ju också starka minnen av henne. Min sambo träffade min mamma en gång i 3 minuter (hälsade på gatan och skakade hand that's it) innan hon dog så han har inte förståelse för hur tajt vår relation egentligen var... Mina syskon och jag har ju det gemensamt, vår relation till henne. Men med dem så långt borta har jag ingen som jag kan prata minnen med på det sättet som man kan med någon som hade en liknande relation med den som gått bort. Så tror man kan säga att både du och jag saknar ett "ben" i stödet i sorgen.
Som sagt det har inte gått så lång tid ännu för dig, det är ett färskt sår... jag vet att det låter otroligt men du kommer skratta och vara glad igen. Det kanske tar sin tid men det kommer. Att du är ledsen nu är inte samma sak som att vara deprimerad, och ja långvarig sorg kan leda till depression. Det var därför mitt jobb skickade mig till psykolog. Det hände ett år efter att mamma dog, då hamnade jag i väldigt djup sorg och kände mig väldigt ensam, klarade inte av jobbet riktigt så min chef tog kontakt med Previa och jag fick 10 tillfällen med en psykolog. Och det hjälpte mig mycket...
Tack för ditt svar! Ja man kanske inte ska bli så rädd för det där viruset, men det skrivs ju om det konstant....
Jag har mina syskon men de kan inte ta min mammas plats :( jag önskar att jag kände att de verkligen var med mig men det känns inte så :( de har ju sitt och det klandrar jag de inte för heller men det bara påminner mig om att mamma inte är med mig längre. Jag hoppas att det är så som du säger, att tiden verkligen gör att sorgen känns mindre. Nu skulle jag behöva ha en man i mitt liv, men nu är jag ju inte alls upplagd för att lära känna någon ens, så man sitter ju inte i någon bra sits alls. Känna sig ensam men ändå inte orka lära känna någon ny människa.
Jag ska verkligen fundera på en psykolog, igår var en så hemsk dag jag gick istort sett omkring och grät var och varannan timme. Dagarna går verkligen upp och ner och igår var fruktansvärd jobbig, men även nu t.ex. Tittar på melodifestivalen och det var något som jag och mamma altid brukade göra tillsammans så verkligen allting påminner mig om att hon inte är här längre :(
Men tack för att du svarat och delat med dig av dina erfarenheter, det känns ändå skönt att någon förstår en, tack <3