Inlägg från: legomum |Visa alla inlägg
  • legomum

Måste man uppfostra barn på modernt vis?

Vi har gjort ett aktivt val att inte barnen ska växa upp med surfplattor i hand. Vi vill att barnen ska lära sig hålla i penna och skriva/rita, sträcka sig över bordet för att vända på memorybrickan, att bokstavligen hålla i legobitarna när man bygger osv. Nu är jag medveten om att det finns en stor mängd andra spel också men har som sagt var ingen koll på dem.

De kommer få varsin platta sedan mest troligt i julklapp då de är drygt 5 år då. Lagom tid anser vi så de hinner lära sig tekniken innan den obligatoriska förskoleklassen när de blir 6 år.

Självklart finns det barn som har behovet att kunna skärma av och då är ju plattan/smartphonen perfekt. Det är inte dessa barns föräldrar jag funderar över utan de som ger sin ettåring i vagnen en smartphone. Vad är syftet med det?

• legomum
    elsi skrev 2018-04-29 10:26:34 följande:

Det är verkligen inte en omöjlighet att få med båda delarna i sina barns liv. Både penna, memorybrickor och surfplattor. Både utelek och film på paddan eller tv. Cykla och sen spela dataspel. Leka i skogen och kolla på youtube.

Låter tveksamt då nästan alla har sina barn pä förskolan och knappt ser sina barn längre. Men säger du att det fungerar så... jaha.
  • legomum
    elsi skrev 2018-04-29 11:34:17 följande:
    Vad baserar du det påståendet på?? Vilken löjlig generalisering. Jag har haft mina barn på förskolan, men de har naturligtvis även varit hemma med sina föräldrar.

Självklart fungerar det att ha både surfplatta och penna, TV och spela memory, förskola och hemmatid.

Ja, jag säger definitivt att det fungerar. Sorgligt om det inte gör det för dig, men det säger mer om dig själv än om andra.

Och när du hänger på Familjeliv då? Det är inte skärmtid? Tappar du förmågan att hantera en penna och sträcka dig över bordet efter memorybrickorna. Eller klarar du att ha balans mellan skärm och annat i ditt liv?
    Förstår inte varför du för det första blir så defensiv, jag säger att vi valt bort men att de kommer få varsin platta av tomten till jul när de är 5 år.
    Barn är "hands-on-learning" och behöver rörelsen och fysiskt känna saker i hand, aktivs se höra och känna, det är det absoluta bästa för dem. Därför anser vi inte att en platta hör till småbarnsåren.
    Vad andra gör skiter vi fullständigt i, blir som sagt var fundersam och ledsen för många barns skull.

Så många gånger att man hört hur less vissa föräldrar är på dessa plattor hemma då det är en ständig källa till bråk.
    (Som om man inte har nog med diskussioner med sina barn).
    Men, men, det är vad Jag tycker. Du behöver inte gilla det, du gör som du vill ändå. Jag tänker inte ens försöka få dig att ändra dig.

För övrigt kan du inte jämföra mig och min skärmtid med en 3 årings skärmtid det blir helt galet.

En fråga bara.
    Vi står ju uppenbarligen på helt olika sidor i frågan.
    Istället för att bli upprörd på vad jag tycker och gör så förklara varför det är så vansinnigt bra med platta för så små barn som är i förskoleåldern. För jag har helt ärligt inte förstått det.
  • legomum
    Anna1234 skrev 2018-04-29 17:25:03 följande:

Varför tänker ni att ipad och datorspel är av ondo? Tänker ni så om Monopol och schack också (eftersom man sitter still och kan fastna i spelet)?

Min son och hans vänner (9 år) leker hur mycket som helst när de ses, spelar fotboll, hoppar i studsmattan, leker med Nerfgevär i skogen MEN de spelar också in actionfilmer med varandra med sina mobiler, spelar PlayStation tillsammans i lag, spelar Minecraft där de lär sig otroligt mycket strategitänk och samarbete och har appar med kluriga spel.

När de inte ses kan de ibland skypa och spela Minecraft eller annat i samma värld och kommunicerar hur mycket som helst, de skriver meddelanden till varandra på mobilerna eller tittar på film. Min son tittar aldrig på tv längre, bara på datorn eller ipaden.

Varje generation har nya tankar, jag gissar att det var så när brädspelen utvecklades också. Jag fick inte spela kortspel när jag var liten (djävulens påfund enligt min far), idag höjer väl ingen ögonbrynen över det?

Min son har en kompis som inte får spela hemma utom små korta stunder MEN han ägnar hela dagarna åt att läsa Kalle Anka, hur kan det vara bättre? Ligga stilla, inget samarbete eller utveckling i hjärnan.

Jag tänker att de människor som är upprörda över mobiler, datorer och ipadar inte har en aning om vad det i praktiken innebär för barn, det är bara en massa fördomar om slöa föräldrar och avdomnande barn.

Jag tycker inte att tekniken är utav ondo, tvärtom den är fantastisk. Däremot tycker jag att man inte behöver ge en liten i förskoleåldern den vanan. Inte än.
    Jag ser problem med att de ska börjas för tidigt för då är det så mycket annat de ska lära sig.

Svar på tråden Måste man uppfostra barn på modernt vis?