Inlägg från: citrongräs |Visa alla inlägg
  • citrongräs

Gravid i Stockholm med bf nov/dec/Jan 2018-19

Hej! Är i v9+5 idag, 30 år och väntar mitt och makens andra barn. Vi har en son som fyller 5 i sommar sedan innan bor i en kommun norr om Stockholm. Hänger gärna på!

• citrongräs

Jag vill gärna vara med i fb-gruppen men väntar nog tills jag har fått NIPT-svaret. Är 8 dagar sen provtagning så det borde komma innan helgen hoppas jag!

Nån mer som gjort NIPT via karolinska och väntar på provsvar??

• citrongräs
    any87 skrev 2018-05-17 07:56:08 följande:

Hej! Va kul med ngn som bor nära. Jag bor i vallentuna. Är 31 PR gammal och har 2 barn.är i v 13 nu. Vilken v är du i?

Kul att det är en del norrortsbor i tråden, jag bor också i Vallentuna (kragsta), har ett barn sen innan och är också i v13 haha!
  • citrongräs
    fyrapunktnoll skrev 2018-05-18 09:23:57 följande:

Vad skönt! Gick du privat och gjorde det?

Ja, jag kände att jag inte kunde lita på KUB så gick direkt på NIPT Gjorde på UltraGyn som analyserar via klinisk genetik på karolinska. Supersmidigt.
  • citrongräs
    Anonym (TR) skrev 2018-05-21 11:09:24 följande:

Hej.

Vad fick du betala för Nipt jag har hört ca 5800 kr. fick du bekosta det själv eller fick du det via landstinget?

Håller tummarna 

Det kostade 5500kr, betalat själv.
  • citrongräs
    Kronärtskockan skrev 2018-05-23 07:28:51 följande:

Jag har läst att nipt också bara är en sannolikhet fast säkrare? Att kub är ca 90% och nipt 97-99%? Tänkte göra nipt för jag trodde det gav ett lika säkert resultat som mkp och fvp men det gör det ju inte

Jag har läst på lite, I studier har 1 av 10 000 har fått falskt normalt svar enligt NIPT. Lägg till normalfynd vid ultraljud så är det EXTREMT låg risk alltså. Jag har också gjort ultraljud och mätt nackspalten v12, den var tunn (1,7mm) och tidig anatomigranskning ua. Jag känner mig helt lugn med det i alla fall sen finns det ju inga garantier för nåt egentligen, det kan ju hända saker som inte beror på kromosomavvikelse. Men trots allt föds ju de allra flesta barn utan missbildningar eller skador.
Svar på tråden Gravid i Stockholm med bf nov/dec/Jan 2018-19