Inlägg från: Anonym (Min med :() |Visa alla inlägg
  • Anonym (Min med :()

Min mamma dog. Kommer jag alltid att känna mig så här ensam?

Min mamma min allra bästa vän gick bort efter jul. Saknaden är enorm jag mår så dåligt och känner mig så ensam så detgör ont :(

Det var ett tag sen du skrev men hur mår du nu? Jag är så rädd att jag ska bli deprimerad av detta känner att hela livsglädjen är borta :(

Anonym (landa i sorgen) skrev 2020-02-26 17:15:35 följande:

Jag är inte TS men har ju gått igenom det jag också... Våga erkänna att du är ledsen. Att gå till psykolog hjälpte mig att hantera sorgen... Jag blev skickad av mitt jobb för jag mådde så dåligt, och det hjälpte jättemycket!

Tack för ditt svar. Jag har tänkt på att kontakta någon psykolog men har inte tagit mig för. Känner mig helt slut både psykiskt och fysiskt :( är irriterad och arg på de flesta i min närhet hela tiden känner jag. Jag tycker det känns värre och värre ju fler dagar som går. Är hemma hos min pappa nu och mammas kläder och saker i hyllorna gör så jag blir så ledsen. Jag förstoringen hur jag ska komma över det här :( känner mig så ensam har inga nära vänner min mamma var min bästa vän och en del av min familj det är så himla jobbigt :((( tänk om jag blir deprimerad av det här? Just nu känns allt så tråkigt och det har knappt gått två månader sen hon dog. Jag har ingen att prata med om detta, dvs ingen man hemma som kan få en på andra tankar på vardagar efter jobbet osv

Det känns bara så fruktansvärt ensamt och tungt :((
    Anonym (landa i sorgen) skrev 2020-02-27 17:20:12 följande:

Det förstår jag, min mamma var min bästa vän. Och då mina syskon bor utspridda i världen så är jag väldigt ensam också. Jag har en sambo men det är inte lätt ändå. För man vill inte bara vara ledsen och nöta på de i ens närhet hela tiden. 

Min mamma dog 2014 så jag har haft tid att landa i sorgen. Den försvinner inte, och ibland triggas den lite extra, som idag skulle jag på en undersökning och av en händelse blev jag placerad i ett väntrum på sjukhuset som var samma väntrum där jag satt med mamma i en säng och väntade på transport till ett annat sjukhus i stan (i Göteborg satt på Mölndal och skulle till Sahlgrenska). I det rummet så sa mamma att hon älskade mig sista gången... innan hjärnblödningen tog hennes talförmåga helt... Det gjorde så att sorgen kom upp till ytan... 

Dessutom som jag sa sitter mina syskon runt om i världen. PÅ söndag är det meningen att vi syskon skall mötas upp... vi två som bor i Europa skall hem till det syskonet som bor i USA... Något vi har sett fram emot i 7 månader... Men nu är det osäkert för mitt syskon bor i norra Italien så det är osäkert om mitt syskon får resa...Det gör mig också ledsen och får mig att sakna mamma mer... 

Men med åren har jag lärt mig hantera sorgen. Det kommer du också. Det är fortfarande nytt för dig... men det kommer bli lättare att leva med sorgen. Men lyd mitt råd, ta kontakt med en psykolog, de kan hjälpa dig med att hitta verktygen du behöver för att hantera din sorg. 

Kram!

Å tack för ditt svar. Jag blev gråtfärdig av ditt inlägg om att din mamma sagt jag älskar dig sista gången :((((. Det är så sorgligt :(((

Ja jag förstår dig, du har sambo och såklart löser det inte allt. Jag önskar dock att jag hade en nu som ändå kunde ge mig en kram i dessa svåra stunder :(

Har ju också syskon men de har sina familjer och barn och fullt upp. Även om de är nära mig kan de aldrig ta mammas plats :( det är bara så ensamt och tomt nu :((

Å så ja, apropå norra Italien det är också läskigt med Corona tycker jag :( vad säger ditt syskon därifrån? Hur farligt är det för ?vanligt folk? som inte har några underliggande sjukdomar? Helt andra saker här nu men kanske de som är där vet mer?
    Anonym (landa i sorgen) skrev 2020-02-28 01:08:41 följande:

har du inte andra underliggande sjukdomar är det som en förkylning mest... Det är därför det sprids så mycket. De flesta är sjuka utan att märka mer än en förkylning och därför tror de att de inte är sjuka och går till jobbet och träffar familj och vänner som vanligt. 

Så jag är inte alls orolig för mitt syskon som bor där nere. Däremot är det domedagsstäming där med helt länsade mataffärer, alla sitter med ansiktsmasker, och italienarna som hela tiden rör vid varandra i vanliga fall har fått order om att hålla 1.5-2 meters avstånd hela tiden, på mitt syskonsjobb går de dessutom omkring med desinfektionsmedel hela tiden, torkar ytor varje gång de rört något, måste tvätta händerna två gånger i timmen och ta alkogel på händerna ännu oftare, alla i typ kassan har engångshandskar och ansiktsmask... Det är ganska så hysteriskt.... 

Du har ju dina syskon där, du delade din mamma med dem så de har ju också starka minnen av henne. Min sambo träffade min mamma en gång i 3 minuter (hälsade på gatan och skakade hand that's it) innan hon dog så han har inte förståelse för hur tajt vår relation egentligen var... Mina syskon och jag har ju det gemensamt, vår relation till henne. Men med dem så långt borta har jag ingen som jag kan prata minnen med på det sättet som man kan med någon som hade en liknande relation med den som gått bort. Så tror man kan säga att både du och jag saknar ett "ben" i stödet i sorgen. 

Som sagt det har inte gått så lång tid ännu för dig, det är ett färskt sår... jag vet att det låter otroligt men du kommer skratta och vara glad igen. Det kanske tar sin tid men det kommer. Att du är ledsen nu är inte samma sak som att vara deprimerad, och ja långvarig sorg kan leda till depression. Det var därför mitt jobb skickade mig till psykolog. Det hände ett år efter att mamma dog, då hamnade jag i väldigt djup sorg och kände mig väldigt ensam, klarade inte av jobbet riktigt så min chef tog kontakt med Previa och jag fick 10 tillfällen med en psykolog. Och det hjälpte mig mycket... 

Tack för ditt svar! Ja man kanske inte ska bli så rädd för det där viruset, men det skrivs ju om det konstant.... 

Jag har mina syskon men de kan inte ta min mammas plats :( jag önskar att jag kände att de verkligen var med mig men det känns inte så :( de har ju sitt och det klandrar jag de inte för heller men det bara påminner mig om att mamma inte är med mig längre. Jag hoppas att det är så som du säger, att tiden verkligen gör att sorgen känns mindre. Nu skulle jag behöva ha en man i mitt liv, men nu är jag ju inte alls upplagd för att lära känna någon ens, så man sitter ju inte i någon bra sits alls. Känna sig ensam men ändå inte orka lära känna någon ny människa.

Jag ska verkligen fundera på en psykolog, igår var en så hemsk dag jag gick istort sett omkring och grät var och varannan timme. Dagarna går verkligen upp och ner och igår var fruktansvärd jobbig, men även nu t.ex. Tittar på melodifestivalen och det var något som jag och mamma altid brukade göra tillsammans så verkligen allting påminner mig om att hon inte är här längre :(

Men tack för att du svarat och delat med dig av dina erfarenheter, det känns ändå skönt att någon förstår en, tack <3
Svar på tråden Min mamma dog. Kommer jag alltid att känna mig så här ensam?