elsi skrev 2018-05-02 09:04:48 följande:
Men menar du på allvar att du tror att barn som får tillgång till Ipad inte gör något av det andra i livet då? Det går inte att barnen cyklar, busar, leker en stund och sen leker på Ipad en stund?
Är ni själva så skärmberoende att ni tror att barnen skulle bli det på sekunden om de fick lägga händerna på en Ipad?
Mina barn har i alla fall klarat den svåra balansgången att kunna göra många saker och ha många olika aktiviteter och välja på, däribland Ipad och TV och TV-spel.
Bland de ungar vi har i vår omgivning så är det ofta så, ja. Tyvärr. I synnerhet detta att ipaden åker fram så fort ungarna säger "jag har tråkigt, jag har inget att göra".
Eller när man hör från förskolan svaret på frågan "Vad ska ni göra när ni kommer hem då?" och 95% av ungarna svarar "spela på ipaden" istället för "leka, vara ute, cykla" etc.
När man lyssnar på vänner, bekanta, andra föräldrar och hör "Det är alltid konflikter kring ipaden, det är så svårt att få barnen att lägga den ifrån sig" mer eller mindre konstant.
När man får kommentaren "Va?! Hade ni ingen ipad eller liknande i bilen till barnen när ni skulle åka i 6 timmar till fjällen? Hur KLARADE ni er? Blev det inte jobbigt?". De hade böcker att bläddra i precis som vi själva hade när vi åkte på långresor.
Så nej, det handlar inte om oss själva. Det handlar om alla dessa konflikter runt elektroniken som man ser och hör från andra föräldrar med förskolebarn.
Men, eftersom du tycker att det är jättebra med ipad till förskolebarn så kan ju du förklara för mig vad det är som är så bra. Snälla. Eller hur ni har klarat av att inte få konflikter kring tekniken eftersom inga föräldrar jag känner lyckats ha det konfliktfritt när det kommer till skärmtider.